Danmarks Østersfestival

Danmarks Østersfestival får international saltvandsindsprøjtning

Kendt champagneproducent træder ind i bestyrelsen bag Danmarks Østersfestival, som samtidig udvider med flere aktiviteter.

Danmarks Østersfestival får nye stærke kræfter. Foreningen bag festivalen, Danmarks Spisekammer, har netop valgt Yvonne Seier Christensen, stifter af champagnehuset Les Cinq Filles, ind i bestyrelsen. Samtidig er borgmester i Tønder Kommune, Henrik Frandsen, genvalgt som bestyrelsesformand.

Med Yvonne Seier Christensen i bestyrelsen får Danmarks Østersfestival endnu et kompetent medlem, der kan styrke udviklingen af festivalen som en magnet for gastro-turister. Yvonne Seier Christensen sidder også i bestyrelsen for Bocuse d’Or, der hvert andet år afholder det uofficielle verdensmesterskab i kokkekunst, og har et stærkt internationalt netværk.

”Kokke fra hele verden – mange med Michelin-stjerner – flokkes allerede i dag om at deltage i Danmarks Østersfestival. Interessen vil stige de kommende fem år, og festivalen vil tiltrække medieopmærksomhed fra hele verden. Østers-elskere og gastro-turister vil vrimle til festivalen også for selv at plukke østers. Det er mit håb, at vi herigennem desuden bidrager til en bedre balance i Vadehavet, UNESCO's verdensarv, mellem blandt andet muslinger og de invasive stillehavsøsters inden for de kommende ti år,” siger Yvonne Seier Christensen.

Interessen fra udlandet er stor - Danmarks Østersfestival har de seneste måneder været vært for en lang række internationale pressefolk blandt andet fra Frankfurter Allgemeine og National Geographic.

For at imødekomme den store efterspørgsel udvider Danmarks Østersfestival i år fra tre til fire dage, nemlig 8. til 11. oktober. Samtidig udvider festivalen geografisk, så aktiviteterne finder sted på flere lokationer i kommunen, ligesom der arbejdes på et grænseoverskridende samarbejde med den tyske ø Sild. Opbakningen til festivalen ses også i form af økonomisk støtte fra bl.a. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, Tønder Kommune, Region Syddanmarks Kulturpulje, Team Gastronomi Danmark og en række lokale fonde.

Tidspunktet for festivalen kunne ikke være bedre - de nye kostråd fra Fødevarestyrelsen opfordrer til, at vi skal spise flere fisk og skaldyr, og i Vadehavet ligger anslået 72.000 tons invasive østers, som er lige til at plukke og har et minimalt klimaaftryk. Som Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand for organisationen Stop Spild Af Mad og debattør på festivalen, siger:

”Intelligent udnyttelse af naturens ressourcer går hånd i hånd med danskernes stigende lyst til at lære deres egen natur bedre at kende.”

Danmarks Østersfestival glæder sig til at byde gæster velkommen den 8.-11. oktober 2021 i fuld respekt for myndighedernes vejledninger i forhold til COVID-19.

Information om Danmarks Østersfestival

Danmarks Østersfestival
Vestergade 31, Havneby
6792 Rømø

+45 28404832https://www.danmarksoestersfestival.dk/

Danmarks Østersfestival finder sted i Tønder Kommune 8.-11. oktober 2021. Historisk set har østerseventyret været forankret i området siden 1700-tallet med bl.a. udskibning af østers til zar-familien i Rusland.

Festivalens højdepunkt er konkurrencen ’Årets Østerskok’, som har deltagere fra store dele af verden. Publikum kan smage bidder af de retter, som præsenteres for et kompetent dommerpanel, hvor flere har Michelinstjerner på skuldrene.

Festivalen tager udgangspunkt i de anslået 72.000 tons invasive østers i Unescos Verdensarv - Vadehavet, som skaber ubalance i miljøet og derfor bør spises. De nye kostråd tilsiger, at vi skal spise flere skaldyr og fødevarer med lavt klimaaftryk – østers er svaret. Foodies og gastro-journalister kommer rejsende fra hele verden for at opleve denne festival, som New York Times har omtalt som must see.

I 2019 besøgte 3.000 gæster festivalen, i 2020 blev den aflyst pga. COVID-19, i år ventes 5.000 besøgende, som også kan opleve langbordsmiddage, workshops, debatter, Stop Spild Af Mad, kåring af verdens bedste østers, østersåbnerkonkurrencer og ikke mindst komme på guidede ture i Vadehavet og selv sanke østers og urter.