CyklistforbundetCyklistforbundet

Cyklistforbundet inviterer til mere udendørs undervisning med Alle Børn Cykler

Cyklistforbundets Alle Børn Cykler-kampagne hjælper efter et år med corona skoler med at skrue op for fælles udendørs undervisning og med at bakke op om børns cykling i hverdagen. Tilmelding er åben til børnemotionskampagnen, der med en landsdækkende cykeldyst, undervisningsmaterialer og familie-events hvert år får tusindvis af børn op på cyklen.
Der er lækre HF-Christiansen-mountainbikes på spil til alle elever i den klasse, der cykler flest dage i den landsdækkende cykeldyst i Cyklistforbundets Alle Børn Cykler 2021. Foto: Cyklistforbundet/Jens Hasse

Obs: Se oversigt over årets samarbejdskommuner nederst

Motion og bevægelse er afgørende i børns hverdag, og med det seneste års corona-ramte undervisning byder cyklen sig ifølge Cyklistforbundet til som en god vej at gå til en skolehverdag med færre stillesiddende aktiviteter. Kampagneleder i Cyklistforbundet, Mai-Britt Aagaard Kristensen, siger:

- Cyklen kan bruges til meget mere end ’bare’ transport, når klassen er på tur. Vi hjælper skolerne med materialer til god og sjov undervisning i fagene, hvor eleverne ikke sidder på den sædvanlige stol, men arbejder med fx matematik eller grammatik i forskellige sprog, mens de bevæger sig, siger Mai-Britt Aagaard Kristensen.

Op mod 100.000 elever deltager typisk i kampagnen. Mange skoler har tradition for at tilmelde alle skolens klasser til kampagnen, der med den gode cykelmotion styrker børns sundhed, trivsel og indlæring. Lærer på Finderuphøj Skole i Viborg, Alan Cunningham Olsen, siger:

- Der er slet ingen tvivl om, at børn, der cykler i skole, er mere friske. De har røde kinder, når de kommer ind om morgenen, og de har lige fået det luft, der skal til for, at man er klar til at deltage i undervisningen, siger Allan Cunningham Olsen.

Alle Børn Cykler kører på skoler over hele landet den 6.-19 september, hvor eleverne på klassebasis deltager i en landsdækkende cykeldyst og samler point ved at cykle til skole eller til fritidsaktiviteter så mange dage som muligt i de to kampagne-uger. Der er ekstra point for at cykle med hjelm. Som tilmeldt til den gratis kampagne får lærerne adgang til en bred vifte af undervisningsmaterialer med cyklen i centrum til en række fag. Også i år er der lækre præmier på spil. Alle elever i vinderklassen får alt efter klassetrin en MBK- eller Centurion-mountainbike sponsoreret af HF Christiansen, og der er derudover en række øvrige præmier.

Tilmelding foregår på det nylancerede www.alleboerncykler.dk, som henvender sig både til lærere og forældre.

- Vi glæder os til at byde velkommen på et helt nyt site med meget bedre muligheder for at hjælpe lærere godt i gang med kampagnen og forældre med inspiration til at komme ud og cykle mere med deres børn, siger Mai-Britt Aagaard Kristensen.

Lokale cykelevents for familier

Cyklistforbundet kører kampagnen i samarbejde med Novo Nordisk og Jyske Bank, der ønsker at hjælpe børn og unge til at cykle mere i hverdagen og opnå de mange sundhedsfordele, som ligger i det.

Direktør for Novo Nordisk Danmark, Kasper Bødker Mejlvang, siger:

- Vi har i Danmark en lang og stolt tradition for at cykle. I modsætning til flere andre lande er cyklen ikke kun et legetøj, vi finder frem, når vi har fri. Cyklen er også et transportmiddel, som mange bruger til at køre til og fra skole, arbejde eller fritidsaktiviteter. Sådan skal det gerne blive ved med at være, for udover at være godt for miljøet og klimaet er cykling godt for sundheden. Derfor skal vi give lysten til at cykle i hverdagen videre til vores børn og unge, siger Kasper Bødker Mejlvang.

Jyske Bank inviterer desuden familier til lokale cykelevents flere steder i landet under kampagnen. Afdelingsdirektør Jens Skov siger:

- Alle Børn Cykler er fantastisk til at få børn i gang med den sunde hverdagscykling - til gavn for klima, trængsel og ikke mindst sundhed. Under kampagnen vil en lang række Jyske Bank afdelinger desuden invitere familier ud på en hyggelig cykeltur med masser af frisk luft og kvalitetstid for små og store, siger Jens Skov.

Alle familiecykelevents vil blive annonceret via alleboerncykler.dk/tilforaeldre.

29 samarbejdskommuner bakker op

Alle Børn Cykler 2021 har 29 samarbejdskommuner, der har sagt ja til at bakke om børnecykling og skolernes deltagelse i kampagnen: Albertslund, Allerød, Ballerup, Brøndby, Brønderslev, Dragør, Egedal, Frederiksberg, Frederikshavn, Frederikssund, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Holstebro, Horsens, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, Lejre, Lyngby Taarbæk, Odense, Roskilde, Skanderborg, Slagelse, Svendborg, Sønderborg, Vallensbæk, Viborg og Aalborg Kommune.

OM ALLE BØRN CYKLER

• Alle Børn Cykler kører 6.-19. september og henvender sig til elever i 0.-10. klasse
  • I kampagnen dystes der på klassebasis om flest dage på cyklen
  • Hovedpræmien er en mountainbike til alle elever i vinderklassen OG deres lærer
  • Med kampagnen følger undervisningsmaterialer og et forældre-univers
  • Gratis tilmelding er på www.alleboerncykler.dk.

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.