CyklistforbundetCyklistforbundet

Cyklistforbundet udnævner Årets Børnecyklist: 9-årige Subhi Abdo fra Sønderborg

Årets Børnecyklist 2020 er den 9-årige Subhi Abdo fra 2.a på Sønderskov-Skolen i Sønderborg. Prisen er en del af Cyklistforbundets landsdækkende børnemotionskampagne Alle Børn Cykler.

- Det er en fornøjelse at se børns glæde, når de lærer at cykle. Fornøjelsen er kun så meget desto større, når børn fra ikke cyklende familier bliver trygge og glade børnecyklister. Subhi har virkelig givet den gas, og han fortjener i den grad prisen som Årets Børnecyklist 2020, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Cyklistforbundet udnævner Årets Børnecyklist som en del af børnemotionskampagnen Alle Børn Cykler, som Cyklistforbundet kørte de to første uger af september i samarbejde med Novo Nordisk og Jyske Bank. Over 96.000 elever fra skoler over hele landet cyklede med i årets kampagne – heraf 2.342 elever fra Sønderborg Kommune.

56 børn nomineret til prisen

Lærere, kammerater og forældre har som en del af kampagnen været inviteret til at nominere børn til prisen. Det var Subhi Abdos klasselærer, Malene Meier, der indstillede Subhi til prisen, efter at hun og klassekammeraterne i løbet af et fælles cykelprojekt havde set Subhi gå fra næsten ikke at kunne cykle til at cykle i skole:

”Vi cykler i idræt og har haft ture ud af huset, hvor vi har cyklet hele klassen. Da projektet startede, kunne Subhi næsten ikke cykle. Han havde svært ved at holde balancen og kunne ikke bremse. Subhis forældre var også nervøse over, at Subhi skulle cykle. Subhi har øvet sig på cykelbanen og har nu super godt styr på cyklen. Subhi fortjener i den grad en ordentlig cykel, da han er blevet så dygtig og nu bruger cyklen som transportmiddel til skole.”

Klaus Bondam siger om årets pris:

- At kunne cykle med kammeraterne og hen til fritidsaktiviteter giver børn og deres forældre en fantastisk frihed. Derfor er det meget inspirerende at se, hvordan en lærer og en skole kan hjælpe et barn fra en ikke cykelvant familie til at blive børnecyklist. Jeg håber, at det vil inspirere endnu flere lærere og forældre til at bakke op om børns cykling, siger Klaus Bondam.

Udnævnes i klassen

Subhi Abdo blev udnævnt som Årets Børnecyklist via en videotale med Klaus Bondam, der blev vist i Subhis klasse.

Med udnævnelsen følger en kvalitetsmountainbike fra mærket Principia eller Centurion fra den danske cykelproducent HF Christiansen.

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.

Mennesker med handicap skal have bedre mulighed for at cykle21.6.2022 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Cyklen gør det muligt for mennesker med bevægelseshandicap at få motion og opnå en højere livskvalitet. Alligevel er det svært at få bevilget tilskud til særlige cykler, for mange kommuner forstår udelukkende cyklen som et transportmiddel. Der skal være bedre muligheder for, at mennesker med handicap kan cykle, mener Cyklistforbundet, der også efterlyser en generel holdningsændring til cykling for mennesker med handicap.

Cyklistforbundets skolekampagne får tusindvis af børn op på cyklen23.5.2022 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Færre børn cykler, men heldigvis hjælper Cyklistforbundets Alle Børn Cykler-kampagne tusindvis af skoleelever til at cykle mere i hverdagen og inspirerer forældre til at bakke op om deres børns cykling og skabe sunde og selvkørende børn. Tilmeldingen er nu åben til Danmarks sjoveste skolecykeldyst, der med undervisningsmaterialer og sjove konkurrencer får børnene i gang med at cykle.