Cyklistforbundet vil genindføre væltepeteren

Den gamle cykeltype med det meget høje forhjul bør genindføres hurtigst muligt. Det mener Cyklistforbundet, der ser et stort potentiale i den gamle cykeltype. Væltepeteren er god for klimaet og den er trafiksikker, fordi du som cyklist har et godt udsyn over cykelstiernes nye el-løbehjul og uni-wheels.
Det gode overblik på en væltepeter er en kæmpe fordel nu, hvor der kommer mange nye køretøjer på cykelstierne. Cyklistforbundet sætter snart moderne væltepetere til salg.

- Det er er cykel, hvorfra du har et enormt godt overblik, og det ser jeg som en kæmpe fordel i en tid, hvor der er kommet så mange nye køretøjer på cykelstierne. Trafikken på fx HC Andersens Boulevard i København er jo heftig, så det er perfekt, at man kan sidde højt og have styr på begivenhederne, siger Cyklistforbundets kommunikations- og kampagnechef, Jane Kofod.

Væltepeteren havde sin storhedstid i slutningen af det nittende århundrede og er blandt andet karakteriseret ved, at pedalerne er monteret direkte på det kæmpestore forhjul.

Så det er faktisk også en rigtig klima-cykel, mener hun.

- Vi sparer kæden, og derfor er miljøbelastningen i produktionen mindre, og du skal ikke smøre kæden med olie, så det er jo en win-win.

GIVER GODT UDSYN OVER EL-LØBEHJUL OG UNI-WHEELS

I attenhundredetallet hændte det, at cyklisterne faldt ned fra den høje cykel, men det er ifølge Jane Kofod slet ikke et problem i dag.

- I dag har vi jo fantastiske cykelhjelme, så skulle det endelig ske, er jeg ret tryg ved det, siger kommunikationschefen, der ikke er bleg for at give væltepeterne mere fart.

- Det er faktisk udviklingen af elmotoren til cykler, der gav os ideen. En væltepeter med en elmotor på kan jo skyde en god fart og kombineret med det fantastiske overblik, har du nærmest den perfekte elcykel.

VIL SÆLGE CYKLEN I EGEN BUTIK

Der findes moderne typer af cyklen, men med meget mindre forhjul. Cyklistforbundet vil sælge de helt høje modeller.

- Ellers får du ikke overblikket, siger Jane Kofod.

Cyklistforbundet har sin egen butik og webshop, Cyklistbutikken 1905, hvor forbundet sælger cykler og grej til både hverdagspendlere og turcyklister. Det er planen, at de nye cykler skal sælges i butikken og på nettet.

- Cyklistforbundet er jo helt tilbage fra 1905, lige efter væltepeterens storhedstid, så det er meget naturligt, at vi her, godt 100 år efter, tager den geniale konstruktion op igen, siger Jane Kofod.

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisation European Cyclists’ Federation.