Danmarks ældste halvmaraton bliver Danmarks grønneste

Med en lang række nye tiltag vil Gjensidige – Den Grønne Halvmaraton ikke kun være Danmarks ældste halvmaraton - men også det mest klima- og miljøvenlige.

Farvel til plastikflasker, -krus og svampe, medaljer lavet af bæredygtigt materiale og økologisk forplejning til løberne. Dette er blot nogle af eksemplerne på de klimavenlige tiltag, der vil møde deltagerne til Danmarks ældste halvmaraton, når Gjensidige – Den Grønne Halvmaraton fejrer 40 års jubilæum den 28. april.

”Med 40 års historie har vi ønsket at give vores traditionsrige halvmaraton en ny stærk og tidssvarende profil. Vi ved, at klima og bæredygtighed i dag er noget, der ligger de fleste på sinde, og derfor vil vi fremadrettet arbejde målrettet på at leve op til vores navn og blive Danmarks grønneste motionsløb. Vi tror på, at alle vores deltagere vil tage godt imod vores grønne tiltag og håber, at rigtig mange vil vælge at deltage i løbet, som tager løberne rundt i det smukke grønne område omkring Kgs. Lyngby,” siger Klaus Kristiansen fra SNIK’s løbsledelse, som er arrangører af Gjensidige – Den Grønne Halvmaraton.

Klimaet er en af de to største bekymringer blandt danskerne
En analyse som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring viser da også, at klimaforandringerne er blandt de ting, som flest danskere bekymrer sig om. Adspurgt er det nemlig 16 % af danskerne, der bekymrer sig mest for klimaforandringer. Et godt stykke over fx flygtninge, som kun 6 % bekymrer sig mest for og ens eget helbred, 11 %.

Derfor er det vigtigt for Gjensidige at støtte motionsløbet i den grønne mission.

”I Gjensidige er vi optaget af alle tiltag, der kan komme klimaet til gode. På koncernniveau har vi et strategisk fokus på at gøre vores forretning så klimavenlig som muligt, og derfor bakker vi som hovedsponsorer selvfølgelig 100 % op om alt, der kan gøre Gjensidige – Den Grønne Halvmaraton til et godt eksempel på, hvordan et motionsløb kan gøre sit til gavn for klimaet,” siger Susan Blindbæk Vestergård, sponsoransvarlig i Gjensidige Forsikring.

Mange grønne tiltag allerede i år
Dette er nogle af de grønne tiltag, Gjensidige – Den Grønne Halvmaraton indfører allerede i år:

• Et overordnet fokus på bæredygtighed i alle beslutninger og alle faser af løbets planlægning og afvikling
  • Farvel til plastik: Al drikkevand i målområdet er postevand leveret på miljøvenlige FSC-kartoner, der er fragtet så kort som muligt. På væskedepoterne er plastikkrus erstattet af papkrus
  • Medaljen til deltagerne er produceret i bæredygtigt materiale
  • Ingen goodiebags = intet unødigt affald
  • Al forplejning før, under og efter løbet er bæredygtig og økologisk
  • Den officielle løbstrøje er produceret af genbrugsmaterialer
  • For første gang til et motionsløb i Danmark, vil tidtagerbilen køre på elektricitet
  • En gruppe løbere fra Garbage Run Danmark vil gennemføre løbet bag alle de øvrige deltagerne og sikre, at ruten efterlades renere og pænere end inden løbet
  • Med start og slut centralt i Lyngby, opfordres alle deltagere og publikum til at bruge offentlig transport i stedet for at tage bilen

For mere info
Mere information om selve løbet kan findes på www.dengrønnehalvmaraton.dk hvor der også er adgang til tilmelding. Det er også muligt at kontakte SNIK’s løbsledelse Klaus Kristiansen mail@proevents.dk for mere information omkring løbet.

For spørgsmål vedrørende undersøgelsen og Gjensidige kan kommunikationskonsulent Søren Moth Frederiksen kontaktes på soren.frederiksen@gjensidige.dk eller telefon 41 77 50 18.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring blandt 1089 repræsentativt udvalgte personer i november 2018.

Hvad bekymrer du dig mest for i 2019?

• Klimaforandringer 16 %
  • Politiske uroligheder i verden 16 %
  • Den politiske udvikling i Danmark 11%
  • At tredje verdenskrig skal udbryde 3 %
  • Flygtninge 6%
  • At min økonomi bliver dårligere 7 %
  • At jeg mister mit job 3 %
  • Mit helbred 11 %
  • Mine næres helbred 14 %
  • Andet 3 %
  • Ved ikke 10 %

Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.900 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og opsparing. Driftsindtægterne var 26 mia. NOK i 2018, mens forvaltningskapitalen udgjorde 157 mia. NOK.