Dansk Fjernvarme ser frem til samarbejdet med NEKST

NEKST skal arbejde med at få naturgassen ud af opvarmningen og nedbryde barrierer for fjernvarmeudrulningen. Dansk Fjernvarme imødeser den politiske forståelse for at sikre udfasningen af naturgas, og ser frem til et aktivt samarbejde som medlem af NEKST-følgegruppen.
Direktør Kim Mortensen. Foto: Jesper Voldgaard.

Nu bliver der sat national fokus på udfasningen af gas og den grønne omstilling ved dannelsen og præsentationen af den Nationale Energikrise Stab (NEKST), som kommer til at operere med to arbejdsspor; farvel til naturgas i danske hjem og mere sol og vind på land. Inspirationen skal blandt andet findes i NOST beredskabet, der bidrog til håndteringen af krisen under CORONA pandemien.

- For at styrke vores forsyningssikkerhed, arbejdet med grøn omstilling og udfasning af naturgas, kan den nye Nationale Energikrisestab få en helt afgørende rolle. Det, der blandt andet gjorde NOST beredskabet effektivt og succesfuldt, var netop den tætte involvering af de relevante sektorer, som sikrede et stærkt mandat bag de nødvendige beslutninger og sikrede, at beslutningerne også kunne bæres ud i livet, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

- NEKST har et kæmpe potentiale for at blive skelsættende i den grønne omstilling. Her venter en række større beslutninger om, hvordan vi prioriterer i de projekter, der i dag er med til at presse arbejdsmarkedet, sådan at vi frigør de nødvendige ressourcer til at levere på opgaven med at udfase naturgas og udrulle mere grøn fjernvarme.

Dansk fjernvarme har allerede en række anbefalinger til opgaver, NEKST kan gå i gang med. Blandt andet prioritering af anlægsarbejde for at sikre flere faglærte til den grønne omstilling, risikoafdækning af fjernvarmeudrulningen ved for eksempel midlertidig tilslutningspligt og flere midler i fjernvarmepuljen.

Tre mål om mere grøn varme
Dansk Fjernvarme ser positivt frem til NEKST første tre overordnede målsætninger, der skal arbejdes med de næste syv måneder. Målsætningerne er: Projekter på plads i 2023, effektiv udrulning af fjernvarme og grønne individuelle og fælles varmeløsninger.

- Siden energipriserne fløj i vejret og krigen brød ud i Ukraine, har fjernvarmesektoren oplevet en enorm efterspørgsel på fjernvarme nu og her. Den bedste fjernvarme kræver ordentlig planlægning, og derfor tager fjernvarme tid at få rullet ud. Men ved at kigge på hele processen fra efterspørgsel til godkendt projekt, kan der findes effektiviseringsmuligheder, som kan få fjernvarmen endnu hurtigere ud til borgerne, siger Kim Mortensen og påpeger, at det kræver ligeledes en effektivitet bag de beslutninger, NEKST kommer med.

Dansk Fjernvarme har for nylig fået opgjort i en undersøgelse, at der i 2022 kom cirka 58.400 nye fjernvarmeforbrugere. Heraf var de ca. 43.000 konverteringer af boliger der havde en anden energikilde. Det tal er ikke set højere i 30 år.

Direktør Kim Mortensen. Foto: Jesper Voldgaard.