Dansk filminstruktør vinder pris for interaktive førstehjælpsfilm til grundskolen

Filminstruktøren Emil Dam Seidel har skabt en serie af fængende, interaktive film, der på hjemmesiden modtilathandle.dk lærer de unge både hjertemassage og Heimlich-manøvren. Filmene vandt i fredags en Silver Screen Award ved Young Director Award i Cannes.
Foto: Røde Kors

Filminstruktør Emil Dam Seidel har vundet en Silver Screen Award ved Young Director Award i Cannes for sine interaktive førstehjælpsfilm til grundskolen, som han har lavet for Røde Kors med Advance som bureau. Filmene viser forskellige livstruende situationer som skal give eleverne, mod til at handle og udøve førstehjælp.  I filmene skal de unge undervejs tage stilling til dilemma-spørgsmål og med tastatur og mus også være med til at give førstehjælp. Efterfølgende finder de ud af, om de har gjort det rigtige eller forkerte. Emil Dam Seidel forklarer, at det interaktive er inspireret af computerspilverden:

- Vi kiggede på, hvad man gør i computerspil, hvor man også skal handle. Men det blev vigtigt for os, at man ikke skulle starte forfra, hvis man traf den forkerte beslutning. Hvis man vælger forkert, får man i stedet en kort omvej, der viser, hvorfor det er det forkerte. Uanset hvad, skulle ens valg drive historien fremad.

Frie tøjler at fange de unge

Emil Dam Seidel forklarer, at det gode ved film er, at man bliver eksponeret for store mængder information på en engagerende måde. Men hvis man vil gøre et seriøst emne som førstehjælp spiseligt for en ung seer, skal de selv kunne se sig selv i situationen. Derfor var det vigtigt for ham, at der blev skabt et forhold til karaktererne i filmen:

- I en af filmene har vi en dreng, som dykker alene i starten, mens nogle andre drenge hygger sig ved vipperne. Han står uden for deres fællesskab. Her har vi en karakter, som drømmer om et socialt fællesskab, han ikke har. Så brugte vi førstehjælpen til at give ham det i slutningen. Ved at have ’mod til at handle’ får han også mod til at gå efter sin egen drøm.

Emil Dam Seidel har fået frie rammer til at fange det unge publikum i produktionen af de interaktive film. Her har han blandt andet draget på sine erfaringer fra at producere julekalendere til TV.

- Det eneste, der var besluttet, var, at der skulle være en ulykke, hvor én ikke kunne få luft, en ulykke med et hjertestop og en trafikulykke, hvor en ikke var ved bevidsthed og en anden fik et dybt sår. Så skulle vi igennem førstehjælpshandlingerne. Jeg skulle putte noget menneskeligt i den struktur.

De interaktive førstehjælpsfilm er blevet til med støtte fra fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, GF Fonden, Lemvig- Müller Fonden og Fogs Fond.

FAKTABOKS: Mod til at handle

• Materialet består af tre interaktive film
  • Filmene er lavet til 7. - 10. klassetrin
  • Hver film kan inspirere unge til at handle og til at lære unge førstehjælp