Corona-lukning af genbrugsbutikker: En katastrofe for verdens fattigste – og for Meta i Sydhavnen

Coronakrisen har tvunget Folkekirkens Nødhjælp til at lukke organisationens 116 genbrugsbutikker. Det går hårdt ud over økonomien og dermed verdens fattigste. Men det rammer også de frivillige, der savner tryghed og fællesskab.

Taget før Covid-19 ramte Danmark. frivillig genbrugsleder Meta C. Palle (i midten) savner fællesskabet og trygheden under corona-krisen. Foto: Folkekirkens Nødhjælp

Efter statsminister Mette Frederiksens første pressemøde den 6. marts tog Folkekirkens Nødhjælp en hurtig beslutning. Organisationen lukkede samtlige 116 genbrugsbutikker landet over af hensyn til kunderne og ikke mindst de næsten 4000 frivillige, der driver butikkerne, og hvor størstedelen er ældre og dermed mere udsatte.

De mange ugers nedlukning har betydet et tab på 1-1,5 mio. kr. i omsætning hver eneste uge. Men lukningen af de mange butikker har ikke kun store økonomiske konsekvenser for Folkekirkens Nødhjælps arbejde i en række udviklingslande. Det har også store sociale konsekvenser for de frivillige, blandt 71-årige Meta C. Palle, der er daglig leder af genbrugsbutikken i Københavns Sydhavn. Hun savner nærværet og fællesskabet i butikkerne.

”Vi er vant til at passe på hinanden, og fællesskabet har en stor værdi. Det gælder både for de frivillige men også for kunderne. De kommer ikke altid kun ind for at købe noget, men også for at sludre. Vi har også kunder, der hver dag lige vinker ind til os, så vi ved, at de har det godt, og så de kan gå hjem i vished om, at nogen har set dem i dag. På den måde har vi mange funktioner,” forklarer Meta C. Palle.

Ensomhed og corona
Også i genbrugsbutikken i Søborg, nordvest for København, håber de frivillige, at de snart kan vende tilbage til arbejdet.

”Vi har 55 personer tilknyttet, og de ringer og skriver for at høre, om de ikke nok snart må komme tilbage, ” siger Karen Margrethe Lindegaard, der i 17 år har været frivillig i butikken.

”De vil gerne i gang. Mange er ensomme og savner det sociale, for alt er jo lukket ned. De føler sig fanget derhjemme, ” siger hun og fortæller, at flere af de frivillige har skabt et godt netværk gennem deres engagement i butikken. Det betyder blandt andet, at de tager på rejser sammen, går i biografen sammen og holder middage. Men lige nu sidder de igen alene derhjemme.

Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen, var i sidste uge på besøg i genbrugsbutikken i Københavns Sydhavn sammen med udviklingsminister Rasmus Prehn.

”Jeg håber af hele mit hjerte, at vi snart kan åbne genbrugsbutikkerne op. Det er en økonomisk katastrofe, og det er verdens fattigste, der kommer til at betale regningen.  Men det er jo også de frivillige i Danmark,” siger Birgitte Qvist-Sørensen og uddyber:

”Jeg er altid så taknemmelig og stolt af de frivilliges indsats, fordi de er med til at sikre midler, der gør en kæmpe forskel for verdens fattigste. Men corona-situationen har virkelig bekræftet mig i, at butikkerne også skaber et lokalt engagement, som er vigtigt, og derfor er jeg også så stolt af det samvær, sociale ansvar og fællesskab, som de frivillige udviser i deres nærmiljø,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Gradvis åbning venter forude
Folkekirkens Nødhjælp planlægger lige nu en gradvis genåbning af enkelte genbrugsbutikker.

Det glæder Alf Jensen, der er frivillig butiksleder i Horsens.

”Vi har brug for at komme her i butikken og have samvær både med hinanden og vores kunder. Det har overrasket mig, at nogle af de ældste og svageste er dem, der presser mest på for at komme tilbage til butikken, ” siger han og fortæller, at butikken har modtaget store mængder af varer og donationer, trods det at butikken er lukket.

”Her i butikken tager vi alle forholdsregler for at passe godt på både vores kunder og frivillige medarbejdere, når vi foretager en gradvis genåbning. Det tager jeg personligt ansvaret for kommer til at ske. Det har for mig, og flere jeg har talt med, været meget svært psykisk at være væk fra butikken. Vi brænder jo for sagen og er kede af ikke at kunne sælge vores varer og ad den vej hjælpe Folkekirkens Nødhjælp vigtige formål for verdens fattigste, ” siger Alf Jensen.

Læs mere her:

For yderligere information kontakt:
Christina Pedersen, journalist i Folkekirkens Nødhjælp, chpe@dca,dk, m: 28744669

Arkivbillede. Foto: Martin Schubert
Arkivbillede. Foto: Martin Schubert

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker22.6.2020 09:14:10 CESTPressemeddelelse

Nordisk Film Biografer har været lukket på grund af corona-pandemien, og i mellemtiden har en del slik i biografernes kiosker overskredet sidste salgsdato. For at begrænse ”slikspild” har Nordisk Film Biografer doneret alt overskudsslik til Wefood-butikkerne, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp – heriblandt 200 kilo bland-selv-slik og 8 paller med sodavand og chokoladebarer.

Ny rapport: Klimaforandringer er med til at skubbe flygtningetal i vejret19.6.2020 09:24:56 CESTPressemeddelelse

Nye tal fra FN’s flygtningeorganisation viser, at næsten 80 millioner mennesker er på flugt. Det svarer til 1 procent af verdens befolkning, og tallet er næsten fordoblet på et årti. I dag udgiver Folkekirkens Nødhjælp sin egen rapport, der peger på, klimaforandringerne er en vigtig årsag til de konflikter, der får flygtningetallene til at stige så voldsomt. Folkekirkens Nødhjælp har interviewet mere end 1000 mennesker, der både er ramt af væbnet konflikt og klimaforandringer i de afrikanske lande Mali og Somalia. Rapporten konkluderer, at klimaforandringer er med til at øge konfliktniveaet i skrøbelige lande, og at klimatilpasning kan være fredsskabende. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen siger: ”Vi hjælper allerede verdens fattigste med tørkeresistente afgrøder, vandingssystemer og akutnødhjælp, når katastrofen rammer. De 1000 interviews med lokale somaliere og maliere bekræfter os i vigtigheden af at skrue op for indsatsen. Og det klare indtryk fra samtal

Folkekirkens Nødhjælp ansætter ny medie- og kampagnechef2.6.2020 15:45:40 CESTPressemeddelelse

50-årige Jeanette Ringkøbing Rothenborg bliver fra 1. august en del af Folkekirkens Nødhjælp som ny medie- og kampagnechef. Hun kommer med solid erfaring, senest fra Red Barnet, hvor hun tidligere har været kommunikationschef, sektionsleder og pressechef. Jeanette Ringkøbing Rothenborg har også arbejdet som selvstændig rådgiver, som kommunikationschef i Center for Familieudvikling og som mangeårig journalist på Dagbladet Politiken. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, glæder sig over den nye ansættelse: ”Jeg er utrolig glad for, at Folkekirkens Nødhjælp kan tiltrække en kapacitet som Jeanette Ringkøbing Rothenborg. Hun besidder lige præcis det gode mix af erfaringer og gåpåmod, som vi har været på udkig efter til at videreudvikle vores medie- og kampagnearbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen. COVID19 har for første gang i mere end et årti fået fødevaremanglen blandt verdens fattigste til at stige, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær skærper det