Cyklistforbundet vil have Færdselsloven skrevet om.
Cyklistforbundet vil have Færdselsloven skrevet om, skriver Magasinet CYKLISTER.
”Det er Cyklistforbundets opfattelse, at den aktuelle færdselslov begrænser cyklisters tryghed, fremkommelighed og sikkerhed. Vi ønsker en cykelvenlig revision af loven,” siger Jens Peter Hansen, der er landsformand i Cyklistforbundet, til CYKLISTER.
Cyklistforbundet mener, at loven i alt for høj grad er en ’billov’ skrevet med det sigte, at biler nemt og ubesværet skal kunne komme frem; den er bilfokuseret.
”I Cyklistforbundet oplever vi, at den offentlige debat, politiske opmærksomhed og offentlige investeringer har et uhensigtsmæssigt stort fokus på bilers fremkommelighed, mens kollektiv trafik og gode forhold for fodgængere og cyklister nedprioriteres. Det afspejles i Færdselsloven,” siger Jens Peter Hansen.
En ændring af loven er efter Cyklistforbundets mening i høj grad blevet aktualiseret af, at transportminister Trine Bramsen nu vil indføre et afstandskrav, så biler skal holde mindst 1,5 meters afstand til cykler.
”Det er noget som Cyklistforbundet har advokeret for i mange år, så det er en stor sejr for os, hvis det bliver gennemført. Men vi ønsker også andre ændringer. Hvorfor ikke lade cyklister have lov til at svinge til højre ved rødt lys - selvfølgelig under hensyntagen til gående. Det er den hyppigste færdselsforseelse blandt cyklister og, jeg tror, det skyldes, at mange cyklister oplever, det er en tåbelig regel. Fx om aftenen når der næsten ingen trafik er,” siger Jens Peter Hansen.
Loven er utidssvarende, mener Cyklistforbundet. Den tager fx ikke hensyn til, at der nu er mange forskellige køretøjer på cykelstierne især i store byer. Imellem almindelige cykler kører der speed pedelecs med 45 km/t, store el-ladcykler og almindelige elcykler med måske 28 km/t, knallerter samt elektriske løbehjul, segways, segboards - og måske en teenager på elektriske rulleskøjter.
”Man må spørge, om de alle sammen hører til på cykelstien, og om cykelstierne så ikke skal være bredere. Måske bør de små knallerter og speed pedelecs slet ikke køre på cykelstien, men være på vejen sammen med bilerne. Og så skal bilernes hastighed i byerne sættes ned til 40 eller 30 km/t,” siger Jens Peter Hansen.
En mere cykelvenlig færdselslov kommer ikke kun cyklisterne til gode.
”Det er ikke kun for cyklisternes skyld, men også fordi vi ønsker et mere klimavenligt og grønt samfund. Det indebærer, at vi skal ændre loven, så den i højere grad tilgodeser cyklister, gående og offentlig transport,” siger Jens Peter Hansen.
Kontakter
Jane KofodVicedirektør
Tlf:2217 5588jak@cyklistforbundet.dkJørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27524325jsc@cyklistforbundet.dkBilleder
Information om Cyklistforbundet
Rømersgade 5
1362 København K
Sekretariat 33 32 31 21 | Pressetelefon 40 70 83 63https://www.cyklistforbundet.dk
Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Du bliver klogere af at cykle10.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En tur på cyklen i forårssolen er ikke bare godt for kroppen, men også for hjernen: Du kan faktisk blive klogere, mens du cykler til arbejde.
Silas cykler over 36 kilometer hver dag: Det er sjovere end at spilde penge på benzin8.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Silas Orbe fra Ore på Nordfyn har på ét år kørt, hvad der svarer til længden på 17.000 fodboldbaner til og fra sit arbejde på genbrugspladsen i Søndersø. I 2023 vandt han nemlig titlen som ’Årets Pendler’ i cykelkonkurrencen Vi cykler til arbejde. Præmien var en elcykel, og siden da har han aldrig set sig tilbage.
Cyklistforbundet og regionerne vil have flere unge op på cyklen18.3.2024 09:30:54 CET | Pressemeddelelse
Siden 2010 er antallet af cykelture blandt elever på ungdomsuddannelser faldet med 40 procent. Det skal en ny kampagne være med til at rette op på. Fælles-Tour er navnet på kampagnen, der skal få flere unge op på cyklen.
Cykelkampagne er enhver HR-afdelings drøm13.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med sine konkurrencer, kagetrofæer og medarbejdersundhed bidrager Vi cykler til arbejde til en bedre arbejdsplads. Cyklistforbundets kampagne, der finder sted i maj, har netop åbnet for tilmeldingen.
Ny undersøgelse: Mennesker med handicap hindres alt for ofte i at cykle14.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nye anbefalinger til blandt andet kommunerne fra Cyklistforbundet og Videnscenter om handicap skal booste cykling blandt mennesker med handicap.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum