Dansk aktieportal ser markant øget interesse for investering under Corona

Det er ikke nogen hemmelighed at interessen for at investere i aktier er eksploderet blandt almindelige danskere. Aktiehandel er ikke længere forbeholdt professionelle tradere på Wall Street eller på de danske børser. Corona-pandemien med medfølgende karantæner, har gjort at danskerne blandt mange andre online-sysler, har kastet sig over handel med aktier på nettet.

Alene i 2020 steg antallet af aktiehandler i Danmark med hele 79%, på trods af, eller måske netop på grund af, Corona-pandemien. Dansk Aktionærforening meldte om 200 nye medlemmer om året.

Interessen for aktiehandel er kun steget i 2021 også, og det er noget de kan se hos den danske aktieportal Aktieskole.com.

Her udtaler medstifter Mark Thorsen:

”Vi har helt klart set en markant stigning i trafik til vores website og en lige så markant øget interesse blandt den helt almindelige dansker for aktieinvestering under Corona-pandemien. Det er også én af grundene til, at vi har stort fokus på aktiehandel for begyndere. Vi vil gerne være goto-stedet for Hr. Jensen, der gerne vil investere sin opsparing eller pension, mere end endnu et sted for de professionelle tradere.”

Thorsen fortsætter: ”Kombinationen af, at danskerne har tilbragt så meget tid hjemme bag skærmen, en generel tendens i samfundet til at ville investere sine penge selv, og så fremkomsten af tjenester som eToro, der tilbyder handel med aktier uden kurtage eller gebyr, har virkelig sat gang i udviklingen.”

Hvad skal du være opmærksom på som ny på aktiemarkedet?

Det har aldrig været nemmere at begynde at handle med aktier end det er nu. Tjenester som eToro, SAXOInvestor og Plus500 har gjort det lige så nemt at handle med aktier som at shoppe online eller betale regninger i netbanken.

Men der ér nogle ting, du skal være opmærksom på, inden du begynder at investere i aktier for sine sparepenge.

For det første skal du vide, at handel med aktier altid bærer en risiko for at du kan miste dine penge. Uanset hvor sikkert du investerer, så går prisen på en aktie altid op og ned over tid, og aktiekursen kan blive påvirket af udefrakommende hændelser i verden. Derudover er der altid ting i forhold til en virksomhed, du ikke ved. Så husk kun at købe aktier for penge, du kan tåle at miste, hvis alt mod forventning går den forkerte vej.

For det andet skal du have styr på skattereglerne for aktieudbytte, så du ikke risikerer at får et skattesmæk, når du begynder at tjene penge på dine aktiehandler.

Du kan finde en fuld guide til aktiehandel for begyndere på Aktieskole.com, lige som du finder masser af guides til en lang række af aktierelaterede emner.

Corona har fået danskerne til at lave meget mere mad selv9.1.2022 12:12:16 CET | Pressemeddelelse

Corona-pandemien har sat sine spor på danskerne og deres levevis siden starten af 2020. Med to lockdowns har vi alle haft mere tid derhjemme, og det har tydeligt vist sig på en lang række områder. Opskriftsiden Vielskermad.dk melder om en tydelig stigning i søgninger og interesse. Vi har alle set på sociale medier, hvordan folk pludselig begyndte at dyrke surdej i køleskabet og dele det vidt og bredt under lockdowns, men det er ikke kun bagningen som danskerne har kastet sig over med ny interesse. Kim Jørgensen fra Vielskermad.dk fortæller: ”Madopskrifter er noget af det folk søger mest efter på nettet, så vi er vant til mange besøgende på vores side, men kort tid efter landet lukkede ned første gang, så vi en signifikant stigning i både søgninger og besøgende og denne tendens har fortsat under hele pandemien.” 35% brugte mere tid på mad Teknologisk Institut gennemførte i et internationalt samarbejde en undersøgelse fra marts til juli 2020, hvor de interviewede 1.200 danske forbrugere