Danmarks Grønne Investeringsfond udbetaler lån for over en halv mia. kr. i 2017

21 grønne projekter fik finansiering for samlet 560 mio. kr. fra Danmarks Grønne Investeringsfond i 2017. Projekterne viser, at grøn omstilling foregår inden for mange forskellige teknologiområder.

Danmark Grønne Investeringsfond finansierede i 2017 21 projekter for samlet 560 mio. kr. Fonden gav derudover tilsagn om finansiering af 17 yderligere projekter for over 470 mio. kr.

Årets projekter viser, hvordan grøn omstilling foregår inden for mange forskellige brancher og teknologiområder. Fælles for projekterne er, at de er dokumenterbart grønne, bæredygtige forretninger, og at de kan skaleres.

”Vi har i 2017 sat skub i vores udlån, og det har været til projekter, der repræsenterer mange forskellige aspekter af den grønne omstilling. Vi er nu kommet hele vejen rundt om de teknologiområder, vi arbejder med, og vi er rigtigt glade for at kunne se det positive grønne aftryk, vi er med til at sikre,” siger Jørgen Tang-Jensen, formand i Danmarks Grønne Investeringsfond.

Fondens samlede projekter sikrer blandt andet en årlig CO2-besparelse på 300.557 tons, hvilket svarer til ca. 18.000 danskeres årlige CO2-forbrug, og en årlig mængde genanvendte materialer på 5.559 tons.

Som noget nyt i år har Danmarks Grønne Investeringsfond finansieret virksomheder, der arbejder med bioøkonomi, og derfor har fonden fået et nyt grønt målepunkt; nemlig produktion af alternativ protein. Fondens projekter sikrer en forventet årlig produktion på 310 tons.

Danmarks Grønne Investeringsfond blev oprettet for at sikre finansiering af projekter, der fremmer grøn omstilling i Danmark.

”2017 demonstrerer tydeligt, hvordan fonden har været løftestang for investeringer i grønne projekter. Når man ser på vores samlede portefølje, er vi kommet med 30 procent af finansieringen til projektet, hvor vi har samarbejdet med andre kapitaludbydere. Vi vil arbejde på at være med til at sikre, at endnu flere grønne projekter kan finde den nødvendige kapital til at realiseres,” siger Jørgen Tang-Jensen.

Læs den fulde årsrapport her: http://rapport2017.gronfond.dk/

Fakta

Danmarks Grønne Investeringsfond har til formål at sikre finansiering af projekter, der fremmer den grønne omstilling i samfundet. Fonden har en låneramme på 2 mia. kr. med mulighed for forhøjelse til 5 mia. kr.

Fonden udbetalte i 2017 lån til 21 projekter for 560 mio. kr. Projekterne havde en samlet investeringssum på 1.176 mio. kr.

I hele fondens levetid har man været med til at sikre investeringer i grøn omstilling for samlet 3.140 mio. kr.

Årets projekter fordeler sig inden for disse teknologiområder

Solenergi: 12 procent

Biogas: 15 procent