Danmarks flyvehistorie præsenteres i storslået værk

Forfatter, fotograf og pilot, Ole Steen Hansen, er efter mange års grundig research klar med første bind i et stort trebindsværk om et af det 20. århundredes helt store eventyr – flyvningens historie.

Bogens forside

Danmarks flyvehistorie – fra Ellehammer til Airbus er titlen på det første bind om pionertid og trafikflyvning, der slår fast, at Danmark og danskere har spillet en rolle i den opdagelsesrejse, det har været at få mennesker transporteret gennem luften ved hjælp af maskiner. Den første pionertid var præget af både drømme, store sejre og enorme skuffelser. Og der er langt fra de første flyvemaskiner til nutidens tekniske mesterværker.

Opfinderen Ellehammer har ofte været den, der her i landet har været tilskrevet æren af at være den første, der fløj i Europa. Men den første dansker, der lavede en egentlig flyvning – en start, en tur rundt om pladsen, en landing – var faktisk Alfred Nervø, der havde fulgt Ellehammers forsøg tæt, men efterhånden indså, at han måtte en tur til Frankrig, hvis han skulle gøre sig forhåbninger om at indfri sin drøm. Det lykkedes for ham i 1909, hvor han i en splinterny Voisin, døbt Dania, lettede, fløj rundt over flyvepladsen og landede igen i Paris. Nervø blev altså Danmarks første pilot og maskinen, der siden med Robert Svendsen ved pinden blev første fly over Øresund og Danmarks første militærfly under navnet Glenten, bliver i dag restaureret i Avedøre.

Dette er blot en af de historier Ole Steen Hansen fortæller i det store værk, der indeholder et væld af flotte billeder af maskiner, luftfotos, piloter og stewardesser. Han fortæller også om vinhandlersønnen fra Aarhus, der fik en skyhøj gage for at vove sig op med en Ellehammer Standard, om SAS’ verdenstriumf med at flyve over Nordpolen i 1950’erne, om dengang i 1973 da Cimber Air brød SAS-monopolet med en flyvende spritrute mellem Sønderborg og øen Sild. Han beretter om, hvordan tilfældet ville, at Maersk Air gennem et flysalg var med til at starte Ryanair, og om hvordan hverdagen under coronatidens dybeste nedlukning blev oplevet af en dansk stewardesse og tillidskvinde.

Ole Steen Hansen fra Grenå er forfatter, fotograf og pilot; han har studeret historie på Aarhus Universitet, og i 2019 modtog han Dansk Forfatterforenings faglitterære pris for sit forfatterskab. Danmarks Flyvehistorie er resultatet af årtiers engagement i dansk flyvning og flyvehistorie.

De to øvrige bind i værket er planlagt til udgivelse i 2022 og 2023.

Titel: Danmarks flyvehistorie – fra Ellehammer til Airbus
Forfatter: Ole Steen Hansen
Udgivelsesdato: 24. november 2021

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Ole Steen Hansen præsenterer bogen på en flyvetur

Bogens forside

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

De klassiske pålægssalater får nyt liv10.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rugbrødsmadder er det suverænt mest spiste måltid i Danmark. Men på trods af hvor meget rugbrød vi spiser, så syntes Jean-Michel Grønnegård Deleuran, at der manglede noget godt pålæg. Det fik ham i 2019 til at skabe RØRT, som laver deres egne pålægssalater. Og nu er han klar med en bog, hvor han lærer alle, hvordan man kan pifte julefrokosten eller andre frokoster op med en god, hjemmerørt pålægssalat af friske råvarer.