Danmark drukner i skod, slikpapir og plastikkrus

I dag udkommer resultaterne af en ny dansk undersøgelse, der identificerer de ti producenter, hvis plastikemballager og produkter undersøgelsen hyppigst fandt i den danske natur. Det er miljøorganisationen, Plastic Change, der sammen med en række frivillige tværs over hele landet, har udført et såkaldt Producent Tjek for at finde ud af, hvilke producenter og hvilke plastikprodukter, der forurener i Danmark. Undersøgelsen viser, at det særligt er producenter af cigaretter, slik og fødevarer, som dominerer listen.

Som regel er det godt at nå en top 10 placering, og endnu bedre at være blandt top fem. Det gælder dog næppe i dette tilfælde, hvor placeringen, som en af Danmarks største plastikforurenere, formentlig ikke er en titel nogen virksomhed ønsker sig. Det er imidlertid netop en placering blandt listens top 5, som British American Tobacco, Royal Unibrew, Carlsberg Group, Mondeléz og Philip Morris International kan bryste sig af. Undersøgelsen viser nemlig, at de nævnte producenter er de fem største plastikforurenere, da deres produkter, er de hyppigst fundne i undersøgelsen.

Et Producent Tjek kortlægger og identificerer varemærker og producenter bag det plastikaffald, som vi finder i naturen. Affaldet til Producent Tjek 2021 er indsamlet og registreret i forbindelse med årets World Cleanup Day den 18. september 2021. Indsamlingen foregik på ni forskellige lokationer på tværs af Danmark - blandt andet i København, Aarhus og Jyllinge. Undersøgelsen viser, at plastikaffaldet i den danske natur først og fremmest er fødevareemballager og rygeraffald, herunder særligt cigaretfiltre, slikpapir og plastikkrus.

Det er ikke kun i Danmark, der laves Producent Tjek. I dag offentliggøres også den globale Producent Tjek rapport (Brand Audit Report), som den internationale miljøbevægelse Break Free From Plastic står bag. Rapportens resultater er baseret på data indsamlet af ca.11.000 frivillige, som har udført 440 undersøgelser i 45 lande på tværs af seks kontinenter. Plastic Change er koordinator for det danske Producent Tjek, og det indsamlede data fra Danmark indgår også i den globale rapport. Metoden bag et Producent Tjek gør det muligt, at mobilisere civilsamfundets kræfter i kampen mod plastikforurening og derigennem holde producenterne ansvarlige for de produkter og emballager de sætter på markedet.

”Ansvaret for plastikforureningen kan ikke blot placeres på individet eller lokalsamfund, hvilket ofte er tilfældet. Særligt ikke når disse produkter og emballager ikke har været ordentligt gennemtænkt til at begynde med. I den cirkulære økonomi, som vi er i gang med at omstille til, følger ansvaret nemlig hele vejen rundt i det cirkulære system” udtaler Anne Aittomaki, strategisk direktør i Plastic Change.

Det er andet år i træk, at undersøgelsen finder sted i Danmark, og der er både gengangere og et par nye navne på listen:

Top 10 plastikforurenere i Danmark 2021

1. British American Tobacco
  2. Royal Unibrew A/S
  3. Carlsberg Group
  4. Mondelez International
  5. Philip Morris International
  6. Mars, Incorporated
  7. McDonald’s
  8. Reynolds American
  9. Reitan Group
  10. Ferrero Group

Det er fjerde år i træk, at undersøgelsen finder sted internationalt:

Top 10 plastikforurenere globalt 2021

1. Coca Cola Company
  2. Pepsico
  3. Unilever
  4. Nestlé
  5. Proctor & Gamble
  6. Mondelez International
  7. Philip Morris International
  8. Danone
  9. Mars Inc
  10. Colgate Palmolive

Hele verden rydder naturen for plastikaffald til World Cleanup Day17.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Lørdag den 18. september afholdes der for fjerde år i træk, World Cleanup Day, som er verdens største civile begivenhed. Sidste år deltog 166 lande og mere end 11 millioner mennesker. Op imod 15.000 af dem var danskere, der tilsammen fik indsamlet mere end 26,5 tons affald i den danske natur, fordelt på omtrent 750 oprydninger. I år rydder vi op igen og Plastic Change laver et såkaldt Producent Tjek på det indsamlet affald.

90% af danskerne vil returnere madvareemballager, hvis der var pant på16.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse