Danmarks Grønne Investeringsfond er med til at sikre energibesparelser i alment boligbyggri

Danmarks Grønne Investeringsfond sætter i samarbejde med SustainSolution og boligforeningen FOB Kalundborg skub i den grønne omstilling af almene boliger og sikrer en årlig CO2-gevinst på 600 tons.

I maj 2020 blev der vedtaget en bred politisk aftale om grøn renovering af almene boliger for 30 mia. kr. Den almene boligforening FOB Kalundborg er gået foran på aftalens grønne ambitioner og har indgået aftale om mere end at fordoble energibesparelserne i forbindelse med en større helhedsrenovering støttet af Landsbyggefonden. Det samlede projekt medfører besparelser på både varme, el og vand, hvilket resulterer i en CO2-gevinst på ca. 600 tons om året.

”I FOB Kalundborg er vi meget glade for samarbejdet med Danmarks Grønne Investeringsfond og SustainSolutions, hvorved det er blevet muligt at tilføre energirenovering til vores helhedsplan. Det har længe været et ønske blandt vores beboere at højne komforten ved at mindske trækgener og undgå kuldenedfald. At renoveringen så samtidig betyder en stor CO2-besparelse, som også gavner klimaregnskabet, gør det jo bare ekstra glædeligt,” siger Christen Mors, adm. direktør i FOB Kalundborg.

I 2050 skal Danmark være uafhængig af fossile brændstoffer. I dag udgør opvarmning af bygninger og forbrug af el til fx belysning og ventilation ca. 40 pct. af Danmarks totale energiforbrug. Energiforbruget i bygninger er altså et vigtigt område at sætte ind på, når det gælder den grønne omstilling.

"Energibesparelser er en meget vigtig del af den grønne omstilling. Nybyggeri skal i forvejen leve op til strenge energikrav. Det største potentiale for energieffektivisering ligger derfor i den eksisterende bygningsmasse, specielt i bygninger opført før 1979. Det går slet ikke hurtigt nok, men vi er glade for med vores lån til FOB Kalundborg at kunne være med til at sikre energibesparelser i alment boligbyggeri til glæde for både beboerne og miljøet. I Danmarks Grønne Investeringsfond er vi meget optagede af, hvordan vi kan sikre accelererede energieffektiviseringer i langt større omfang i hele Danmark," siger Michael Zöllner, Managing Director i Danmarks Grønne Investeringsfond.

Finansieringen af de accelererede energibesparelser kommer fra PKA’s grønne energifond, administreret af SustainSolutions, og Danmarks Grønne Investeringsfond. Det er første gang, parterne går sammen om at finansiere grønne tiltag. Der er tale om en merinvestering på ca. 26 mio. kr. i tillæg til det oprindelige projekt støttet af Landsbyggefonden, hvor knap 400 boliger renoveres til en værdi af cirka 300 mio. kr.

"Skal vi leve op til målet om 70% CO2-reduktion inden 2030, er det helt centralt, at alle rentable energiprojekter i den almene sektor realiseres. FOB Kalundborg er et fremragende eksempel på en aktør, der går foran. Vi garanterer en stor andel af energibesparelserne, fordi vi som privat aktør gerne lægger hånden på kogepladen. Det sikrer, at det er rentable projekter, der bliver gennemført i tæt samspil med helhedsrenoveringen, som Landsbyggefonden støtter,” siger Christian Niepoort, adm. direktør i SustainSolutions.

Samarbejdet mellem FOB Kalundborg, SustainSolutions og Danmarks Grønne Investeringsfond er et eksempel på, hvordan den almene sektor kan sænke CO2-udledningen betragteligt gennem renoveringer. Samlet har sektoren et grønt investeringspotentiale på ca. 17 mia. kr., der kan skabe en CO2-besparelse på op til 500.000 tons om året. Det viser en udregning fra SustainSolutions.

For at komme i mål kræver det, at energibesparelserne accelereres. At foretage grønne merinvesteringer til Landsbyggefondens projekter, hvor alle rentable grønne tiltag bliver taget med, vil skabe en besparelse på op til 350.000 tons CO2 om året.

Om SustainSolutions
SustainSolutions administrerer PKA’s grønne energifond. Virksomheden udvikler, udfører og finansierer energirenoveringer. SustainSolutions omfatter desuden energidivisionen, SustainRenewables, der planlægger og bygger vedvarende energiprojekter samt udviklingsdivisionen, SustainProducts, der udvikler bæredygtige produkter, forretningsmodeller og processer til bygge- og energibranchen.

For yderligere information, kontakt:

Mette Honoré, Senior Communication Advisor, Danmarks Grønne Investeringsfond / +45 50 60 04 86 / mhn@vf.dk

Danmarks Grønne Investeringsfond er en selvstændig statslig lånefond, der har til formål at medfinansiere investeringer, som fremmer en grøn omstilling af det danske samfund. Fonden vil være med til at bygge bro mellem traditionelle finansieringskilder og egenkapital og opererer med et både grønt og kommercielt fokus. Projekterne ligger inden for vedvarende energi, energibesparelser og ressourceeffektivitet.

Danmarks Grønne Fremtidsfond er nu en realitet: Milliarder på vej til grønne virksomheder14.9.2020 11:00:00 CESTPressemeddelelse

I dag har Danmark fået en grøn fremtidsfond, der skal sikre kapital til grønne løsninger – kapital, der nu er blevet endnu vigtigere efter coronakrisen, og som skal bidrage til, at Danmark er i førersædet, når det kommer til grøn omstilling. I slutningen af 2019 blev fremtidsfonden besluttet, og nu er den endelige aftale faldet på plads mellem regeringen og partierne bag finansloven. Dermed er rammerne på plads, så Danmarks Grønne Fremtidsfond nu kan sende kapital ud til de grønne virksomheder og iværksættere.

Danmarks Grønne Investeringsfond og Den Europæiske Investeringsfond forlænger og udvider aftale: Garanti for lån til grøn omstilling på 640 mio. kr.3.7.2019 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Den Europæiske Investeringsfond (EIF) og Danmarks Grønne Investeringsfond har netop forlænget og udvidet en aftale om garantier i forbindelse med lånefinansiering af danske små og mellemstore virksomheder, som ønsker at investere i grøn omstilling. Aftalen betyder, at halvdelen af eventuelle tab, som Danmarks Grønne Investeringsfond eventuelt måtte lide, på lån op til samlet set 640 mio. kr. dækkes af EIF. Danmarks Grønne Investeringsfond får således mulighed for at øge sine udlån til innovative virksomheder især i en tidlig kommerciel fase, hvor det kan være svært at tiltrække risikovillig kapital.