Danmarks stærkeste teknologimærker 2022

Ved hjælp af 6 forskellige imageparametre udarbejder YouGov en årlig ranking over teknikmærker, der klarer sig særligt godt.

Samsungs produktsortiment strækker sig fra telefoner til vaskemaskiner, hvilket gør Samsungs produkter relevante i næsten alle områder af forbrugerens hjemmeliv. Derfor ser vi også Samsung i toppen af ikke kun den danske, men også den globale ranking.

Det er få point, der adskiller Samsung (32,3) fra Apple og Bang & Olufsen, som placerer sig på en delt andenplads med en score på 30,7. Danske Bang & Olufsen er det mærke, der har forbedret sig mest det seneste år, idét deres score er forbedret med +4,3 point.

Bosch ender på fjerdepladsen med en scorer på 25,7 efterfulgt af Siemens, der scorer 22,3. Microsoft, Philips og Sony ligger på henholdsvis 6., 7. og 8. pladsen. Danskerne giver 18,1 point til Canon, der ender på 9. pladsen og 17 point til Bose, der runder top 10 listen af.

Vil du vide, hvordan dit varemærke klarer sig? Eller høre mere om YouGov BrandIndex? Kontakt os

Den Globale top 10

YouGovs globale ranking er baseret på data fra 16 markeder, Samsung ligeledes ligger i top med en samlet score på 122.

Japanske Sony placerer sig på en andenplads efterfulgt af amerikanske Apple, der indtager tredjepladsen med en score 101. Der er et stykke ned til fjerde og femtepladsen, hvor henholdsvis LG og Philips er placeret.

På den globale liste placerer danske Bang & Olufsen sig på 18. pladsen med en score på 10.

Se YouGovs Globale Teknologi Rankings her

Om rankingen

Rankingen er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex-indeksscore, som er gennemsnittet af 6 forskellige imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.

I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 450 brands, heraf 32 forskellige teknikmærker. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Den globale ranking er baseret på data fra 16 markeder (Australien, Kina, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Indien, Indonesien, Japan, Holland, Norge, Saudi-Arabien, Sverige, UAE, Storbritannien og USA). For at vurdere styrken for teknologimærker globalt set har vi tildelt mærkerne point fra 1 til 10 pr. land, hvor varemærket er i top-10 (fra 10 point for en førsteplads til 1 point for en tiendeplads).

Data er fra 1. april 2021 til 31. marts 2022.

Vores 15 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.

YouGov

Best panel