Dagrofa: løbende leverandøraftaler virker - nu skal vi stå sammen og servere en mere bæredygtig tallerken

Del

En transformation fra faste til løbende kontraktaftaler med leverandørerne er en succes for Dagrofa og nu øger man fokus på bæredygtighed i værdikæden. Ved indgangen til næste år forventer fødevarekoncernen, at mindst 80 procent af alle leverandøraftaler er omstillet til løbende forhandlinger. ”Den nye kontraktmodel styrker samarbejdet med leverandørerne, hvilket i sidste ende gavner kunderne,” siger kategoridirektør.

Det er knapt et år siden, at Dagrofa annoncerede et farvel til de årlige kontraktforhandlinger med sine leverandører. I stedet indførte dagligvarekoncernen en ny kontraktmodel med mere dynamiske forhandlinger. Denne skulle resultere i et tættere samarbejde med leverandørerne og i mere innovation, en styrket bæredygtighedsagenda og hurtigere tilpasning af priserne i Dagrofas butikker, som tæller MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb.

Debat med fokus på bæredygtighed

Som led i det tætte samarbejde samler Dagrofa kontinuerligt alle deres detail- og foodserviceleverandører til en diskussion af aktuelle problemstillinger og løsninger.

Ved Dagrofas Leverandørtræf 2023, i Odense med mere end 600 deltagere, gav koncernchef Tomas Pietrangeli sine perspektiver på markedet og efterfølgende skabte en levende debat om bæredygtighed, med NGO’en ’Plantevækst’, Arla Foods, Compass Group, en MENY Købmand og Dagrofas kategoridirektør. Sammen debatterede de, hvordan man i fællesskab kan øge klimabevidstheden på tallerknerne i de private køkkener, kantiner og restauranter. Herudover var der også debat om, hvordan man i værdikæden kan fremme producenternes rolle i den grønne omstilling.

Fra mejerikoncernen Arla Foods, der er en af Dagrofas største leverandører, lyder det.

“Jeg er meget positiv over, at vores styrkede samarbejde med Dagrofa i stigende grad også handler om, hvordan vi kan imødekomme kundernes forventninger om mere bæredygtige produkter og hurtigt kan reagere på tendenser i markedet. Fremadrettet har vi, inden for den grønne omstilling, nogle fælles udfordringer i værdikæden som vi skal samarbejde mere om,” fortæller Hanne Søndergaard, SVP Agriculture & Sustainability i Arla Foods.

Forventer 80 procent af alle leverandører tilmeldt i år

Dagrofas løbende forhandlinger var det første af sin slags i fødevarebranchen, som ellers har tradition for at forhandle priser og vilkår med leverandører én gang årligt. Allerede i det første år var målsætningen for Dagrofa at omstille 40 procent af leverandøraftalerne. Ved indgangen til 2024 er det målsætningen, at 80 procent af alle leverandøraftaler er omstillet til løbende forhandlinger.

Ifølge kategoridirektør Michael Christensen har initiativet indtil videre været en succes.

”Jeg er meget tilfreds. Det er allerede mere end 40 procent af vores leverandører, som har set fordelene i vores nye kontraktmodel. Jeg er overbevist om, at vi før nytår får endnu flere positive meldinger og dermed har flere end de 80 procent på modellen – det er en dag som i dag med fokus på vores fælles ansvar på bæredygtighed, også med til at sikre. Vi får rigtig god feedback fra leverandørerne, men det har selvfølgelig krævet tilvænning fra begge sider. Jeg oplever, at vi styrker samarbejdet og kommer tættere på vores leverandører, hvilket i sidste ende gavner kunderne”, siger Michael Christensen.

Den nye model fungerer som en ”joint-business-plan”, hvor Dagrofa og leverandørerne løbende tilpasser kontrakterne, så hvis sortimentet eller priserne ikke er optimale, så finder man hurtigt en fælles løsning og tilpasser kontrakten til de nye behov.

”Verden er foranderlig, og derfor vil vi være på forkant med udviklingen. Vores mere åbne og fleksible tilgang gør, at vi både kan tænke langsigtet sammen og handle meget hurtigere i dagligdagen, end hvis vi var bundet af et årshjul, og vi kan i langt højere grad gribe nogle trends og tilpasse os, hvis markedsforholdene ændrer sig,” siger Michael Christensen.

Kontakter

Billeder

Om Dagrofa

Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner. 

Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

Dagrofa Foodservice genåbner endnu en moderniseret Cash & Carry-butik24.10.2024 08:04:24 CEST | Pressemeddelelse

Efter en stor og grundig ombygning er Dagrofa Foodservice klar til at byde sine kunder velkommen til en ny og opgraderet Cash & Carry-butik på Amager, Kirstinehøj 48 i Kastrup. Genåbningen er en markering af endnu et skridt i Dagrofa Foodservice’s strategi, ’Fremtidens Cash & Carry’. Den strategi skal gøre det endnu mere enkelt, inspirerende og effektivt at handle hos landets førende leverandør til professionelle køkkener og andre erhvervsdrivende med et professionelt behov for fødevarer som festivaler, events, kiosker og mange flere.

Dagrofa Foodservice genåbner moderniseret Cash & Carry-butik i Kolding17.10.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Efter en omfattende ombygning er Dagrofa Foodservice klar til at byde sine kunder velkommen til en ny og opgraderet Cash & Carry-butik på Marsvej 8 i Kolding. Genåbningen markerer endnu et skridt i Dagrofa Foodservice’s strategi, ’Fremtidens Cash & Carry’, som skal gøre det endnu mere enkelt, inspirerende og effektivt at handle hos landets førende leverandør til professionelle køkkener og andre erhversdrivende med et professionelt behov for fødevarer som festivaller, events, kiosker og mange flere.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye