Dansk eksport af grøn og bæredygtig løsning: Cleantech-virksomhed Shark Solutions udvider i USA og Europa

Danske Shark Solutions omdanner kasserede bilruder til industrielt råmateriale. Millionfinansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond fører nu til udvidelse af virksomhedens bæredygtige aktiviteter i både USA og Europa.

Shark Solutions forvandler gamle bilruder til nye råvarer. Med endnu et genanvendelsesanlæg på vej, øges den grønne effekt og dermed spares verden alene i 2019 for ca. 57.000 ton CO2.

På den amerikanske vestkyst uden for Los Angeles tager et dansk genanvendelsesanlæg lige nu form. Shark Solutions står bag en unik og patenteret teknologi, der separerer den laminatfilm, der er mellem glassene (PVB), fra de ituslåede bilruder og forarbejdes til nye råvarer. Den danske cleantech-virksomhed er internationalt førende på området. Teknologien er et solidt bidrag til den grønne omstilling og FN’s klimamål.

Shark Solutions begyndte ved Holbæk i 2005, hvor virksomheden blev grundlagt baseret på en idé om at undgå, at lamineret glas skulle sendes på lossepladsen. Shark Solutions udviklede sin patenterede separations-teknologi og har for længst haft kommercielt gennembrud. De har i flere år anvendt teknologien i Belgien og det østlige USA. Potentialet er fortsat enormt, og med finansielt rygstød fra Danmarks Grønne Investeringsfond åbner råvareproducenten nu sit tredje anlæg, der ventes at være i drift inden udgangen af juli.

Laminat (PVB) fra ca. 8 millioner kasserede bilruder, som hvert eneste år undviger lossepladsen, får nyt liv som råstof i blandt andet tæpper, kunstgræs og maling. Det bidrager markant til den grønne omstilling og reduktion af drivhusgasser. Således sparer Shark Solutions patenterede teknologi i 2019 verden for ca. 57.000 ton CO2.

”Potentialet er lige så stort som antallet af kasserede bilruder, så selv med vores nye anlæg kradser vi stadig kun i overfladen. Finansieringsbidraget fra Danmarks Grønne Investeringsfond betyder, at vi nu udvider på vores største marked, USA, hvor vi allerede er repræsenteret i Georgia. Glas er tungt og dyrt at transportere, så for at det økonomisk og miljømæssigt skal kunne betale sig at håndtere kasserede bilruder i hele USA, udvider vi nu med en fabrik på vestkysten,” siger direktør i Shark Solutions, Jens Holmegaard.

Finansieringen udmønter sig desuden i en udvidelse af produktionskapaciteten i Belgien, hvor laminaten (PVB) fra danske, kasserede bilruder i dag forarbejdes.

”Shark Solutions teknologi adresserer en global udfordring, nemlig hvordan vi øger genanvendelsen af materialer. Den grønne omstilling kræver en nytænkning af gamle løsninger, og med det store marked er skalerings- og forretningspotentialet stort. Derfor er vi rigtigt glade for at have medfinansieret Shark Solutions,” siger Michael Zöllner, Managing Director i Danmarks Grønne Investeringsfond og tilføjer ”Når det så tilmed er danske underleverandører, der står bag de nye produktionsmaskiner, er det samfundsmæssige aftryk ved selskabets investeringer endnu mere tydeligt for os her i Danmark”.

Parterne er således enige om, at cleantech-virksomhedens forretningspotentiale og grønne aftryk er ganske betragteligt.

Mette Honoré
Senior kommunikationsrådgiver i Danmarks Grønne Investeringsfond
T: 50 600 486
E: mhn@vf.dk

Danmarks Grønne Investeringsfond og Den Europæiske Investeringsfond forlænger og udvider aftale: Garanti for lån til grøn omstilling på 640 mio. kr.3.7.2019 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Den Europæiske Investeringsfond (EIF) og Danmarks Grønne Investeringsfond har netop forlænget og udvidet en aftale om garantier i forbindelse med lånefinansiering af danske små og mellemstore virksomheder, som ønsker at investere i grøn omstilling. Aftalen betyder, at halvdelen af eventuelle tab, som Danmarks Grønne Investeringsfond eventuelt måtte lide, på lån op til samlet set 640 mio. kr. dækkes af EIF. Danmarks Grønne Investeringsfond får således mulighed for at øge sine udlån til innovative virksomheder især i en tidlig kommerciel fase, hvor det kan være svært at tiltrække risikovillig kapital.