Cyklismen er coronaens store vinder

Den langvarige, verdensomspændende nedlukning som følge af covid-19 har fået flere til at bruge cyklen til at få motion i Danmark. Samtidig har en række europæiske lande brugt covid-19-nedlukningen som en anledning til at investere massivt i cyklismen.

Danmark er som bekendt blandt verdens mest profilerede cykelnationer. Nedlukningen under covid-19 har dog medført, at det generelle trafikniveau er faldet i takt med at mange medarbejdere har arbejdet hjemmefra. Dermed har der også været færre cyklister i gadebilledet. I en redegørelse foretaget af Københavns Kommune fremgår det, at faldet i cyklismen i København tilsvarer den forskel, man normalt ser fra hverdag til weekend. Altså når folk har fri og ikke skal cykle til arbejde.

På trods af faldet i brug af cyklen som transportmiddel, så er situationen en anden, når det kommer til motionscykling. Under nedlukningen hvor populære motionsformer som fitness, fodbold og andre former for holdsport har været umuliggjort, har mange valgt at bruge cyklen som motionsredskab. Tal fra Naturstyrelsen viser en fordobling i antallet af mountainbike-motionister. Disse tal understøttes desuden af Idrættens Analyseinstitut, som beretter om en generel stigning i udendørs motionsformer inklusiv landevejscykling.

De seneste tal fra Rådet for Sikker Trafik viser samtidig, at flere og flere danskere benytter cykelhjelm i trafikken. Den samlede andel af danskere, der benytter cykelhjelm, er på 46% – en stigning fra 42% året før. Dykker man længere ned i tallene, fremgår det at brugen af cykelhjelm er højest blandt børn, mens aldersgruppen 16-25 år med en andel på 30% er opgørelsens bundskraber.

Europæisk investeringsboom i cyklisme

Rundt omkring i Europa har nedlukningen i forbindelse med covid-19-pandemien medført markante udviklinger. I flere lande er der tale om et decideret cykelboom, hvor europæiske regeringer og kommuner har benyttet nedlukningsperioden til at investere massivt i at fremme cyklismen.

Udover de velkendte fordele ved at cykle, har det været en prioritet at fremme transportformer, hvor risikoen for covid-19-smitte er mindre i forhold til eksempelvis offentlige transportmidler som metroer og busser, hvor mange mennesker er samlet på lidt plads, og hvor der altså er en større risiko for at blive smittet med covid-19.

Ifølge tal fra det europæiske cykelforbund (EUC) er Finland frontløberen, når det kommer til at investere i at understøtte cyklismen. Tallene er opgjort som antal euro pr. indbygger, der er investeret, udover det der i forvejen var planlagt. Her ligger Finland i front med yderligere 7,76 euro investeret pr. indbygger. Finland er efterfulgt af Italien, Frankrig og Storbritannien, som har investeret henholdsvis 5,04, 4,91 og 4,80 euro ekstra pr. indbygger. For Danmark er tallet 0,46 euro pr. indbygger.

I alt er der blevet investeret mere end 1 milliard euro i cykelrelateret infrastruktur i Europa siden pandemiens start.

Hvorfor er det en god idé at få renset sine tæpper?21.5.2022 20:00:00 CEST | Nyhed

I de seneste par år har flere og flere valgt at få tæpper hjemme i stuen. Et moderne, æstetisk og sommetider også praktisk valg. Dog er der også en del vedligehold forbundet med tæpper - både for udseendets skyld men også med henblik på hygiejne og allergier. I tæpper samler sig nemlig støv og andre usundheder, som du bør få fjernet. Derudover risikerer tæpper også at få pletter og plamager. Disse kan heldigvis - i langt de fleste tilfælde - også fjernes!

Første gang hos en kosmetisk klinik?21.5.2022 20:00:00 CEST | Nyhed

Bare rolig! For mange kan det være en smule grænseoverskridende at skulle lade et andet menneske tage sig af ens udseende, specielt hvis det er første gang. En kosmetolog kan plukke og forme dine øjenbryn, fjerne kropsbehåring, samt give dig forskellige krops- og ansigtsbehandlinger, når det gælder de mindre behandlinger. Efter første oplevelse finder mange det stærkt vanedannende at skulle besøge kosmetologen i ny og næ. Det skyldtes, at de uddannedes resultater overrasker – ikke på grund af, at de ikke burde være dygtige i deres arbejde, men fordi at mange mænd og kvinder føler sig direkte overraskende smukke, efter et besøg hos deres foretrukne kosmetolog.