YouGov Denmark

Coronakrisen har fået os til at købe mere dansk

Del
Hvordan har coronavirus-situationen påvirket danskernes købsadfærd og holdning til fødevarer?
Getty Images
Getty Images

YouGov har for nyligt publiceret den årlige Food & Health-rapport, som beskriver de nordiske forbrugeres holdning til mad, livsstil og sundhed samt udviklingen gennem mere end ti år. YouGov har i tillæg undersøgt, hvordan coronakrisen har påvirket forbrugernes holdning til mad, livsstil og sundhed.

Coronakrisen har især ændret ved danskernes holdning til fødevarers oprindelse.

For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

For hver tredje dansker (32%) er det blevet vigtigere at købe danskproducerede fødevarer. For næste en fjerdedel (23%) er det også blevet vigtigere at støtte fødevareproducenter i nærområdet. 

For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Forbrugernes ændrede holdninger afspejler sig også i danskernes forbrug. Igen er det hovedsageligt danske varer, forbrugerne køber mere af (26%) efter coronapandemien. Hver femte køber desuden flere nærproducerede fødevarer (18%), ligesom en femtedel køber flere sunde alternativer (18%).

En tiendedel af forbrugerne svarer, at de har købt flere lavprisvarer under coronakrisen. Dette er en lavere andel sammenlignet med de øvrige nordiske lande. I Norge og Finland har mere end en femtedel købt flere lavprisvarer (henholdsvis 22% og 23%), mens andelen er 15% i Sverige.

For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

De sidste mange års klimadebat har medført et øget fokus på klimavenlige fødevarer. Food & Health-undersøgelsen viser, at før coronakrisen ændrede flere forbrugere deres vaner i en mere klimabevidst retning, fx ved at vælge sæsonbaseret frugt og grønt (31%), bæredygtigt/miljømærket kød eller fisk (hhv. 21% og 15%) og lokalproducerede fødevarer (20%).

Før coronakrisen havde over en tredjedel (36%) af danskerne også øget deres forbrug af økologiske fødevarer, men under coronakrisen er danskernes fokus på økologi blevet overhalet af et øget fokus på danskproducerede varer. Det er endnu ikke til at se, om forbrugerne fortsat vil betragte fødevarerne oprindelsesland som vigtigere end økologi på den anden side af coronakrisen.

Om Food & Health 2020

- Nordiske forbrugeres syn på fødevarer, klima og sundhed

YouGov har i mere end 10 år fulgt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Målet med Food&Health er at opnå en bedre forståelse for forbrugernes viden og holdninger og at spore ændringer over tid.

Food&Health 2020 er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 16-64 fra YouGov-Panelet i Sverige, Danmark, Norge, Finland. Ca. 500 interviews i Danmark, Norge og Finland, mens der er foretaget ca. 1000 interviews i Sverige. Rapporten er tilgængelig i en nordisk version (Sverige, Danmark, Norge, Finland) på engelsk og i en version for Sverige på svensk.

Undersøgelsen blev gennemført mellem 27. februar - 8. marts 2020, dvs. før WHO den 11. marts klassificerede coronavirussen og COVID-19 som en pandemi.

YouGov har også foretaget en separat undersøgelse efter coronakrisens indtog. Undersøgelsen er baseret på interview med 1026 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 24. april til 11. maj 2020.

Læs mere

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om YouGov Denmark

YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K

What the world thinks

YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 8 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.

Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.

 

Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye