Coronakrisen er en langvarig mavepuster til dansk økonomi

Der bliver ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne brug for en bred indsats for bl.a. erhvervsliv og boligejere, hvis Danmarks skal løftes ud af et fald i BNP, der er større, end vi så det under finanskrisen.
Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Finansministerets nye prognose for Danmarks økonomi viser, at BNP går i minus med hele 5,3 procent i år. Dermed slår regeringens Økonomisk Redegørelse fast med syvtommersøm, at coronapandemien og den efterfølgende nedlukning har langsigtede konsekvenser for dansk erhvervsliv.

”Det, Finansministeriet nu konkluderer, er, at mange af de scenarier, man forestillede sig tidligt i coronakrisetiden, var alt for optimistiske. Det gælder også i forhold til regeringens tre egne scenarier fra april over økonomiens mulige udvikling. Nu lægger de sig nu fast i den værste ende af scenarierne,” siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne og forsætter:

”Det er ikke bare restauratører og butikkerne på gågaden, der er ramt. Hele erhvervslivet betaler prisen for coronakrisen,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Både virksomhederne med fokus på det hjemlige marked – som fx elinstallatører og vvs-branchen – og eksportvirksomhederne indenfor eksempelvis metalindustrien mærker, at der er færre ordrer. Det skaber bekymring for fremtiden. I Økonomisk Redegørelse fremhæves det da også, at krisen vil trække spor ind i 2021, hvor økonomien forventes at være under 2019-niveau.

”Genopretningen kommer ikke til at ske fra den ene dag til den anden. Vi bakker op om det politiske gearskifte, for det bliver et langt sejt træk, og der skal arbejdes for det. Derfor skal vi stimulere økonomien over en bred kam, så den private boligejer kan investere i sit hjem fx ved hjælp af Boligjobordningen, industrivirksomhederne kan få råderum til at investere i ny teknologi, og de offentlige bygherrer kan bidrage til den grønne omstilling via energirenoveringer,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 51 30 95 37

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.