Danmarks største madprojekt for børn sætter rekord

170.000 skoleelever går i år med i Coops danske æble-projekt. De skal blive den første generation, der er bedre til at lave mad end deres forældre

De seneste 13 år har omkring 150.000 børn fra de fleste af landets 4.-8. klasser årligt deltaget i Coops store madprojekt for børn, Go Cook. Men i år sprænges alle rammer.  7.443 klasser med i alt 170.000 elever har i år meldt sig til at være med i Go Cook.

”Forklaringen kan skyldes Coronakrisen, som har skærpet interessen for danske fødevarer. Da vi i april spurgte danskerne om, hvilke konsekvenser Corona har for deres dagligvarevaner, svarede 41 procent, at de ville handle flere lokale fødevarer,” siger projektchef Bente Svane Nielsen, Go Cook, der er Coops madprogram for børn og unge.

Og det er netop en af de mest danske fødevarer, der er tema for årets smagekasse, som alle klasserne får udleveret fra deres lokale Coop-butik, Kvickly, SuperBrugsen eller Dagli´Brugsen.

”Danmark bugner lige nu af æbler, og mange børn ved ikke, hvor meget man kan bruge et dansk æble til. De kender bedst de søde, udenlandske æbler, men de danske æbler har meget mere knald på smagen, så de er fortrinlige i alt fra morgenmad til aftensmad - og naturligvis dessert. Børnene kan derfor blive mad-reddere ved at lære at bruge de mange danske æbler lige nu,” siger Bente Svane Nielsen.

GoCook har en mission om at skabe den første generation, der er bedre til at lave mad end deres forældre. Det er lærerne selv, der har tilmeldt sig GoCook Smagekassen og bestilt en kasse fyldt med råvarer og undervisningsmaterialer. I år indeholder kassen udover æblerne blandt andet også danske kartofler og jordskokker, som eleverne skal bruge, når de udfordres på deres madmod i skolekøkkener over hele landet.

TV-kokken Gorm Wisweh og den store bagemester Micki Cheng er ambassadører for GoCook og har begge spist, skrællet og kokkereret sig gennem bunkevis af æbler i forbindelse med de mange film til årets Smagekasse.

GoCook Smagekassen er i år Danmarks største madaktivitet. Den afvikles i år for 14. gang i træk. Skoleeleverne går i køkkenet i ugerne 43, 44 og 45.

Yderligere information: Projektchef Bente Svane Nielsen, GoCook, 30 91 92 74

Billeder, opskrifter mv.

Pressebilleder, opskrifter, lydjingle, logo, samt liste over alle deltagende skoler i Dropbox her:

Fakta om GoCook Smagekassen 2020

• GoCook Smagekassen er en kasse med gratis råvarer, undervisningsmaterialer, film og opskriftshæfter. Alle interesserede skoleklasser kan bestille den og hente den i en lokal Coop-butik i uge 43, 44 og 45.
  • I år indeholder kassen opskrifter og råvarer til frittata og æbleboller – begge dele med danske æbler. Undervisningsmaterialet henvender sig til i elever i 4.-8. klasse.
  • 82 % af alle grundskoler (folkeskoler, frie/private skoler og specialskoler) i Danmark er tilmeldt med i alt 7.443 skoleklasser. 4 ud af 5 danske skoler har klasser, der deltager i GoCook Smagekassen.
  • Smagekassen er blot ét af initiativerne i GoCook, som på bl.a. Facebook følges af cirka 15.000 børn og forældre. GoCooks digitale kokkeskole på www.gocook.dk og GoCook-app’en har tilsammen 300.000 unikke brugere.
  • Læs meget mere på www.gocook.dk/smagekassen

Ny HR-chef i Irma19.11.2021 13:13:06 CET | Pressemeddelelse

Maria Hamm er tiltrådt som ny HR-chef for Irma pr. 1. november. Hun kommer fra en stilling som Head of People & Culture i ISS Danmark, hvor hun har været siden 2018. Tidligere har Maria arbejdet hos Mærsk og DHL, også internationalt, og boet i Schweiz og Sverige. "Jeg har en stor passion for at skabe relationer og opnå resultater gennem mennesker, og jeg glæder mig meget til samarbejdet med alle kollegerne i såvel Irma som resten af Coop,” siger Maria Hamm. ”Vi har et ambitiøst mål om at øge trivslen som fundament for positive resultater i Irma. Samtidig ønsker vi at styrke fællesskabsfølelsen og udvikle Irma til Danmarks ​mest moderne retail arbejdsplads. Så der er nok at kaste sig over, og heldigvis skal vi bygge videre på et rigtig godt fundament og ikke starte fra scratch,” siger Maria Hamm. Hun har en executive MBA fra Henley Business School i London. Irma består af 68 butikker, der alle ligger i hovedstadsområdet. Kædedirektør Charlotte Nilsson Norby har netop offentliggjort stra

Dagli’Brugsen vinder på jobglæde i detailbranchen17.11.2021 16:25:04 CET | Pressemeddelelse