Dansk Fjernvarme står bag CONCITOs udmelding om affaldsenergien

Stort potentiale i CO2-fangst fra affaldsenergi kræver ændret politisk aftale. Det skriver CONTITO i en ny analyse. Dansk Fjernvarme bakker op og anbefaler, at politikerne dropper reduktion af affaldsforbrændingskapaciteten, der alene skaber usikkerhed om forsyningssikkerheden.

Hvis Danmark skal nå i mål med regeringens ønske om negativ CO2-udledning i 2050, skal initiativerne, der fjerner CO2 fra atmosfæren opskaleres. Derfor arbejder Dansk Fjernvarme helt konkret med at sikre bedre muligheder for CO2-fangst, samt sikre vigtig sektorkobling mellem fjernvarmebranchen og øvrige brancher.

I en ny analyse og anbefalinger fra CONCITO, vurderer tænketanken, at der er et potentiale for CO2-fangst på 2 mio. tons CO2 fra affaldsforbrænding i 2030, hvor af ca. 1,5 mio. ton CO2 er bio­gene. CONCITO opfordrer til at annullere målet om at reducere affaldsforbrændingskapaciteten, fordi det vil hæmme anlæggenes investeringsvillighed. Det er en problematik, Dansk Fjernvarme bakker konkret op om.

- Vi har længe kaldt på, at det ikke er holdbart at affaldsenergianlæggene skal reduceres med 30 procent. Det er ikke godt for miljø og klima. Det er uhensigtsmæssigt for fastholdelse af vores forsyningssikkerhed. Og nu ser vi at det også hæmmer vores potentiale for at reducere CO2 og dermed indfri vores klimamål, siger Rune Moesgaard, politisk chef fra Dansk Fjernvarme. Og han fortsætter:

- Der er sket meget siden aftalen blev lavet i 2020. Derfor bakker vi op om CONCITOS anbefaling om at annullere målet og stedet skabe rammerne for øget muligheder for CO2-fangst på anlæggene, siger Rune Moesgaard.

Læs CONCITOs rapport her: https://concito.dk/nyheder/ny-analyse-skal-mere-fart-paa-fjerne-co2-fra-atmosfaeren

76 30 80 00http://danskfjernvarme.dk

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for landets 354 fjernvarmeselskaber, der forsyner omkring 69 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Hovedkontoret ligger i Fjernvarmens Hus i Kolding med en afdeling beliggende centralt i København. I dag kommer 75 procent af fjernvarmen fra vedvarende energi, og sektoren har som mål at blive CO2-klimaneutral i 2030.