Dansk Fjernvarme: Det skal være en selvfølge, at fjernvarmepuljen har midler nok

Fjernvarmepuljen åbner for ansøgninger den 23. januar med lige under 300 mio. kroner i puljen. Det er for lidt, siger Dansk Fjernvarme, der har kendskab til at puljen allerede vil blive oversøgt i årets første kvartal.

Fra der blev taget politisk beslutning om, at Danmark skulle udfase den russiske naturgas i boligopvarmningen og sætte tempo på udrulningen af fjernvarme blev et kæmpe arbejde sat i gang hos kommuner, myndigheder og fjernvarmeselskaber for at få det til at ske.

I 2022 er kommunerne kommet i mål med varmeplaner, der skal gøres til virkelighed i 2023, hvor fjernvarmeselskaberne på baggrund heraf skal udrulle fjernvarmen. Derfor vil det være ærgerligt at se, at det hårde arbejde og de store ambitioner fra 2022 ikke kan realiseres i 2023 på grund af manglende rammer til at løfte arbejdet.

Af den grund gjorde Dansk Fjernvarme i august 2022 politikere og myndigheder opmærksomme på, at den populære fjernvarmepulje for 2022 var løbet tør, og det satte konverteringsprojekter på ”pause”. Nu tyder alt på, at det samme kommer til at ske i 2023, når puljen åbner den 23. januar.

Dansk Fjernvarme har nu indikationer på at fjernvarmepuljen, som fjernvarmeselskaber benytter sig af for at skabe sikkerhed for deres investeringer og for forbrugerne, ser ud til at løbe tør allerede i årets første kvartal – og det er kritisk for tempoet på fjernvarmeudrulningen.

- Det burde være en selvfølge, at tilskudspuljerne prioriteres og tilføres flere penge i en tid, hvor der er ekstra meget behov for midlerne til at få fart på udfasning af naturgas og den grønne omstilling, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

- Fjernvarmepuljen har vist sig som et effektivt værktøj til at sikre et stort antal husstande kan skifte væk fra gas og over til grøn fjernvarme i en tid, hvor energipriser, arbejdskraft og priser på materialer er steget. Med midler fra puljen kan fjernvarmeselskaberne reducere en del af forbrugernes tilslutningsbidrag og samtidig skabe sikkerhed for deres store investeringer i fjernvarmeinfrastrukturen, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

Potentiel oversøgning i årets første kvartal
Ud af 20 adspurgte fjernvarmeselskaber med forventelige konverteringsområder tilkendegav 12 selskaber til Dansk Fjernvarme, at de forventer at søge fjernvarmepuljen i første kvartal, når projekterne har modtaget kommunalt tilsagn for et samlet beløb svarende til cirka 400 mio. kroner. I 2023 er fjernvarmepuljen på 197 mio. kroner og 100 mio. kroner fra vinterhjælpsaftalen.

- Afledt af kommunernes godkendte varmeplaner og breve, er mange fjernvarmeselskaber klar eller i gang med projekter til fjernvarmeudrulningen i 2023. Vi har kontakt til selskaber, der tilsammen allerede nu planlægger at søge for cirka 400 mio. kroner fra fjernvarmepuljen i første kvartal, og det overstiger fjernvarmepuljens midler for 2023, siger Kim Mortensen.

- Når tilskudspuljer som fjernvarmepuljen ikke har midler til at følge efterspørgslen, skaber det en ”stop-go” effekt for vigtige projekter. Det giver usikkerhed om tidshorisont, arbejdskraft og tilslutning for fjernvarmeselskaber, når de ikke kan garantere kommunerne og deres kommende forbrugere, at de kan modtage tilskud. Derudover betyder det også at de borgere, der er stillet fjernvarme i udsigt, vil få deres skifte væk fra gas forsinket. Det er et kæmpe problem, siger Kim Mortensen.

Dansk Fjernvarme anbefaler og opfordrer regeringen og Klima-, Energi-, og Forsyningsministeren til at sikre, at fjernvarmepuljen i 2023 ikke løber tør for midler, så fjernvarmeselskaber med sikkerhed kan benytte puljen til at få stabil, økonomisk og grøn fjernvarme ud til danskerne.

76 30 80 00http://danskfjernvarme.dk

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for landets 354 fjernvarmeselskaber, der forsyner omkring 69 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Hovedkontoret ligger i Fjernvarmens Hus i Kolding med en afdeling beliggende centralt i København. I dag kommer 75 procent af fjernvarmen fra vedvarende energi, og sektoren har som mål at blive CO2-klimaneutral i 2030.