Danmarks Grønne Investeringsfond og ladeoperatør i nyt strategisk partnerskab

Et stærkt strategisk samarbejde mellem Spirii, som laver innovative ladeløsninger til elbiler, og Danmarks Grønne Investeringsfond accelererer den grønne omstilling af transportsektoren i Danmark. Med en betydelig kapitaltilførsel kan Spirii skalere forretningen yderligere i hele Norden.

Ladeinfrastruktur og enkle digitale kundeløsninger er afgørende for, at Danmark kan nå målsætningen om 70 procents reduktion af CO2-udledningen. Uden nye tiltag forventes transportsektoren nemlig at udlede ca. 13 mio. tons CO2 i 2030. Det svarer til knap en tredjedel af Danmarks samlede drivhusgasudledninger, hvoraf vejtransporten vil stå for mere end 90 procent. Fra 2030 vil regeringen sætte en stopper for salg af nye benzin- og dieselbiler, og der skal således langt flere elbiler på de danske veje.

"Det er helt afgørende for at indfri de grønne ambitioner, at der kommer flere elbiler på de danske veje. Men skal vi have flere til at vælge elbiler, skal vi udvide ladenetværket både i det private og offentlige rum og samtidig sikre enkel og åben adgang for alle elbilister. De dyre abonnementsordninger er fortid. En finmasket og åben ladeinfrastruktur, som enkelt kan tilgås via en app til konkurrencedygtige strømpriser, bliver en gamechanger," siger founder og CEO i Spirii Tore Harritshøj og tilføjer: ”Med den nye kapitaltilførsel kan vi nu udbrede vores løsninger hurtigere og til et større marked”.

Spiriis ladeløsning til elbiler består af både intelligent ladeudstyr og egenudviklet software, Spirii Connect, som bl.a. muliggør styring og balancering af de opladninger, der foretages på ladestanderne. På den måde kan man sikre, at den tilgængelige strømkapacitet udnyttes bedst muligt, og at man kan oplade flere elbiler ved brug af færre ampere. Derudover har Spirii udviklet en digital opladnings- og betalingsplatform, Spirii Go, der tilbyder roaming i hele Europa og gør det muligt for brugere at oplade og betale direkte via app.

"I Danmarks Grønne Investeringsfond er vi meget glade for, at vi med vores lån til Spirii kan være med til at sikre etableringen af en dansk infrastruktur, så vi kan få markant flere elbiler på vores veje. Med udfasningen af fossil persontransport tager vi et afgørende skridt i den nødvendige grønne omstilling. Med vores lån til Spirii er vi med til at sikre, at de kan skalere deres forretning - også uden for Danmark", siger Michael Zöllner, Managing Director i Danmarks Grønne Investeringsfond.

Der har været gang i væksten siden etableringen af Spirii i 2019. Virksomheden er allerede blandt de største i Danmark på markedet for ladeløsninger, og efterspørgslen på Spiriis løsninger stiger støt.

Samtidig med at Danmarks Grønne Investeringsfond yder et lån til Spirii, har AURA Energi netop indskudt et større beløb i virksomheden.

”Vi ser et stort potentiale i området for ladestandere, ikke mindst i relation til den markante stigning i antallet af elbiler, som vi ser frem mod i de kommende år. Vores investering i Spirii flugter godt med vores e-mobility-strategi og et ønske om at være endnu mere synlige i den grønne omstilling. Vi har store forventninger til vores aftale med Spirii, som vi har et godt indtryk af, da vi i forvejen har et partnerskab,” siger Carsten Höegh Christiansen, administrerende direktør i AURA Energi.

Både virksomheder, boligforeninger og kommuner kan med Spiriis løsning tilbyde medarbejdere og beboere en ladeløsning til elbiler.

Spiriis ladeløsninger sælges til både private, virksomheder, kommuner og boligforeninger gennem AURA Energi, installationsvirksomheden Intego og FDM.

Om Spirii

Spirii er en full-service eMobility udbyder og tilbyder hardware og software ladeløsninger til virksomheder, private og den offentlige sektor. Spirii er en ny virksomhed, men folkene bag har i mange år arbejdet indgående med elbiler, opladning samt udvikling af fremtidens transport- og energisystemer.

Spirii tilstræber at tilbyde innovative ladeprodukter af højeste kvalitet og udvikler ladeløsninger, der gør det nemmere for virksomheder, kommuner og boligforeninger at tilbyde opladning til kunder, medarbejdere, flådebiler og beboere, der kører elbil. Vores kunder - og deres kunder, skal altid have adgang til enkel og intelligent opladning, der er fremtidssikret og opfylder brugernes behov og markedets krav.

www.spirii.dk

Om AURA

AURA Energi er en østjysk energikoncern med ca. 315 medarbejdere, der beskæftiger sig med installation, energirådgivning, fibernet, el-handel, vedligehold og udbygning af el-nettet samt innovative aktiviteter inden for vedvarende energi, mobilitet og grøn omstilling.

Flere end 105.000 andelshavere ejer AURA Energi, og vi har mere end 100 års erfaring med at opbygge og levere kritisk infrastruktur til vores kunder.

Koncernen omsætter for omkring 700 mio. kr. om året.

www.aura.dk

Om Danmarks Grønne Investeringsfond
Danmarks Grønne Investeringsfond er en selvstændig statslig lånefond, der har til formål at medfinansiere investeringer, som fremmer en grøn omstilling af det danske samfund. Fonden yder lån til private virksomheder, almene boligorganisationer samt offentlige selskaber og institutioner mv, hvis formue er adskilt fra statens, regionernes og kommunernes formue, og som har mulighed for at optage lån på det private marked. Fonden er etableret som del af aftalen “Et grønnere Danmark”.

Læs mere: gronfond.dk

Kontakter:
Spirii: Karen Marie Jensen, kommunikationschef
T: 53746272
E: karenmarie.jensen@spirii.dk

AURA Energi: Claus Blem Jensen, kommunikationschef
T: 23 202 323
E: cbj@aura.dk

Danmarks Grønne Investeringsfond: Cecilie Idun Andersen, kommunikationsrådgiver
T: 31 930 573
E: cea@vf.dk

Danmarks Grønne Investeringsfond og Den Europæiske Investeringsfond forlænger og udvider aftale: Garanti for lån til grøn omstilling på 640 mio. kr.3.7.2019 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Den Europæiske Investeringsfond (EIF) og Danmarks Grønne Investeringsfond har netop forlænget og udvidet en aftale om garantier i forbindelse med lånefinansiering af danske små og mellemstore virksomheder, som ønsker at investere i grøn omstilling. Aftalen betyder, at halvdelen af eventuelle tab, som Danmarks Grønne Investeringsfond eventuelt måtte lide, på lån op til samlet set 640 mio. kr. dækkes af EIF. Danmarks Grønne Investeringsfond får således mulighed for at øge sine udlån til innovative virksomheder især i en tidlig kommerciel fase, hvor det kan være svært at tiltrække risikovillig kapital.