DeloitteDeloitte

Danmarks bedst drevne virksomheder er mestre i at omstille sig

Ti virksomheder er exceptionelt dygtige til at føre en solid strategi ud i livet og tilpasse sig, så de kommer stærkt gennem kriser

En skarp og sammenhængende strategi, der bliver ført resolut ud i livet, så virksomheden succesfuldt via innovativ anvendelse af data og teknologi kan skabe vækst

Sådan lyder den korte formel på en veldrevet virksomhed. Ti udvalgte virksomheder gør det så godt, at Deloitte nu tildeler dem prisen Best Managed Companies 2020.

”Vi hylder den dedikation og de evner, der skal til for at drive en virksomhed i verdensklasse. Vinderne af prisen udviser en varig vilje til transformation. De er innovative, agile og dygtige til at navigere gennem forskellige risici,” siger partner i Deloitte Bjørn Winkler Jakobsen.

En uafhængig og kompetent jury har vurderet virksomhederne.

”Vinderne er kendetegnet ved at have særdeles stærke, handlekraftige ledelser. De formulerer deres strategi klart og tydeligt og viser, at der bliver eksekveret på den”, siger Christian Bamberger Bro, partner i Axcel fra juryen, som også består af professor fra CBS Dana B. Minbaeva samt CEO i Schouw & Co Jens Bjerg Sørensen.

Kravene for at deltage i konkurrencen er, at virksomheden har en omsætning på over 370 millioner kroner, flere end 50 fuldtidsansatte, hovedkontor i Danmark og er ældre end fem år. Virksomhederne bliver vurderet på deres evner inden for fire parametre: Strategi, innovation, kultur & ledelse samt økonomi.

Juryen har vurderet virksomhederne før, corona-karantænen trådte i kraft og dermed sænkede efterspørgslen i samfundet.

”Alle virksomhederne kommer til at mærke effekterne af coronavirusen. Nogle mere end andre. Det, virksomheder har brug for i de her dage, er handlekraft. Og der står de vindende virksomheder alt andet lige bedre, netop fordi de er kendetegnet ved at have stærke, handlekraftige ledelser,” siger Christian Bamberger Bro.

Til lands og til vands

En af de vindende virksomheder er undervandsteknologivirksomheden MacArtney. Her har en ny ledelse skabt en succesfuld turnaround med mere fokus på forretningen. Samtidig er virksomheden kendetegnet ved at have en positiv medarbejderkultur, hvor forandringer er en del af hverdagen.

Loftliftvirksomheden V. Guldmann er også en ’Best Managed Company’. V. Guldmann har organiseret sig med en handlekraftig, hands-on ledelse og korte beslutningsveje. Virksomheden har en vedvarende, enkel og tydelig kommunikationsstrategi, så de ambitiøse målsætninger står klart for medarbejderne. I markedet holder V. Guldmann fokus på den værdi, de skaber for kunderne.

De andre virksomheder, der vinder titlen af at være Best Managed Company er PolyTech, der er leverandør til vindindustrien, Knauf, der er totalleverandør til byggebranchen, genanvendelsesvirksomheden RGS Nordic, byggefirmaet HusCompagniet, entreprenørvirksomheden Pankas, sportsudstyrsvirksomheden Sport24, tekstilvirksomheden Beirholm Group samt transport- og logistikvirksomheden Blue Water Shipping.

Solide virksomheder – også efter mange år

At være Best Managed Company sætter positive aftryk i årene efter. Det viser en undersøgelse fra Deloitte Canadas pendant til Best Managed Companies. De virksomheder, der har vundet prisen i løbet af de seneste 25 år, har klaret sig markant bedre end deres konkurrenter. For eksempel er i gennemsnit 72 procent af canadiske virksomheder forsvundet i perioden, mens det samme kun gør sig gældende for 5 procent af Best Managed Companies.

Se vinderne her: https://www2.deloitte.com/dk/da/pages/about-deloitte/topics/best-managed-companies-dk/bmc-winners.html?icid=nav2_bmc-winners

Bjørn Winkler Jakobsen, partner i Deloitte, +45 22 20 21 06 / bjakobsen@deloitte.dk

Mette Schønnemann, kommunikationschef i Deloitte, +45 22 25 28 18 / mschoenne@deloitte.dk