Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække
2022 er en foreløbig kulmination på en målrettet indsats for at gøre Dagrofa Foodservice til en rentabel forretning, som en del af Dagrofas samlede strategi #FremgangSammen.
- Årets resultat lander på 38,9 mio. kr. - en forbedring på 100 mio. kr. i forhold til 2021
- Omsætningen er vokset med 669 mio. kr. i forhold til 2021
|
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
Årets resultat |
38,9 mio. kr. |
-61,1 mio. kr. |
-155,9 mio. kr. |
-31,5 mio. kr. |
-126,6 mio. kr. |
Omsætning |
4,44 mia. kr. |
3,77 mia. kr. |
3,57 mia. kr. |
4,39 mia. kr. |
4,23 mia. kr. |
Driftsresultat (EBITDA) |
95,9 mio. kr. |
-30,9 mio. kr. |
-104,2 mio. kr. |
35,3 mio. kr. |
-5,5 mio. kr. |
”Jeg glæder mig over, at vi er lykkedes med at skabe væsentlig fremgang og et positivt årsresultat for første gang i en årrække. Det har været nogle meget udfordrende år, hvor særligt coronanedlukningerne har været hård for alle landets restauranter, hoteller og kantiner. Det seneste år har også været præget af uforudsete hændelser, som f.eks. de meget voldsomme prisstigninger på energi, som vi så i løbet af sensommeren og efteråret” siger Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.
Han fortsætter:
”I 2022 har vi dog generelt oplevet, at foodservicemarkedet er begyndt at ligne sig selv igen, og det har naturligvis haft stor betydning for os. Samtidig har vi også brugt året på at foretage en række interne driftsoptimeringer af bl.a. vores logistikkæder, hvilket også bidrager til det positive årsresultat. En tredje faktor er, at vi er blevet bedre til at fastholde og vinde nye kunder. Det skyldes ikke mindst, at vi er blevet en mere attraktiv partner gennem et endnu tættere samarbejde med vores specialister som f.eks. HKI Ost, Grambogård og Grøn Fokus.”
Strategien er på plads – men fremtiden byder stadigvæk på dårlig sigtbarhed
I 2022 tog Dagrofa – og dermed også Dagrofa Foodservice - hul på den nye strategi #FremgangSammen, som skal sikre fremadrettet vækst og økonomiske overskud frem mod 2025.
Ifølge Niels Miles Frandsen er Dagrofa Foodservices årsregnskab for 2022 bevis på, at strategien virker efter hensigten:
”Pilen peger opad for Dagrofa Foodservice, og vi har søsat en lang række strategiske initiativer, der skal medvirke til, at vi fortsætter fremgangen. I 2023 og i årene frem investerer vi bl.a. i en helt ny digital kundeoplevelse, et styrket sortiment i samarbejde med vores leverandører og en videreudvikling af vores Cash&Carry-butikker.”
Niels Miles Frandsen siger afslutningsvis:
”Når jeg ser på markedsudviklingen og de mange initiativer, som vi har sat i værk, så har jeg grund til at tro på, at vi i 2023 fortsætter den positive udvikling. Men hvis der er noget, som jeg har lært siden, at jeg startede i Dagrofa Foodservice i marts 2021, så er det, at vi opererer i et uforudsigeligt marked, hvor sigtbarheden ikke er den bedste. Jeg er dog sikker på, at vi som virksomhed er blevet langt bedre rustet til at håndtere, hvad der måtte komme af udfordringer.”
Nøgleord
Kontakter
Lars Hall Bæk Farsøe, kommunikationschef i Dagrofa Foodservice: lar@dgfs.dk / 42332811
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder
Information om Dagrofa ApS
- Dagrofa Foodservice er en ledende totalleverandør til foodservicesektoren i Danmark og en del af Dagrofa-koncernen.
- Vi er markedsleder inden for kantiner og hoteller, og vi leverer til mange forskellige kundesegmenter – fra den lokale café til Michelin-restauranter.
- Vi har 30 Cash&Carry-butikker over hele landet og specialisterne Grambogård, HKI Ost og Grøn Fokus.
- Læs mere på www.dgfs.dk
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Velkendte ansigter åbner SPAR Skejby i maj22.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SPAR Skejby åbner den 2. maj, og den nye butik får velkendte ansigter ved roret. Butikken bliver SPAR nummer 137 i Danmark.
SPAR åbner i Søllerød inden sommer18.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med udgangen af maj får Søllerød et nyt supermarked. SPAR har sikret sig den historiske butiksbygning i Søllerød Park og efter en periode med indvendig ombygning og indretning, er butikken snart klar til at give borgerne i lokalområdet et nyt supermarked med fokus på kvalitet og lokal tilknytning.
Fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice leverer for andet år i træk et positivt regnskab3.4.2024 08:45:00 CEST | Pressemeddelelse
En landets største totalleverandører til professionelle køkkener – Dagrofa Foodservice - kan for andet år i træk præsentere et positivt årsregnskab med et årsresultat på 40,6 mio. kroner. I løbet af 2023 har Dagrofa Foodservice bl.a. haft fokus på at optimere virksomhedens drifts- og logistikløsninger, tiltrække nye kunder gennem faglig inspiration og at mindske mængden af madspild. 2024 kommer til at handle om at styrke kundeoplevelsen og derigennem øge omsætningen.
Dagrofa skaber den bedste driftsindtjening i mere end 20 år21.3.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Dagrofa kom ud af 2023 med 426 mio. kr. i driftsindtjening (EBITDA), hvilket er det bedste resultat for fødevarekoncernen i mere end 20 år. Resultatet medvirker til et overskud efter skat på 89 mio. kr., hvilket er en fremgang på mere end 20 procent i forhold til året før. Fødevarekoncernen har fremgang i alle sine forretningsben, hvor særligt logistikforretningen trækker op.
MENY åbner madmarked i Valby14.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fredag den 15. marts åbner MENY Toften. Med åbningen får Valby et madmarked i absolut topklasse på et travlt trafikknudepunkt ved Toftegårds Plads.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum