Cyklistforbundet bliver en del af Broen til Fremtiden
I Broen for Fremtiden skal Cyklistforbundet især bidrage med et cykelperspektiv til grøn omstilling på transport-området:
- Cyklen er et afgørende element i grøn omstilling af Danmark og i at få stoppet disse års skræmmende udvikling, hvor vores byer er ved at sande til i biler. Det kan nok så grønne el-biler ikke afhjælpe. Vi er i transportdebatten nødt til at sidestille cyklen med bilen og prioriterer den lige så højt, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.
At 47% af alle pendlere ifølge tal fra Danmarks Statistik har ti km eller mindre til arbejde er tal, der viser potentialet for mere cykling. Bondam peger især på el-cyklen som løftestang til at flytte bilister over på cyklen:
- El-cykler har en helt naturlig større radius. For mange familier vil de for eksempel kunne erstatte bil nr. to. Vi har her at gøre med et kæmpe uudnyttet potentiale, siger han.
Last mile-levering i byer
Hvis cyklens enorme potentiale skal udnyttes bedre, kræver det en langt større indsats end i dag for at gøre det mere sikkert at cykle. Cyklisterne står ifølge Vejdirektoratets for 28% af de tilskadekomne, selv om cyklister kun udgør 12% i trafikken.
- Det er farligere at være cyklist end bilist. Cyklister er den eneste trafikantgruppe, hvor der i dag er flere tilskadekomne og dræbte, end der var i 2009. Det hænger ikke sammen, siger Klaus Bondam.
Udover bedre trafiksikkerhed for cyklister efterlyser Cyklistforbundet flere cykelløsninger, der er i tråd med tiden.
- Vi skal have styrket sammenhængen mellem at være cyklist og køre i tog. Det skal ske ved øge kapaciteten for cykelmedtagning i Intercity og regionaltoge. Og så skal vi have gang i arbejdet med at få virksomhederne til at lade cyklerne tage den bynære transport.
25% af alle varer og 50% af det lette gods kan ifølge det europæiske cyklistforbund, European Cyclists’ Federation, fragtes med ladcykel i byerne:
- Vi kan ikke tale om en grøn omstilling af erhvervstransport uden at adressere det enorme potentiale ved erhvervstransport med (el-)ladcykel. Vi har som samfund en stor og vigtig opgave foran os med at give virksomhederne de nødvendige incitamenter til at tænke ladcyklen og el-ladcyklen ind i deres forretningsmodel, særligt den såkaldte last mile-levering i byerne, siger Klaus Bondam.
Vil påvirke dansk klimapolitik
Alliancens arbejde skal munde ud i konkrete og løsningsorienterede politikpapirer, som præsenteres for landets politikere.
Reiner Burgwald, sektorformand i FOA og medlem af forbundets hovedbestyrelse, glæder sig over, at arbejde med grøn transport er blevet styrket med Cyklistforbundets indtræden i alliancen:
- Klimaforandringerne har enorme konsekvenser for vores livsgrundlag, vores samfund og vores fremtid. Samtidig står transportområdet for en meget stor del af vores CO2 udledning. Derfor er der stort behov for nytænkning og større politisk mod på det område. Det er en klar styrkelse af Broen til Fremtiden, at Cyklistforbundet nu er en del af vores alliance, siger Reiner Burgwald.
Broen til Fremtiden kort
- En alliance bestående af grønne og sociale bevægelser samt faglige organisationer
- Alliancen vil gennem dialog og samarbejde på tværs af sektorer give konkrete bud på indholdet i dansk klimapolitik
- Målet er et CO2-neutralt Danmark baseret på 100% vedvarende energi senest i 2040
- Læs mere på www.broentilfremtiden.dk/
Kontakter
Reiner Burgwald, sektorformand i FOA
Email: reb001@foa.dk
Mobil: 20 48 49 67
Klaus BondamDirektør
Tlf:4070 8365bondam@cyklistforbundet.dkBilleder
Information om Cyklistforbundet
Rømersgade 5
1362 København K
Sekretariat 33 32 31 21 | Pressetelefon 40 70 83 63https://www.cyklistforbundet.dk
Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Cyklistforbundet og regionerne vil have flere unge op på cyklen18.3.2024 09:30:54 CET | Pressemeddelelse
Siden 2010 er antallet af cykelture blandt elever på ungdomsuddannelser faldet med 40 procent. Det skal en ny kampagne være med til at rette op på. Fælles-Tour er navnet på kampagnen, der skal få flere unge op på cyklen.
Cykelkampagne er enhver HR-afdelings drøm13.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med sine konkurrencer, kagetrofæer og medarbejdersundhed bidrager Vi cykler til arbejde til en bedre arbejdsplads. Cyklistforbundets kampagne, der finder sted i maj, har netop åbnet for tilmeldingen.
Ny undersøgelse: Mennesker med handicap hindres alt for ofte i at cykle14.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nye anbefalinger til blandt andet kommunerne fra Cyklistforbundet og Videnscenter om handicap skal booste cykling blandt mennesker med handicap.
”Derfor skal I cykle i børnehaven”7.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børnehuset Pilehytten oplevede, hvordan cykellege fra Cyklistforbundet fik børn i børnehaven til at blive cykelklar til skolen. Sidste år cyklede over 22.000 børn med i Vi kan cykle!.
Døde bymidter kan få mere liv med ordentlige cykelforhold9.1.2024 10:12:27 CET | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet har screenet 14 byer, som er med i et nyt lovforslag om at skabe mere liv i døde bymidter. Men ingen af de 14 forsøgsbyer har tilfredsstillende cykelforbindelser til hovedgaden. Det er en kæmpe del af problemet, mener Cyklistforbundet, der har to forslag til at forbedre forsøgsordningen markant.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum