Coronavirus og danskerne
To ud af fem (39%) danskere siger, at de ikke har været i fysisk kontakt med nogen uden for deres husstand de sidste syv dage. På trods af, at danskerne forlader husstanden oftere end de nordiske nabolande, svarer flere danskere, at de ikke har været i kontakt med andre de sidste syv dage. Det er en større andel end i Finland (24%) og Sverige (26%), mens et lignende niveau ses i Norge (37%).
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Der er korrelation mellem alder og kontakt med personer uden for husstanden. En klar overvægt af danskere i aldersgruppen 70+ svarer, at de ikke har været i kontakt med nogen (69%), mens færre blandt de yngre aldersgrupper svarer, at de ikke har haft kontakt (23% af de 16-29-årige og 29% af de 30-39-årige).
Lidt over en tiendedel (12%) har oplevet symptomer de sidste syv dage. Tallet er nogenlunde det samme som i Norge (13%) og en smule lavere end i Finland (14%) og Sverige (17%). Der er flest i den yngste aldersgruppe (16-29 år), der har oplevet symptomer de sidste syv dage (19%).
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Størstedelen (85%) af danskerne ville gå i selvisolation, hvis de oplevede symptomer. Dette er blandt den højeste andel i Europa, på linje med Sverige (86%) og Italien (85%), kun overgået af Storbritannien, hvor ni ud af ti (90%) ville gå i selvisolation, hvis de følte sig syge.
De 30-39-årige er imidlertid mindst tilbøjelige til at gå i selvisolation (79%). Færre mænd end kvinder svarer desuden, at de ville gå i selvisolation, hvis de oplevede symptomer (82% mod 88%).
De fleste (87%) er villige til at gå i selvisolation, hvis det blev anbefalet, hvoraf tre ud af fem (63%) er meget villige, og en fjerdedel (24%) er ret villige. De ældste aldersgrupper er mest villige til at gå i selvisolation (71% af de 60-69-årige og 70% af de 70+-årige) sammenlignet med de yngre aldersgrupper (53% af de 16-29-årige og 54% af de 30-39-årige).
Om undersøgelsen
Data er baseret på et samarbejde mellem YouGov og sundhedseksperter fra Institute of Global Health Innovation (IGHI) ved Imperial College London. Undersøgelsen, der strækker sig over 29 lande, er designet til at lave adfærdsanalyse af, hvordan forskellige befolkninger reagerer på COVID-19, og er offentligt tilgængelig på IGHI’s dashboard.
Den indsamlede data er frit tilgængelig for sundhedsmyndigheder og akademiske institutioner over hele verden.
Undersøgelsen er baseret på interview med 1005 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 9. april til 12. april 2020.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 8 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum