Danmarks Grønne Investeringsfond er med til at sikre energibesparelser i alment boligbyggri

Danmarks Grønne Investeringsfond sætter i samarbejde med SustainSolution og boligforeningen FOB Kalundborg skub i den grønne omstilling af almene boliger og sikrer en årlig CO2-gevinst på 600 tons.

I maj 2020 blev der vedtaget en bred politisk aftale om grøn renovering af almene boliger for 30 mia. kr. Den almene boligforening FOB Kalundborg er gået foran på aftalens grønne ambitioner og har indgået aftale om mere end at fordoble energibesparelserne i forbindelse med en større helhedsrenovering støttet af Landsbyggefonden. Det samlede projekt medfører besparelser på både varme, el og vand, hvilket resulterer i en CO2-gevinst på ca. 600 tons om året.

”I FOB Kalundborg er vi meget glade for samarbejdet med Danmarks Grønne Investeringsfond og SustainSolutions, hvorved det er blevet muligt at tilføre energirenovering til vores helhedsplan. Det har længe været et ønske blandt vores beboere at højne komforten ved at mindske trækgener og undgå kuldenedfald. At renoveringen så samtidig betyder en stor CO2-besparelse, som også gavner klimaregnskabet, gør det jo bare ekstra glædeligt,” siger Christen Mors, adm. direktør i FOB Kalundborg.

I 2050 skal Danmark være uafhængig af fossile brændstoffer. I dag udgør opvarmning af bygninger og forbrug af el til fx belysning og ventilation ca. 40 pct. af Danmarks totale energiforbrug. Energiforbruget i bygninger er altså et vigtigt område at sætte ind på, når det gælder den grønne omstilling.

"Energibesparelser er en meget vigtig del af den grønne omstilling. Nybyggeri skal i forvejen leve op til strenge energikrav. Det største potentiale for energieffektivisering ligger derfor i den eksisterende bygningsmasse, specielt i bygninger opført før 1979. Det går slet ikke hurtigt nok, men vi er glade for med vores lån til FOB Kalundborg at kunne være med til at sikre energibesparelser i alment boligbyggeri til glæde for både beboerne og miljøet. I Danmarks Grønne Investeringsfond er vi meget optagede af, hvordan vi kan sikre accelererede energieffektiviseringer i langt større omfang i hele Danmark," siger Michael Zöllner, Managing Director i Danmarks Grønne Investeringsfond.

Finansieringen af de accelererede energibesparelser kommer fra PKA’s grønne energifond, administreret af SustainSolutions, og Danmarks Grønne Investeringsfond. Det er første gang, parterne går sammen om at finansiere grønne tiltag. Der er tale om en merinvestering på ca. 26 mio. kr. i tillæg til det oprindelige projekt støttet af Landsbyggefonden, hvor knap 400 boliger renoveres til en værdi af cirka 300 mio. kr.

"Skal vi leve op til målet om 70% CO2-reduktion inden 2030, er det helt centralt, at alle rentable energiprojekter i den almene sektor realiseres. FOB Kalundborg er et fremragende eksempel på en aktør, der går foran. Vi garanterer en stor andel af energibesparelserne, fordi vi som privat aktør gerne lægger hånden på kogepladen. Det sikrer, at det er rentable projekter, der bliver gennemført i tæt samspil med helhedsrenoveringen, som Landsbyggefonden støtter,” siger Christian Niepoort, adm. direktør i SustainSolutions.

Samarbejdet mellem FOB Kalundborg, SustainSolutions og Danmarks Grønne Investeringsfond er et eksempel på, hvordan den almene sektor kan sænke CO2-udledningen betragteligt gennem renoveringer. Samlet har sektoren et grønt investeringspotentiale på ca. 17 mia. kr., der kan skabe en CO2-besparelse på op til 500.000 tons om året. Det viser en udregning fra SustainSolutions.

For at komme i mål kræver det, at energibesparelserne accelereres. At foretage grønne merinvesteringer til Landsbyggefondens projekter, hvor alle rentable grønne tiltag bliver taget med, vil skabe en besparelse på op til 350.000 tons CO2 om året.

Om SustainSolutions
SustainSolutions administrerer PKA’s grønne energifond. Virksomheden udvikler, udfører og finansierer energirenoveringer. SustainSolutions omfatter desuden energidivisionen, SustainRenewables, der planlægger og bygger vedvarende energiprojekter samt udviklingsdivisionen, SustainProducts, der udvikler bæredygtige produkter, forretningsmodeller og processer til bygge- og energibranchen.

For yderligere information, kontakt:

Mette Honoré, Senior Communication Advisor, Danmarks Grønne Investeringsfond / +45 50 60 04 86 / mhn@vf.dk

Strandvejen 104B

Danmarks Grønne Investeringsfond er en selvstændig statslig lånefond, der har til formål at medfinansiere investeringer, som fremmer en grøn omstilling af det danske samfund. Fonden vil være med til at bygge bro mellem traditionelle finansieringskilder og egenkapital og opererer med et både grønt og kommercielt fokus. Projekterne ligger inden for vedvarende energi, energibesparelser og ressourceeffektivitet.

Grøn Herning-virksomhed øger vækst i stærkt lånesamarbejde24.11.2022 10:46:47 CET | Pressemeddelelse

Aktive Energi Anlæg A/S – eller AEA som firmaet i daglig tale bliver kaldt – sælger industrielle varmepumpe-løsninger til bl.a. fjernvarmeselskaber og andre store virksomheder og er med til at fortrænge fossile brændsler, herunder naturgas. AEA har netop modtaget en ”lånepakke” fra Danmarks Grønne Investeringsfond, bestående af ansvarlig lånekapital samt almindelig lånekapital, derudover deltager Sydbank som medfinansierende part. AEA styrkes hermed finansielt og understøtter samtidig den videre skalering af virksomheden.

Tre statslige fonde bliver til én: Nyudpeget bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond bydes velkommen27.8.2022 13:21:45 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget en bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der er en sammenlægning af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Direktørerne i de tre nuværende fonde byder bestyrelsen velkommen og ser frem til samarbejdet om at gøre Danmark rigere og verden grønnere.

Danmarks Grønne Investeringsfond årsrapport 2021: Rekordhøj aktivitet og CO2-reduktion lover godt for nødvendig grøn omstilling6.5.2022 07:55:51 CEST | Pressemeddelelse

Rekordhøj CO2-reduktion og et årsresultat på 20,9 mio. kr. understreger, at grøn omstilling og god forretning går hånd i hånd. Og med den nuværende situation i Europa er det mere aktuelt end nogensinde at sætte fart på den grønne omstilling i danske virksomheder for at reducere afhængigheden af fossile energikilder.