Dansk detailhandel var ikke rustet til en pandemi
Den danske detailhandel har ikke haft de bedste forudsætninger for at klare skærene i den nuværende globale coronakrise. Det viser Deloittes seneste årlige analyse af modebranchen, Modeanalysen 2020.
I regnskaberne fra 2019 fremgår det, at det gennemsnitlige primære resultat pr. ansat er faldet fra godt 49.000 kr. i 2018 til knap 33.000 kr. i 2019. Samtidigt lander branchens overskudsgrad på blot 0,9 procent. Tallene fortæller historien om en branche med beskedne midler på kistebunden og derved ringe muligheder for at ty til egenkapitalen, når krisen kradser, vurderer Morten Gade Steinmetz, der er brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte.
”Detailhandlen har det hårdt, og vi må forvente at se flere dreje nøglen om i løbet af de næste par måneder, når momsen, skatterne og regningerne skal betales samtidigt med, at hjælpepakkerne udfases,” siger Morten Gade Steinmetz.
Eksporten skal genopbygges
Tænketanken Kraka har i samarbejde med Deloitte beregnet de forventede effekter af COVID-19 på tværs af brancher. Analysen viser, at modebranchen har været hårdt ramt under coronakrisen. For eksempel skønnes detailhandlen samlet set på en måned at have haft fald i omsætningen på 40 procent, tekstil- og læderindustrien med cirka 25 procent.
”Beregningerne matcher ret præcist den virkelighed, branchen oplever. Mange modehuse vil komme ud af 2020 med et resultat på nul og opleve, at de er slået seks år tilbage i forhold til den vækst, de har haft på de udenlandske markeder. De skal nu til at genopbygge eksporten,” siger Morten Gade Steinmetz.
Øget fart på digitaliseringen
Coronakrisen giver imidlertid også muligheder. Modige virksomheder, der investerer ambitiøst i online salgskanaler, kan komme ud af coronakrisen som de store vindere. Tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at 45 procent af medlemsvirksomhederne, der udelukkende sælger varer på nettet, oplever en vækst, som er 10 procent højere end forventet før virusudbruddet.
”Modevirksomheder, der formår at omstille sig til den nye forbrugeradfærd ved at optimere sine online platforme, kan vinde markedsdele, og komme ud på den anden side af COVID-19 som de store vindere. Samtidigt giver nye digitale værktøjer muligheder for at interagere med langt flere kunder og leverandører på en billigere og bedre måde,” siger Morten Gade Steinmetz.
Også på bæredygtighedsagendaen, kan coronaen fremme en positiv udvikling:
”Jeg oplever, at kollektionerne bliver slanket, så den kan hænge på 50 bøjler i stedet for 80, og at priserne stiger. Færre stykker tøj til en højere pris kan give samme nettofortjeneste, og det er mere bæredygtigt for klodens ressourcer,” siger Morten Gade Steinmetz.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Johannes Hau Nørgaard, presseansvarlig, tlf. 60 86 34 44, jonoergaard@deloitte.dk
Billeder
Links
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Danske og nordiske virksomheder investerer massivt i AI, men sakker bagud på realisering af værdi4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nordiske virksomheder afsætter en lige så stor andel af deres budget til kunstig intelligens som virksomheder i resten af Europa. Alligevel oplever de en markant langsommere realisering af forretningsværdi, viser en ny undersøgelse fra Deloitte.
Sammenhængskraft bliver superlimen i den kommende tids oprustning26.11.2025 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Ved at prioritere sammenhængskraft og alliancer kan Danmark og Europa stå stærkere i en forandret verdensorden. Det er hovedbudskabet i en ny rapport om oprustning, som rådgivnings- og revisionshuset Deloitte og tænketanken Kraka udgiver i dag.
Deloitte lander rekordomsætning i udfordrende finansår28.10.2025 08:55:17 CET | Pressemeddelelse
Som det mest værdifulde brand inden for revisions- og rådgivningsbranchen står Deloitte et stærkt sted og kommer ud af finansåret 2024/25 med en tilfredsstillende vækst på 3 procent.
Ny Deloitte-rapport peger på særlig gruppe virksomheder som Danmarks næste vækstmotor7.10.2025 11:22:40 CEST | Pressemeddelelse
En ny rapport fra Deloitte kaster lys på en hidtil overset gruppe virksomheder i Danmark: De såkaldt "etablerede scalers" med mindst 100 ansatte og en årlig vækst på mindst 10 procent over fem år. De er en afgørende drivkraft for Danmarks fremtidige vækst og konkurrenceevne. Men indtil nu har de manglet bevågenhed og politisk fokus.
Dansk Draghi/Letta-rapport: Sådan sikrer Danmark sin konkurrenceevne10.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den oversete forsknings- og innovationskapacitet skal bringes i spil til at styrke Danmarks fremtidige konkurrenceevne, sikkerhed og velstand. En ny innovationstrepart er blandt de 10 handlingsorienterede anbefalinger, som i dag præsenteres på Christiansborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


