Danmark bidrager til flot 2019-resultat for If

Forsikringsselskabet If leverer et stærkt resultat for 2019, og den danske afdeling er med til at drive væksten i Nordens største forsikringskoncern. De sidste to år er 160.000 nye nordiske husholdninger blevet If-kunder.

- Samlet for Norden har vi aldrig haft stærkere vækst på et enkelt år. Vi har i dag tæt på 3,2 millioner private husholdninger som kunder i Norden, siger Ifs koncernchef Morten Thorsrud, og pointerer at udviklingen på det danske marked har bidraget til det stærke resultat.

- Vækstraterne er i høj grad en afspejling af målrettede indsatser over lang tid, som har gjort - og fortsat gør - det både enklere og bedre at være kunde i If, siger koncernchefen.

Sammenlignet med året før er den danske vækst i 2019 på 5,0 %, målt i præmieindtægter.

• If har samlet en præmievækst på 5,7 % for hele 2019 og 8,5 % for fjerde kvartal.
  • Danmark har en vækst på 5,0 % for hele 2019 og 7,4 % i fjerde kvartal.

If blev i 2019 kåret for Danmarks bedste kundeservice og bedste digitale kundeservice. I efterårets EPSI-måling af forsikringsbranchens kundetilfredshed stod If for branchens største fremgang og placerede sig over en række af forsikringsbranchens største aktører.

- Ved øget kundeloyalitet, øget kundetilfredshed og en stærk kundetilgang ser vi, at kunderne værdsætter de initiativer og forbedringer, vi foretager, siger koncernchef Morten Thorsrud.

Samlet stærkt resultat
Til trods for omskiftelige kapitalmarkeder og lave renter, leverer If igen et stærkt og stabilt resultat. Væksttallene er stærke i alle markeder og forretningsområder, og fordeler sig således for 2019:

• Combined ratio for 2019 ender på 84,5 (85,2 i 2018). For fjerde kvartal isoleret er den 85,0 (83,5).
  • Teknisk resultat for 2019 er 7 250 MSEK (6 601). For fjerde kvartal er teknisk resultat 1 758 MSEK (1 856).
  • Præmieindtægt i 2019 var 49 484 MSEK (46 191) og væksten fortsætter ind i 2020.

Vigtigt personbilsmarked
Markedet for personbilforsikringer udgør det største skadeforsikringssegment i Norden. If har de senere år oplevet en betydelig vækst i dette marked.

De sidste to år er omfanget af personbiler i Norden vokset med ca. 300.000 forsikrede personbiler. Ifs andel af denne vækst er på hele 28 %, og er dermed med til at cementere Ifs position som markedsleder med omtrent 20 % af markedet.

- Vores partnerskaber med store dele af den nordiske bilbranche er drivende for denne udvikling, og noget vi satser på at udvikle yderligere, siger koncernchef Morten Thorsrud.

Koncernchef i If, Morten Thorsrud

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være næsten 7.000 dygtige medarbejdere, heraf godt 600 i Danmark, kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.