Danmarks Naturfredningsforening: Ny klimalov er historisk

Præsident i Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding roser aftale om ny klimalov

Regeringen og et flertal i Folketinget har netop indgået aftale om en ny klimalov for Danmark. Aftalen er blevet indgået af alle partier i Folketinget bortset fra Liberal Alliance og Nye Borgerlige. Klimaloven sikrer, at målet om 70 procents CO2-reduktion nu er skrevet ind i lovgivningen.

Præsident i Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding roser den nye aftale:

- Det her et historisk skridt for Danmark, der sætter en utrolig ambitiøs målsætning for den danske klimaindsats. Det bringer Danmark helt i front i kampen for klimaet og den grønne omstilling, og jeg synes, det er utrolig godt gået af regeringen og partierne i Folketinget bag aftalen. Det er virkelig en milepæl i den danske miljøpolitik, som vil blive husket for eftertiden, siger Maria Reumert Gjerding og fortsætter:

- Det er samtidig en anderkendelse af, at folkeligt pres virker. At vi står her i dag med et mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 skyldes ikke mindst de mange opråb, der har været fra befolkningen. Både unge og gamle har været på gaderne i hobetal og vist deres utilfredshed med den manglende handling, og det har virket. Vi står i dag et sted, som for mange ikke ville have troet på for bare et år siden.

Den nye af tale sikrer både mål for 2030 og bindende delmål for 2025. Samtidig skal ministeren hvert år stå til ansvar for Folketinget, som skal vurdere, om regeringen lever op til klimaloven.

- Det danske samfund står nu over for en enorm udfordring, som vi nu skal i gang med at løse. Det bliver ikke let, og der vil komme et opgør med, hvordan vi udnytter vores ressourcer i dag. Vores brug og smid væk kultur skal i højere grad erstattes af et cirkulært samfund, hvor vi genbruger ressourcerne og mindsker trykket på vores klode og vores natur, siger Maria Reumert Gjerding.

- Det næste store skridt bliver nu at sikre, at de mål som er lavet med den nye klimalov rent faktisk bliver opnået med klimahandlingsplanen, som skal komme til foråret. Der vil vi fra Danmarks Naturfredningsforening fortsætte presset for, at de flotte ambitioner bliver omsat til konkret handling.

Presserådgiver Kasper Pihl Møller
tlf: 26816228