Corona-udsatte i Malawi får 1,5 mio. kr. af Augustinus Fonden

Pengene går direkte til udsatte familier, som har mistet deres indkomst på grund af corona-krisen. Dermed håber Folkekirkens Nødhjælp, at landet kan undgå en sultkatastrofe.

Folkekirkens Nødhjælp uddeler penge til familier i Malawi. Enten er det kontanter i konvolutter eller via mobilen. Arkivfoto.

Det østafrikanske land Malawi er et af verdens fattigste lande. Her vil det ende med en regulær katastrofe, hvis COVID-19 for alvor slår sig løs blandt landets sårbare befolkning.

Heldigvis er der indtil videre kun registreret forholdsvis få tilfælde af corona, og sådan skal det gerne blive ved med at være. Sundhedsmyndighederne har nemlig ikke tilstrækkelig kapacitet til at hjælpe de smittede.

Folkekirkens Nødhjælp har netop modtaget en donation på 1,5 millioner kroner fra Augustinus Fonden for at afbøde følgevirkningerne af corona-krisen i Malawi – og ikke mindst mangel på mad.

Restriktioner rammer hårdere end corona

Befolkningen er hårdt ramt af de udgangsforbud og andre restriktioner, som regeringen har indført for at mindske smitten af corona. Mange familier har mistet deres indkomst – og dermed muligheden for at få mad på bordet.

De 1,5 millioner kroner kommer til at gå direkte til udsatte familier – for eksempel arbejdsløse, fysisk og psykisk sårbare og HIV-smittede. Familierne vil få uddelt omkring 280 danske kroner per måned i en periode på tre måneder.

Dermed får de selv mulighed for at købe mad og andre fornødenheder, de finder nødvendige.

“Vi er utroligt taknemmelige for, at Augustinus Fonden har valgt at støtte vores arbejde med at redde liv i Malawi under corona-krisen. Der er hårdt brug for at øge indsatsen, fordi folk dør af sult på grund af følgevirkningerne af corona-bekæmpelse. For det er ikke nok at uddele sæbe. Folk skal have adgang til mad, hvis de skal overleve – og uddeling af kontanter er også med til at støtte den lokale økonomi,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

“COVID-19 har ramt hele verden, og især verdens fattigste lande har få eller ingen økonomiske midler til at håndtere krisen og de medfølgende konsekvenser. Vi har i lyset af situationen valgt at støtte en række internationale organisationers bidrag til at afbøde krisens værste konsekvenser, og i den sammenhæng er det også en stor glæde at donere et millionbeløb til det vigtige arbejde, som Folkekirkens Nødhjælp udfører i Malawi,” siger Frank Rechendorff Møller, adm. direktør i Augustinus Fonden.

Øget risiko for vold mod kvinder

Udover kontante udbetalinger vil Folkekirkens Nødhjælp også informere befolkningen i Malawi om den øgede risiko for vold mod kvinder, der finder sted under en nedlukning af samfundet. Desværre ender det ofte ud i vold mod kvinder, når en allerede presset familie er fanget på meget lidt plads.

Derfor vil organisationen hjælpe med at informere og rapportere vold mod kvinder til politiet.

Kontakt Lasse Emil Kristiansen - pressemedarbejder hos Folkekirkens Nødhjælp - for mere info på lekr@dca.dk eller 50 60 40 15.

2019 blev det dødeligste år for verdens nødhjælpsarbejdere23.9.2020 13:07:25 CESTPressemeddelelse

Krigszonerne verden over breder sig, og krigene bliver mere og mere voldelige. 75 år efter FN blev dannet med målet om at sikre international fred, estimerer selvsamme organisation, at hele 168 millioner mennesker har brug for humanitær hjælp. Samtidig med at de humanitære behov vokser, bliver nødhjælpsarbejdere i højere grad direkte militære mål i krigens rædsler. Sådan blev 2019 det dødeligste år for nødhjælpsarbejdere. 484 nødhjælpsarbejdere blev ofre for større angreb. 142 med dødelig udgang, 234 blev hårdt sårede og 124 blev kidnappet. Som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp mærker Birgitte Qvist-Sørensen, hvordan nettes strammes om den organisation, hun står i spidsen for: ”I 2019 var vi nødt til at evakuere medarbejdere i Syrien, Congo, Sydsudan og Libyen, fordi de var i risiko for at blive fanget i kamphandlinger eller i risiko for at blive direkte militære mål” Ifølge Birgitte Qvist-Sørensen er det tydeligt, at nødhjælpsarbejdere ikke er fredet i krigen på samme måde, som