WWF VerdensnaturfondenWWF Verdensnaturfonden

Danmarkspremiere: H.K.H Kronprinsessen udsætter forhistorisk rokke i Kattegat

I dag kl. 15.00 udsætter H.K.H. Kronprinsessen sømrokker fra Kattegatcentret i Grenaa. For akkreditering kontakt venligst 26 13 57 71.

Det er første gang, at sømrokken udsættes efter de rette forskningsmæssige principper i dansk farvand. Udsætningen er resultatet af et samarbejde mellem WWF Verdensnaturfonden og H&M og bliver den første officielle opgave for Kronprinsessen som nyudnævnt præsident for WWF i Danmark.

Det forhistoriske havdyr findes i 14 forskellige arter alene i Danmark, men er i dag truet af udryddelse. Det er særdeles problematisk, da de som rovdyr spiller en vigtig rolle i at holde det øvrige marine liv i en sund balance.

Derfor indgik H&M og WWF Verdensnaturfonden for knap to år siden i et langsigtet partnerskab, der har resulteret i, at H.K.H. Kronprinsessen i dag udsætter de første fem ud af 50 sømrokker i Kattegat.

Projektets formål er at skabe ny viden og opmærksomhed om sømrokken.

- Vi håber at skabe større fascination af nogle af de arter, som har eksisteret i længst tid på vores klode. For med fascination følger begejstring, og det giver en lyst til at beskytte naturen, som der i den grad er behov for i dag, siger Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Den nye viden kommer ved hjælp af et lille nummereret mærke, som rokkerne er udstyret med. Det vil fiskere blive honoreret for at indberette i en database, hvis de får rokken i nettet. På den måde kan WWF Verdensnaturfonden og Kattegatcentret løbende blive klogere på rokkernes fangststed, tilvækst og bevægelsesmønstre.

Mindre plastik og mere liv
Udover at hjælpe den pressede danske rokkebestand har projektet også reduceret danskernes plastikforbrug i H&M med 60-65 procent, da modekoncernen som en del af projektet har taget betaling for sine poser i butikkerne siden 2018. Overskuddet fra posesalget er gået til grundforskningen i de danske sømrokkearter og kulminerer nu i udsætningen af de første fem sømrokker af H.K.H. Kronprinsessen.

- Beslutningen om, at donationen skulle gøre en forskel for dansk natur, var oplagt for os, og det er spændende at være med til at bringe flere sømrokker tilbage i de danske farvande. H&M arbejder målrettet mod en mere bæredygtig modeverden, og det er kun muligt ved at samarbejde med andre – ikke mindst kunderne. At vi samtidig kan støtte et vigtigt naturbevarende formål i Danmark, er et stort plus for både H&M og vores kunder, siger Christel Friis-Mikkelsen, der er administrerende direktør for H&M i Danmark.

Projektet er et godt eksempel på, hvordan ambitiøse samarbejder mellem NGO’er og virksomheder kan gavne naturen – og samtidig sætte fokus på nye forbrugsvaner og udviklingen af mere bæredygtige forretningsmodeller.

For akkreditering
Kontakt pressechef, Kasper Kankelborg, på 26 13 57 71 eller kasper.kankelborg@wwf.dk

Ny rapport: Tropisk skov svarende til 10 gange Danmarks størrelse er forsvundet på et årti15.1.2021 06:02:00 CETPressemeddelelse

En ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden viser et skræmmende billede af, at tropiske skove fortsat forsvinder med høj hastighed. På trods af de mange tiltag og målsætninger fra virksomheder på at bremse skovrydning har verden på lidt mere end et årti mistet 43 millioner hektar skov, svarende til 10 gange Danmarks størrelse - og det alene i de 24 afskovnings-hotspots identificeret i rapporten. Ét af disse er den brasilianske Cerrado, hvor skovrydning steg med hele 13 procent i 2020.

Ny WWF-rapport: Danske pensionsselskaber nøler med klimahandling23.12.2020 06:02:00 CETPressemeddelelse

2020 har været fyldt med markedsføringskampagner af pensionsselskabernes nye grønne klimaprodukter. Men hvor grønne er pensionsselskabers samlede investeringsformuer egentlig, når det kommer til stykket? Det svarer WWF Verdensnaturfonden på i ny omfattende analyse af pensionsselskabernes klimafokus, hvor blandt andet Topdanmark og Velliv er at finde blandt bundskraberne, mens PKA fortsat er sektorens grønne frontløber.

WWF og Sex & Samfund får bevilling fra Danida til fælles indsats for grønne jobs, piger og kvinder i Uganda11.12.2020 07:30:00 CETPressemeddelelse

Naturen har løsningerne på mange af vores allerstørste globale kriser. Derfor er der stor glæde hos WWF Verdensnaturfonden, som i samarbejde med Sex & Samfund har modtaget en ny bevilling fra Danida til et projekt, der skal støtte naturbaserede løsninger i kampen mod klimaforandringer og for at forbedre ligestilling, retten til egen krop samt den lokale befolknings beskæftigelse og indkomstmuligheder.

Regeringens nye biodiversitetspakke vækker begejstring hos WWF Verdensnaturfonden4.12.2020 10:26:40 CETPressemeddelelse

Regeringen og støttepartierne har netop offentliggjort en ny biodiversitetspakke, der bliver en del af den kommende finanslov for 2021. WWF Verdensnaturfonden har presset på for, at den længe ventede biodiversitetspakke ikke skulle forsinkes yderligere og med blandt andet 75.000 hektar urørt skov, 15 naturnationalparker og et nyt biodiversitetsråd vækker ambitionsniveauet glæde hos Verdensnaturfonden, som er tilfredse med det tydelige WWF-aftryk.