Danmark bidrager til flot 2019-resultat for If

- Samlet for Norden har vi aldrig haft stærkere vækst på et enkelt år. Vi har i dag tæt på 3,2 millioner private husholdninger som kunder i Norden, siger Ifs koncernchef Morten Thorsrud, og pointerer at udviklingen på det danske marked har bidraget til det stærke resultat.
- Vækstraterne er i høj grad en afspejling af målrettede indsatser over lang tid, som har gjort - og fortsat gør - det både enklere og bedre at være kunde i If, siger koncernchefen.
Sammenlignet med året før er den danske vækst i 2019 på 5,0 %, målt i præmieindtægter.
- If har samlet en præmievækst på 5,7 % for hele 2019 og 8,5 % for fjerde kvartal.
- Danmark har en vækst på 5,0 % for hele 2019 og 7,4 % i fjerde kvartal.
If blev i 2019 kåret for Danmarks bedste kundeservice og bedste digitale kundeservice. I efterårets EPSI-måling af forsikringsbranchens kundetilfredshed stod If for branchens største fremgang og placerede sig over en række af forsikringsbranchens største aktører.
- Ved øget kundeloyalitet, øget kundetilfredshed og en stærk kundetilgang ser vi, at kunderne værdsætter de initiativer og forbedringer, vi foretager, siger koncernchef Morten Thorsrud.
Samlet stærkt resultat
Til trods for omskiftelige kapitalmarkeder og lave renter, leverer If igen et stærkt og stabilt resultat. Væksttallene er stærke i alle markeder og forretningsområder, og fordeler sig således for 2019:
- Combined ratio for 2019 ender på 84,5 (85,2 i 2018). For fjerde kvartal isoleret er den 85,0 (83,5).
- Teknisk resultat for 2019 er 7 250 MSEK (6 601). For fjerde kvartal er teknisk resultat 1 758 MSEK (1 856).
- Præmieindtægt i 2019 var 49 484 MSEK (46 191) og væksten fortsætter ind i 2020.
Vigtigt personbilsmarked
Markedet for personbilforsikringer udgør det største skadeforsikringssegment i Norden. If har de senere år oplevet en betydelig vækst i dette marked.
De sidste to år er omfanget af personbiler i Norden vokset med ca. 300.000 forsikrede personbiler. Ifs andel af denne vækst er på hele 28 %, og er dermed med til at cementere Ifs position som markedsleder med omtrent 20 % af markedet.
- Vores partnerskaber med store dele af den nordiske bilbranche er drivende for denne udvikling, og noget vi satser på at udvikle yderligere, siger koncernchef Morten Thorsrud.
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschef
Tlf:3687 4183 / 6120 5009birgitte.ringbaek@if.dkBilleder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum