Danmarks bedst drevne virksomheder innoverer sig til succes

Syv virksomheder vinder Deloittes pris Best Managed Company 2021. Virksomhedernes evne til at eksekvere, innovere og opbygge en stærk kultur er en væsentlig del af opskriften på deres succes.

Syv virksomheder fra hele landet udmærker sig på fire nøgleparametre og er blevet kåret som Best Managed Company 2021 af en uafhængig jury. Vinderne er:

• Brdr. A&O Johansen, grossist i byggebranchen med hovedsæde i Albertslund.
  • European Energy, producent af grønne energiløsninger med hovedsæde i Søborg.
  • H+H International, producent af porebeton og kalksandsten med hovedsæde i København.
  • KK Wind Solutions, producent af vindmøllestyringer med hovedsæde i Ikast.
  • MacArtney, leverandør af undervandsteknologi med hovedsæde i Esbjerg.
  • Micro Matic, leverandør af fadølsudstyr med hovedsæde i Odense.
  • Titan Containers, leverandør af salgs- og udlejningscontainere med hovedsæde i Taastrup.

Virksomhederne har udmærket sig inden for de fire parametre som er fundamentet i Deloitte’ globale program Best Managed Companies nemlig virksomhedernes evner og resultater indenfor:

-          Strategi og eksekvering

-          Kompetencer og innovation

-          Kultur og engagement

-          Governance og økonomi

”Vores stærke mellemstore virksomheder i Danmark står ofte i skyggen af de større, men de er afgørende for landets økonomi, hvor de skaber vækst og arbejdspladser. Med Best Managed Company-programmet ønsker vi at anerkende disse vigtige virksomheder og håber samtidigt at kunne inspirere dem til at vokse sig endnu større herunder ekspandere internationalt og blive en endnu større succes,” siger partner i Deloitte Lars Nygaard Bertelsen om vinderne.

Juryen, som består af Nina Smith, bestyrelsesformand I Forenet Kredit og professor i nationaløkonomi ved Aarhus Universitet, Christian Bamberger Bro, partner i kapitalfonden Axcel, Christoph Grimpe, professor i innovation og iværksætteri ved CBS, og Jens Bjerg Sørensen, adm. direktør i Schouw & Co, har bedømt virksomhederne, efter de har gennemgået et coachingforløb med rådgivere fra Deloitte.

Centrale drivkræfter bag øget vækst

Professor i innovation og iværksætteri ved CBS Christoph Grimpe understreger, at virksomheders evne til at udvikle nye teknologier og fremme ny viden er helt centrale drivkræfter bag øget produktivitet og dermed øget vækst og forbedrede resultater. En disciplin, vindervirksomhederne udmærker sig i:

”Innovation skaber nye løsninger, der øger omsætning, vækst og ikke mindst bæredygtigheden. Det er vores vindervirksomheder særlig gode til.”

Han fremhæver blandt andet KK Wind Solutions fra Ikast som det gode eksempel:

”KK Wind Solutions har stor fokus på Open Innovation: viden og teknologi fra universiteter og andre samarbejdspartnere inddrages til at udvikle nye produkter, der hjælper med at gøre fremtiden mere bæredygtigt.”

Pris sætter positivt aftryk

Kravene for at deltage i konkurrencen er, at virksomheden har en omsætning på over 370 millioner kroner, flere end 50 fuldtidsansatte, hovedkontor i Danmark og er ældre end fem år.

Best Managed Company blev udviklet af Deloitte i USA og Canada og måler virksomheder på fire parametre, som undersøgelser viser er afgørende for virksomheders succes på den lange bane. De fire parametre er: Strategi og eksekvering, kompetencer og innovation, kultur og engagement, governance og økonomi.

Deloittes pris Best Managed Company uddeles i hele verden - blandt andet i Tyskland, Italien, Sverige, Canada, Mexico, Irland, Chile, Belgien, Holland og Danmark. Prisen er et internationalt kvalitetsstempel, og undersøgelser viser, at programmet sætter positive aftryk i årene efter. Deloitte Canada har opgjort, at virksomheder, der har vundet prisen i løbet af de seneste 25 år, har klaret sig markant bedre end deres konkurrenter på flere områder. F.eks. var der mere end 30 gange større chance for, at Best Managed Company-virksomhederne blev børsnoteret, og mens 72 procent af canadiske virksomheder i gennemsnit forsvandt i perioden, gjaldt det kun for 5 procent af Best Managed Companies.

Lars Nygaard Bertelsen, partner i Deloitte, 22 20 25 42 / lbertelsen@deloitte.dk
Julie Bygholm, Manager i Deloitte, 21 92 01 01 / jubygholm@deloitte.dk

Brdr. A&O Johansen
European Energy
H+H International
KK Wind Solutions
Micro Matic
Titan Containers
MacArtney

Deloitte: Vi tager medansvar for omstillingen af Danmark - et år med vækst og samfundsansvar22.9.2021 07:12:16 CEST | Pressemeddelelse

På trods af et historisk usikkert år med smittebølger og nedlukninger formår Deloitte at levere vækst og samtidig gøre en forskel for kunder, samfund og medarbejdere. Udviklingen er drevet af en voldsom acceleration af en række megatrends som øger erhvervslivets ønske om at skrue op for digital transformation, opkøbe og sælge virksomheder samt sætte skub i den grønne omstilling. Samtidig er efterspørgslen på revision og compliance steget yderligere.