COVID-19 er ekstra hård ved foreningsdanmark: Medlemsnedgang og tab af engagement blandt frivillige

Næsten 57% af landsorganisationerne under paraplyorganisationen DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd forventer, at deres medlemstal vil falde i det kommende år på grund af corona-krisen. Dertil kommer, at 40% af lokalforeningerne i høj eller meget høj grad har svært ved at fastholde engagementet blandt de frivillige i deres forening. Det viser nye tal fra en spørgeskemaundersøgelse i DUFs medlemsforeninger.

Allerede nu har vi nogen, der har udmeldt sig, og vi er bekymrede for, hvorvidt vi kan rekruttere nye medlemmer, når vi ikke er synlige i lokalmiljøet. Derudover er vi bekymrede for, at vi ikke får nye betalende arrangementer i kalenderen, fordi folk ikke ser os spille på gaden og til store velgørenhedsarrangementer hvor vi almindeligvis spiller," fortæller Christine Mohr, der er bestyrelsesformand i Vedbækgarden.

Også LandboUngdom i Roskilde oplever udfordringer med medlemstab, bl.a. grundet aflyste arrangementer.

Medlemstab er et stort problem. Vi tegner normalt rigtig mange nye medlemskaber på dyrskuet, og det kan vi ikke nu. Og de medlemskaber, der udløber, bliver ikke fornyet igen. Så vi risikerer, at der ikke er nok medlemmer næste år til at drive foreningen videre,” siger Kasper Lunding, lokalformand i LandboUngdom i Roskilde.

I mange lokalforeninger under DUFs medlemsorganisationer er der ikke nogen ansatte. Foreningerne bliver ene og alene drevet af frivillige. Lykkes det ikke at fastholde engagementet blandt dem, vil der være et begrænset eller slet intet lokalt foreningsliv at vende tilbage til på den anden side af COVID-19.

Det har været svært at planlægge, og har føltes som en mavepuster at al den frivillige energi, der har været lagt i at koordinere og planlægge, er gået fløjten. Det er demotiverende," forklarer Sara Bøttcher, der er formand i 4H Slagelse.

Men det ville være en katastrofe, hvis corona-krisen får lov at ødelægge det frivillige foreningsliv. For foreningslivet øger trivslen blandt børn og unge, og udgør for mange deres primære fællesskab.

"For mange børn og unge er fællesskabet i foreningerne det primære fællesskab. For dem vil det være katastrofalt, hvis der ikke længere eksisterer et sådant fællesskab. Foreningslivet er også det, der bidrager til liv i mange lokalområder. Udover at give tusindvis af børn og unge et fællesskab at være en del af, så er det de lokale foreninger, der sørger for underholdning til kulturnatten, det er dem, der indsamler skrald, det er dem, der går luciaoptog på plejehjemmene, og det er dem, der tiltrækker nye børnefamilier til byen. Et lokalområde uden et lokalt foreningsliv, er et markant fattigere lokalområde,” konstaterer Chris Preuss, formand i DUF.

Kontakt:

Kasper Lunding, lokalformand i LandboUngdom i Roskilde tlf. 30189061

Christine Mohr, bestyrelsesformand i Vedbækgarden, tlf. 29461065

Sara Bøttcher, formand i 4H Slagelse tlf. 53823737.

DUF er en paraply- og interesseorganisation for 78 samfundsengagerende børne- og ungdomsorganisationer. Spejdere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.