Danmarks flyvehistorie præsenteres i storslået værk

Forfatter, fotograf og pilot, Ole Steen Hansen, er efter mange års grundig research klar med første bind i et stort trebindsværk om et af det 20. århundredes helt store eventyr – flyvningens historie.

Bogens forside

Danmarks flyvehistorie – fra Ellehammer til Airbus er titlen på det første bind om pionertid og trafikflyvning, der slår fast, at Danmark og danskere har spillet en rolle i den opdagelsesrejse, det har været at få mennesker transporteret gennem luften ved hjælp af maskiner. Den første pionertid var præget af både drømme, store sejre og enorme skuffelser. Og der er langt fra de første flyvemaskiner til nutidens tekniske mesterværker.

Opfinderen Ellehammer har ofte været den, der her i landet har været tilskrevet æren af at være den første, der fløj i Europa. Men den første dansker, der lavede en egentlig flyvning – en start, en tur rundt om pladsen, en landing – var faktisk Alfred Nervø, der havde fulgt Ellehammers forsøg tæt, men efterhånden indså, at han måtte en tur til Frankrig, hvis han skulle gøre sig forhåbninger om at indfri sin drøm. Det lykkedes for ham i 1909, hvor han i en splinterny Voisin, døbt Dania, lettede, fløj rundt over flyvepladsen og landede igen i Paris. Nervø blev altså Danmarks første pilot og maskinen, der siden med Robert Svendsen ved pinden blev første fly over Øresund og Danmarks første militærfly under navnet Glenten, bliver i dag restaureret i Avedøre.

Dette er blot en af de historier Ole Steen Hansen fortæller i det store værk, der indeholder et væld af flotte billeder af maskiner, luftfotos, piloter og stewardesser. Han fortæller også om vinhandlersønnen fra Aarhus, der fik en skyhøj gage for at vove sig op med en Ellehammer Standard, om SAS’ verdenstriumf med at flyve over Nordpolen i 1950’erne, om dengang i 1973 da Cimber Air brød SAS-monopolet med en flyvende spritrute mellem Sønderborg og øen Sild. Han beretter om, hvordan tilfældet ville, at Maersk Air gennem et flysalg var med til at starte Ryanair, og om hvordan hverdagen under coronatidens dybeste nedlukning blev oplevet af en dansk stewardesse og tillidskvinde.

Ole Steen Hansen fra Grenå er forfatter, fotograf og pilot; han har studeret historie på Aarhus Universitet, og i 2019 modtog han Dansk Forfatterforenings faglitterære pris for sit forfatterskab. Danmarks Flyvehistorie er resultatet af årtiers engagement i dansk flyvning og flyvehistorie.

De to øvrige bind i værket er planlagt til udgivelse i 2022 og 2023.

Titel: Danmarks flyvehistorie – fra Ellehammer til Airbus
Forfatter: Ole Steen Hansen
Udgivelsesdato: 24. november 2021

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Ole Steen Hansen præsenterer bogen på en flyvetur

Bogens forside

Sy den fineste garderobe til børn28.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Thea Rytter er mor til tre børn. Hun ved med andre ord, hvor besværligt det kan være at købe tøj til børn, der måske bruger størrelse 8 i livet, men 12 i længden. Eller at det, der var sejt i dag, er decideret kikset i overmorgen. Derfor er hun nu klar med Sy til børn – lær at sy hverdagstøj efter børnenes mål, som hjælper alle til at sy tøj, der passer til både barnets krop og barnets smag – altså lige indtil den ændrer sig igen.

Ny roman fra Claire-Louise Bennett om litteraturens plads i verden og livet13.6.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2015 debuterede den engelske forfatter Claire-Louise Bennett med romanen Dam, der blev hyldet af både læsere og anmeldere for sin intrikate og veludførte prosa, der på særegen vis fortalte historien om en aleneboende kvinde i et stenhus i Irland. Nu følger hun op med romanen Kasse 19, som i al sin tilsyneladende enkelhed handler om at have litteraturen i sit liv, og om hvad litteraturen kan gøre ved en. Det er en undersøgelse af fortællingens magi, når den smitter af på verden.