Danmarks Grønne Investeringsfond årsrapport 2021: Rekordhøj aktivitet og CO2-reduktion lover godt for nødvendig grøn omstilling

Rekordhøj CO2-reduktion og et årsresultat på 20,9 mio. kr. understreger, at grøn omstilling og god forretning går hånd i hånd. Og med den nuværende situation i Europa er det mere aktuelt end nogensinde at sætte fart på den grønne omstilling i danske virksomheder for at reducere afhængigheden af fossile energikilder.

Danmarks Grønne Investeringsfond er sat i verden for at fremme den grønne omstilling af vores samfund. Her er Danmark unikt positioneret til at udvikle innovative løsninger og til at bringe dem ud på de globale markeder. Danmarks Grønne Investeringsfonds årsrapport for 2021 understreger, at fondens risikovillige kapital sætter skub i den grønne omstilling i de danske virksomheder, og at grøn omstilling tillige er god forretning.

Anders Eldrup, bestyrelsesformand i Danmarks Grønne Investeringsfond:

”Hvis vi skal lykkes med vores fælles mission om 70 pct. reduktion af Danmarks CO2-udslip i 2030, er det afgørende, at vi udvikler og skalerer fremtidens grønne virksomheder. I Danmarks Grønne Investeringsfond er vi stolte over at bidrage til denne afgørende mission ved – i samarbejde med de private pengeinstitutter – at tage en lidt større risiko i finansieringen af disse virksomheder. Den grønne omstilling vil samtidig bidrage til at skabe forsyningssikkerhed og sikre, at vi i Danmark kan gøre os fri af russisk gas. Desuden glæder det mig, at vores resultater for 2021 igen understreger, at grøn omstilling er god forretning. I år vil vi skrue yderligere op for de gode takter, så vi kan bidrage til den grønne omstilling til gavn for mennesker og klima.”

Danmark Grønne Investeringsfonds årsresultat lander på 20,9 mio. kr. Derudover opnåede fonden en rekordhøj CO2-reduktion på over 700.000 tons. Dermed har fondens samlede finansieringer siden 2015 muliggjort en CO2-reduktion på 2,17 mio. tons, hvilket svarer til 120.000 danskeres årlige CO2-udledning. CO2-reduktionen er lykkedes, ved at Danmarks Grønne Investeringsfond i 2021 har finansieret 21 projekter for knap én milliard kr. til gavn for både klima og skabelsen af nye grønne arbejdspladser.

Finansiering af grønne virksomheder afgørende for hurtig grøn omstilling

I 2021 var finansieringerne hovedsageligt i projekter inden for vedvarende energi og fødevaresektoren. Inden for begge områder har Danmark en lang række virksomheder med interessante forretningsmodeller og et stort grønt potentiale. Således har Danmarks Grønne Investeringsfond for eksempel finansieret virksomheden Blue World Technologies, der med sin brændselscelle-teknologi har bygget et grønt alternativ til den forbrændingsmotor, der sidder i vores biler i dag. Det er bare et enkelt af de mange gode eksempler på projekter, som fonden vil være med til at udvikle, fortæller Michael Zöllner, Managing Director i Danmarks Grønne Investeringsfond:

”Den grønne omstilling kræver en indsats i alle sektorer og brancher over hele verden. Og netop nu på det europæiske kontinent er det højaktuelt med en hurtig grøn omstilling. Her er det afgørende, at vi stiller vores risikovillige kapital til rådighed for grønne virksomheder, så vi kan reducere vores afhængighed af fossile energikilder og lykkes med vores fælles mission om 70 pct. reduktion af Danmarks CO2-udslip senest i 2030. I Danmarks Grønne investeringsfond accelererer vi i 2022 aktiviteten yderligere. Det gælder både på antallet af projekter og udlånsaktiviteten, og vigtigst af alt bidraget til den grønne omstilling af samfundet.”

I 2022 skal Danmarks Grønne Investeringsfond fortsætte den gode aktivitet med kapitalen fra Danmarks Grønne Fremtidsfond i ryggen. Siden etableringen i 2015 har fonden nu finansieret i alt 87 projekter med et samlet udlån fra fonden på 2,9 mia. kr. Medregner man finansiering fra de andre parter, har fondens udlån medvirket til at muliggøre investeringer i grøn omstilling for 13,6 mia. kr.

Faktaboks - året i hovedpunkter

• Årets finansielle resultat blev et overskud på 20,9 mio. kr.
  • Låneporteføljen har genereret nettoindtægter for 53,8 mio. kr.
  • Der er i løbet af året afgivet nettotilsagn for 879,0 mio. kr.
  • Der er foretaget 21 udbetalinger og garantier til virksomheder for i alt 943,8 mio. kr., og fondens akkumulerede udbetalingsvolumen udgør den 31. december 2021 2.914,9 mio. kr.
  • Ultimo året er der uudnyttede tilsagn for i alt 466,3 mio. kr.
  • Egenkapitalen udgør med udgangen af 2021 273,2 mio. kr. mod 172,3 mio. kr. ultimo 2020.
  • Det akkumulerede resultat i fondens levetid udgør 52,0 mio. kr.

Læs Danmarks Grønne Investeringsfonds årsrapport 2021

Om Danmarks Grønne Investeringsfond

Danmarks Grønne Investeringsfond er en selvstændig statslig lånefond, der har til formål at medfinansiere investeringer, som fremmer en grøn omstilling af det danske samfund. Fonden vil være med til at bygge bro mellem traditionelle finansieringskilder og egenkapital og opererer med et både grønt og kommercielt fokus. Danmarks Grønne Investeringsfond yder finansiering til fem kerneområder: Energi og forsyning, fødevarer og landbrug, bygninger og infrastruktur, materialer og ressourcer samt transport og mobilitet. Et flertal i folketinget har aftalt, at Danmarks Grønne Investeringsfond skal sammenlægges med Vækstfonden og EKF til Danmarks Eksport- og Investeringsfond i løbet af den kommende tid.

Strandvejen 104B

Hestebønne-protein skal medvirke til at revolutionere markedet for plantebaseret kost8.6.2021 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Der er stor efterspørgsel på proteiner som ingrediens i fødevarer eller i foder til dyr over hele verden, og en lang række positive fordele ved hestebønnen gør den attraktiv, når det kommer til sundhed og bæredygtighed. Nu vil virksomheden Meelunie-GPI opføre anlæg til udvinding af planteprotein fra hestebønner. Et bredt partnerskab bestående af SiccaDania, hollandske Meelunie, Københavns Universitet, Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkøbing Landbobank står bag projektet, hvor projektinvesteringen lyder på godt 250 mio. kr.