Corona har givet mere tid til havearbejde

Den nye coronavirus har budt på mange forandringer i ikke blot Danmark, men hele verden. Året 2020 har været fyldt med overraskelser, store forandringer og en ny virkelighed, man har skullet vænne sig til. Men på trods af de mange negative ting, som Covid-19 har bragt med sig, har virussen også været en mulighed for fordybelse og tid til at gentænke nogle ting i sit liv. Samtidig har corona givet mange mennesker tid til at genoptage gamle hobbyer eller opdage nye. Flere mennesker end nogensinde før har fundet trøst i naturen, og på den måde er det også blevet enormt populært at udføre havearbejde.

En hverdag med corona

Mange vaner og hverdagsritualer er blevet vendt op og ned på hovedet som følge af corona virusset. Mange mennesker er blevet hjemsendt fra arbejde, mens andre har måttet isolere sig fra venner og familie i månedsvis. Nogle mennesker har måttet lukke deres virksomhed, og andre har kunnet nyde godt af et lille afbræk fra hverdagen. Hvert menneskes oplevelse med denne virus har været forskellig, og på den måde er der også opstået mange forskellige holdninger til blandt andet vacciner, mundbind, mink og forsamlingsforbud. Med tiden er vi dog blevet bedre til at leve i en hverdag med corona, og vi har muligvis fundet ud af at fylde timerne med noget meningsfuldt som for eksempel naturen.

Ud i det fri

Rekordmange danskere har tilbragt foråret, sommeren og efteråret ude i naturen under corona. I en tid hvor sociale kontakter skulle begrænses og arbejde og skole var aflyst, har mange søgt tilflugt i naturen. Omringet af frisk luft, solstråler og en let blæst har mange oplevet naturen som et godt pusterum fra den mærkelige hverdag, om det så har været en sejltur i en jolle eller med hænderne i blomsterbedet. Det har også betydet, at mange har fundet tid til at udføre og finde glæden ved havearbejde. Der har været mulighed for at få styr på ukrudt, alger på fliserne og lugning af blomsterbedet. Tid til at beskære frugttræerne og slå græsset. Mange har på den måde også investeret i adskillige haveredskaber. Et helt essentielt haveredskab er et skuffejern, som hjælper med at løsne jorden og fjerne ukrudt. Et skuffejern har været uundværligt under 2020.

Nye fritidsinteresser

Det er enormt sundt at optage nye hobbyer eller genopdage gamle interesser, og det har dette år været en enestående mulighed for. Sammen med mere tid til fordybelse har der dog også været god mulighed for at styr på ting, man ellers ikke ville prioritere eller have tid til at gennemføre. En af disse ting kan være rensning af fliser samt fliseimprægnering. Især udendørs fliser på for eksempel ens terrasse kan lide af alger og skidt, og det er derfor vigtigt at gøre sine fliser rent og imprægnere dem regelmæssigt. Ved at eje en ren udendørs terrasse, som er i god stand, kan timerne i karantænen føles en smule mere overkommelige. Så selvom der har været utrolig mange negative sider ved corona-virussen, så har dette år på nogle måder også givet os en mulighed for at komme tættere på naturen og vores egne haver.