”Coronapasset bør kun gælde for partybusserne”

Regeringen fremlagde på gårsdagens pressemøde en intention om, at coronapasset igen skal indføres. Ifølge statsministeren vil det blandt andet betyde, at der skal fremvises coronapas ved kørsel med partybus. Hvis det står til Dansk PersonTransport, skal denne restriktion ikke spredes videre ud til andre former for transport.

Dansk PersonTransport støtter naturligvis op om de nye restriktioner, men det er samtidigt vigtigt at understrege, at vi skal gøre alt for at undgå flere restriktioner og en hel eller delvis nedlukning, som vi har set og oplevet det sidste år.

”Dansk PersonTransport bakker op om indførelsen af coronapasset. Men kravet om coronapas skal kun gælde for partybusser og ikke bredes ud til hele turistbusbranchen eller andre dele af persontransporten, som vi så ved tidligere reguleringer. Vi har blandt andet set, at turistbusserne blev ramt af de corona-regler, som egentligt kun var møntet på partybusserne såsom forbuddet mod alkohol i busserne. Vi skal sørge for, at restriktionerne sker med hensyntagen til, at der er rigtigt mange af vores vognmænd, som stadig er påvirkede af de tidligere nedlukninger. Så når statsministeren siger, at coronapasset skal vises i partybusserne, så skal der altså kun laves regulering for partybusserne – også selv om turistbusserne kører på samme tilladelse,” understreger adm. direktør i Dansk PersonTransport, Michael Nielsen.

Dansk PersonTransport taler derfor for, at der fortsat skal være en tæt dialog omkring håndteringen af corona mellem brancheorganisationerne, erhvervslivet, myndighederne og politikerne.

”At samfundet på ny går i stå, det er på ingen måde et scenarie, som vi ønsker os igen. Og netop derfor er det meget vigtigt, at vi har en tæt dialog og sikrer, at eksempelvis kravet om coronapasset alene indføres i partybusserne, som regeringen foreslår, og at det ikke males så bredt ud, som vi har oplevet tidligere. Vi er efterhånden eksperter i at håndtere corona i den kollektive trafik, og de erfaringer vil vi naturligvis trække på fremadrettet, så vi både sikrer, at epidemien ikke kommer ud af kontrol samtidig med, at vi ikke risikerer yderligere nedlukninger eller skærpede restriktioner. For det vil få endnu mere alvorlige konsekvenser for persontransportbranchen, hvis det sker igen,” siger Michael Nielsen.