Danmark bliver fremhævet på Europas største jobmesse

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, Dansk Industri (DI) og en række organisationer er i weekenden med på Europas største jobmesse Emigration Expo i Holland. Messen, der samler over 11.000 deltagere, har i år de nordiske lande som værter.

Danmark får en ekstraordinær god eksponering og mulighed for at tiltrække udenlandske medarbejdere. Det sker på Europas største jobmesse Emigration Expo, som finder sted fra 9.-10. februar i Holland.

Danmark er nemlig sammen med vores nordiske naboer valgt som værtsland for Emigration Expo, hvor mere end 11.000 jobsøgere og udstillerne fra hele verden deltager. Heriblandt DI og en række danske organisationer.

- Messen tiltrækker mange højtkvalificerede jobsøgere, som er relevante for danske virksomheder. Mange danske virksomheder leder i øjeblikket med lys og lygte – og desværre ofte forgæves – efter kvalificeret arbejdskraft. Derfor er vi nødt til at se mod udlandet. Vi er glade for, at de nordiske lande i år er i fokus på Emigration Expo, og vi håber, at det kan skabe ekstra meget reklame for Danmark som det kommende sted at arbejde, Linda Duncan Wendelboe, chef for DI Global Talent.

Men Danmark er også i skarp konkurrence med udlandet om at tiltrække medarbejdere. Heldigvis har Danmark meget at byde på, forklarer Linda Duncan Wendelboe.

- Vi kan på messen blandt andet fortælle om den gode danske arbejdskultur med en flad ledelsesstruktur og mulighed for medbestemmelse, der tiltaler mange, siger Linda Duncan Wendelboe.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen lægger også vejen forbi Holland, hvor han håber på, at den danske udstilling vil betyde, at flere udlændinge får øjnene op for en karriere i Danmark.

- Det er afgørende for opsvinget i Danmark, at virksomhederne kan få de nødvendige hænder, og her er der også behov for at finde kvalificeret arbejdskraft i udlandet. Derfor har vi også i denne uge fremsat lovforslag, der skal gøre det nemmere at rekruttere dygtige medarbejdere i udlandet, og jeg håber, at jobmessen her er med til at lokke flere til at kigge mod Danmark, siger Troels Lund Poulsen.

Emigration Expo arrangeres af en privat organisation i samarbejde med det europæiske rekrutteringsnetværk EURES. Læs mere: https://www.emigratiebeurs.nl/en/

FAKTA – deltagende organisationer på den danske stand

- Business Region Midt-Vest
- Copenhagen Capacity(repræsenteret af Greater Copenhagen)
- Dansk Industri (DI)
-Destination Aarhus
- Erhverv Aarhus
- Move North
- Odense Robotics
- Work-live-stay
- Business Esbjerg
- Trekantsområdet Danmark
- Workindenmark

Yderligere kontakt:
- Presserådgiver Niels Brandt Petersen, DI, tlf. 2622 4418, email nibp@di.dk
- Pressemedarbejder Peter Birck Christensen, tlf. 7220 5038, email pbc@bm.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae