Danmark halser efter på de grønne veje

Vedvarende energi udgør kun 6,6 procent af energiforbruget i den indenlandske transport i Danmark. Dermed halter vi ifølge nye tal fra Danmarks Statistik efter de fleste andre lande i EU. Ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne understreger det behovet for, at man fra politisk side øger indsatsen for at elektrificere både den offentlige og private transport.
Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Danmark er langtfra forrest i EU-feltet, når det gælder om at gøre en af de helt store miljøsyndere, den indenlandske transport, grønnere. Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik ligger vi således i den tunge ende, når det gælder den andel af transportsektorens energiforbrug, der kommer fra vedvarende energikilder.

I Danmark er dette tal på blot 6,6 procent, hvilket er lavere end EU-gennemsnittet på 8,3 procent og betydeligt under niveauet i de øvrige skandinaviske lande – 29,7 procent i Sverige og 20 procent i Norge i 2018.

”Det viser bare, at der er et udpræget behov for at sætte yderligere fart i ikke mindst elektrificeringen af både den private og offentlige transport til lands og til vands. Et godt sted at starte kunne være sammensætningen af en national strategi for opsætningen af ladestandere til elbiler, som, sammen med en fortsat reduktion af afgiftsniveauet for elbiler, kunne være med til at sætte skub i danskernes lyst til at udskifte deres benzin- og dieselbiler med grønnere alternativer,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Tallene fra Danmarks Statistik viser blandt andet også, at der er flere årsager til, at man i Sverige og Norge ligger så meget højere på den grønne transportskala end i Danmark. Eksempelvis har man i Norge elektrificeret jernbanenettet, mens man i begge vores nabolande også i langt højere grad end herhjemme bruger biobrændsel til transporten.

”Det understreger bare, at der er brug for en bred indsats for at sætte gang i en lignende udvikling herhjemme. Og vi håber stadig, at regeringen under de igangværende finanslovsforhandlinger også fokuserer på transportsektoren,” siger Simon O. Rasmussen.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 60 69 88 91

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Vedvarende energis andel af energi til transport (2018). Kilde: Danmarks Statistik

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.