DANMARKS ATLETKOMITÉ:  Vi skal kunne tale åbnet om tabuerne i eliteidrætten.

PRESSEMEDDELELSE UDSENDT PÅ VEGNE AF DANMARKS ATLETKOMITÉ.

PRESSEMEDDELELSE FRA DANMARKS ATLETKOMITÉ:

At være eliteatlet og -spiller betyder, at man er gjort af et særligt stof, men den hårde konkurrence og problematiske træningskulturer, kan betyde, at atleter og spillere ikke tør vise sårbarhed. Fordi det er et tabu, og det er vigtigt, at vi fortsat har fokus på aftabuisering.

”Tallene og de forfærdelige historier fra dokumentaren ”Fodboldens usynlige syge” er foruroligende. Det er ikke mange år siden, at svømmesagen rystede idrættens verden, og selvom begivenhederne er fra 2013, er vi i Danmarks Atletkomité bekymrede for denne sag.” siger Asger Mølgaard, der er formand for Danmarks Atletkomité.

Der er meget på spil, når man er eliteatlet, og tillid og tryghed er kernen i eliteidrætten og dens præmis - og det er heldigvis også tilfældet for mange atleter. Men præstationsfremmende værktøjer og indikatorer i et high performance-miljø må aldrig misbruge denne tillid eller skabe utryghed. At eliteatleternes resultater i sådanne tests lå fremme, er langt over stregen og et brud på den tillid, man har som eliteatlet til sine omgivelser.

”At ministeren går ind i denne sag, viser også alvoren af denne sag. Vi mener, at det er afgørende, at atleterne bliver inddraget i de fremtidige initiativer omkring aftabuisering. Her stiller Danmarks Atletkomité sig selvfølgelig fuldt ud til rådighed i denne sammenhæng", siger Asger Mølgaard.

Vi anerkender de tiltag og initiativer, som DIF, Team Danmark og specialforbundene har arbejdet på og søsat de seneste år, såsom den uafhængige atletinstans, der blot er ét af de initiativer, vi endnu ikke kender effekten af. Vi tager helt klart skridt i den rigtige retning. Dog er det vigtigt fortsat at afsøge og tage dialogen på tværs, herunder også hos eliteatleterne og -spillerne.

Sammen med forbundene, DIF og Team Danmark vil vi, som Danmarks Atletkomité, gerne være med til at løfte opgaven om aftabuisering, fordi det er vigtigt, at eliteatleterne og -spillerne oplever, at de kan tale åbent og ærligt og være med til at bryde tabuer samt dele viden om det, som foregår i miljøerne og omkring dem, uden forventningspres.

Det er vigtigt for os som Danmarks Atletkomité, fordi ingen atleter må stå alene. Derfor er det også ekstremt stærkt af de eliteatleter og -spiller som står frem, og tør tale åbent og ærligt om deres oplevelser. Det kræver mod og det er vigtigt, at eliteatleter og -spillere ved, at vi støtter, griber og hjælper dem på bedst mulig vis. Vi er sat i verden for at samle og repræsentere de danske atleter, og atleternes trivsel er en mærkesag for os. Derfor vil vi fremadrettet også være en medspiller i forhold til at sikre, at vi fortsat har fokus på aftabuisering i eliteidræt.

Yderligere info:
Line Krægpøth, projektmanager, Danmark Atletkomité, 21 94 11 00

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.