YouGov Denmark

COVID-19 og forbrugeradfærd: Hvordan har pandemien påvirket privatøkonomi og forbrug?

Del
Danmark er det land, hvor færrest har skruet ned for deres forbrug under coronapandemien.

YouGovs seneste whitepaper ‘On the money: Global banking & finance report 2021’ indeholder en dybdegående analyse af forbrugernes holdning til finansielle tjenester på tværs af 17 globale markeder. Rapporten er baseret på mere end 18.000 interviews og ser nærmere på betalinger, investeringer og etik inden for finanssektoren og undersøger, hvordan COVID-19-pandemien har påvirket forbrug og økonomi verden over.

Mange ønsker at sænke deres forbrug – og en del har allerede gjort det

For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Globalt set, har mange forbrugere begrænset deres udgifter aktivt under pandemien; flest i Indonesien, med 72% af den voksne befolkning, og over halvdelen af befolkningen i lande som Italien (56%) og Mexico (55%).

Danmark (20%), Tyskland (28%) og Sverige (35%) er de lande, hvor færrest har skruet ned for deres forbrug. Men selv her har mindst en femtedel af forbrugerne (20%) reduceret deres ikke-essentielle udgifter.

Opsparing er højt på prioriteringslisten

For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Uanset om forbrugerne frivilligt har skåret ned på overflødige udgifter eller ej, planlægger størstedelen at holde forbruget nede i fremtiden. Mexico (90%), Indonesien (87%) og Spanien (86%) er de lande, hvor flest angiver, at de vil reducere deres ikke-essentielle udgifter. De eneste lande, hvor under halvdelen har planer om at skære ned, er Tyskland (45%) og Danmark (45%).

For de fleste forbrugere er det desuden vigtigt at spare op til uforudsete økonomiske udgifter i fremtiden – især i Indonesien (54%), Singapore (51%) og Spanien (48%) prioriteres dette højt. Danmark skiller sig imidlertid ud på dette punkt, hvor kun 20% prioriterer dette.

Læs mere i YouGov whitepaper, som også ser nærmere på forbrugernes holding til kontanter og betalingsløsninger, investeringer samt deres forventninger til etik i finanssektoren.

Download den fulde undersøgelse her

Om undersøgelsen

Data stammer fra YouGovs whitepaper: ‘On the money: Global banking & finance report 2021’, der undersøger forbrugeres holdning til finansielle ydelser på tværs af 17 globale markeder. Rapporten går desuden i dybden med emner som kontanter vs. kontaktløse betalingsmetoder, synet på etik og bæredygtighed i bank- og finanssektoren og stiller skarpt på, hvordan COVID-19-pandemien har påvirket forbrug og økonomi verden over.

Undersøgelsen er baseret på data fra vores syndikerede produkt YouGov Profiles og YouGov Custom Research og er foretaget i januar 2021. Alt i alt gennemførte vi 18.500 interview på tværs af 17 markeder med udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet.

Alle undersøgelser blev foretaget online, og i nogle af landene er internettets udbredelse begrænset til, at man kan sige, at eksemplerne kun repræsenterer den del af befolkningen, der er online. Lande og områder, hvor dette gælder, er Kina (inklusive Hong Kong) og Indonesien. For Indien og Mexico er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.

Citat

Head of Research Solutions Partners, Peter Mannott fra YouGov: “Den globale finansielle servicesektor oplever lige nu betydelige forandringer, til en vis grad igangsat af COVID-19-pandemien. En forståelse af forbrugernes økonomiske holdninger, præferencer og vaner giver virksomheder inden for finanssektoren mulighed for at følge med i forandringerne og tilpasse sig forbrugernes skiftende forventninger. ”

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om YouGov Denmark

YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K

What the world thinks

YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 11 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.

Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.

Med panelmedlemmer i 55 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden. Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.

Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye