Syddansk Universitet

Corona har ændret vores indkøbsvaner

Del
Nedlukningen af samfundet i forbindelse med Covid-19 har ændret vores indkøbsvaner. En ny undersøgelse indikerer, at nogle af de nye vaner er kommet for at blive.

Stefanie Sohn og Oliver Schnittka er eksperter i forbrugeradfærd.

Det vil sige, at de blandt andet ved en masse om dine og mine indkøbsvaner.

I en ny spørgeskemaundersøgelse har de sat vores købsadfærd før, under og efter coronakrisen under lup for at blive klogere på, hvordan den verdensomspændende pandemi har påvirket vores købsmønstre.

”Tallene indikerer, at vi til en vis grad har ændret vores indkøbsvaner som følge af Covid-19. De viser også en tendens til, at nogle af disse vaner ikke nødvendigvis forsvinder sammen med pandemien,” siger Stefanie Sohn, der er adjunkt ved Institut for Sociolog, Miljø- og Erhvervsøkonomi, Syddansk Universitet.

Stigning i online køb
Et af de steder, hun kan konstatere en ændring, er i vores tilgang til online indkøb. Før coronakrisen foretog 12,9 procent af respondenterne i undersøgelsen mere end halvdelen af deres indkøb online, mens tallet er steget under krisen. Nu foretager 24,5 procent af respondenterne mere end halvdelen af deres indkøb over nettet.

”Det bliver interessant at se, om tallet falder til det tidligere niveau efter krisen. Vores undersøgelse indikerer, at dette ikke vil være tilfældet, og at Covid-19 vil medføre en stigning i folk, der handler online,” forklarer Stefanie.

Adspurgt, hvor mange procent af deres indkøb respondenterne regner med at foretage online efter coronakrisen, svarer 18,4 procent således, at de vil foretage mere end halvdelen af deres indkøb på nettet.

”Det indikerer, at vi ikke nødvendigvis falder tilbage i de mønstre, vi havde før Covid-19,” siger Stefanie Sohn og påpeger, at tallene ikke inkluderer køb af dagligvarer.

Kvinder handler mere online
En anden spændende iagttagelse er ifølge Stefanie Sohn en markant forskel, der er opstået mellem kønnene som følge af pandemien.

”Kvinder og mænd havde lignende shoppingvaner før Covid-19, når vi måler på antallet af online køb. Vores undersøgelse viser, at dette billede har flyttet sig under coronakrisen, hvor kvinderne har handlet online i større udstrækning end mændene,” forklarer hun.

Dette er en tendens, som ser ud til at fortsætte efter coronapandemien. 22,2 procent af kvinderne angiver i undersøgelsen, at de vil foretage mere end halvdelen af deres indkøb online efter coronakrisen. Kun 14,4 procent af mændene angiver det samme.

”Det er interessant, da tidligere forskning har vist, at mænd kan lide at handle online mere end kvinder. Ud fra resultaterne kan vi se, at det især er bekymring for misbrug af personlig data, der nu afholder mændene fra at handle online – en tendens, vi ellers før så hos kvinderne.”

Vi støtter lokale forretninger
Et centralt emne under coronakrisen har været nedlukning af de fysiske butikker. Nedlukningen har givet butiksdrivende landet over søvnløse nætter og har været en kilde til bekymring i land- og yderområderne, der i forvejen kæmper mod butiksdød.

Dette afspejles også i undersøgelsen, hvor lidt over halvdelen af respondenterne udtrykker bekymring for de fysiske butikkers levedygtighed. Og forbrugernes online købsadfærd efter pandemien er faktisk væsentligt drevet af deres ønske om at støtte lokale forretninger, fortæller Stefanie Sohn:

”Vores undersøgelse viser, at jo højere forbrugernes ønske om at støtte lokale forretninger er, jo mindre tilbøjelige er de til at handle online.”

Ønsket om at støtte de lokale forretninger hænger ifølge Stefanie Sohn sammen med den betydning, som en del af respondenterne tillægger de lokale butikker:

”Især den ældre generation mener, at det at have fysiske butikker gør deres by mere attraktiv at bo i. Faktisk mener halvdelen af respondenterne over 55 år, at der er en sammenhæng mellem lokale butikker og byens tiltrækningskraft. Interessant nok er det ikke tilfældet for aldersgruppen 18-44 år,” siger hun.

Undersøgelsen i tal
Undersøgelsen er en del af en Survey blandt 1.473 respondenter i hele Danmark fordelt repræsentativt på køn og alder.

Undersøgelsen er foretaget af Stefanie Sohn og Oliver Schnittka fra Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi, Syddansk Universitet.

Nogle af nøgletallene fra undersøgelsen er:

  • Før Covid-19 foretog 12,9% af respondenterne mere end halvdelen af deres indkøb online. Under Covid-19 foretog 24,5% af respondenterne mere end halvdelen af deres indkøb online. 18,4% af respondenterne svarer desuden, at de vil foretage mere end halvdelen af deres indkøb online efter coronakrisen.

  • Covid-19 har medvirket til en væsentlig forskel mellem kønnenes købsadfærd. Hvor mænd og kvinder før Covid-19 havde lignende indkøbsvaner målt på antal online køb, har kvinderne under Corona-krisen handlet online i større udstrækning end mændene. 22,2% af kvinderne mod 14,4% af mændene angiver derudover, at de vil foretage mere end 50% af deres indkøb online efter coronakrisen.

  • Forbrugere i alderen 18 til 24 år er mere tilbøjelige til at beholde deres indkøbsvaner fra før pandemien, mens forbrugere i alderen 35 til 44 sandsynligvis vil udvide deres online indkøb væsentligt. Dette kan have at gøre med, at unge ser fysisk shopping som en social begivenhed, mens ældre forbrugere handler online for at spare tid.

  • Forbrugernes online indkøbsadfærd efter coronapandemien er væsentligt drevet af deres ønske om at støtte lokale forretninger. Jo højere forbrugerens ønske om at støtte lokale forretninger er, jo mindre tilbøjelig er personen til at handle online. Dette har ikke været tilfældet under pandemien.

  • 51,9% af respondenterne i undersøgelsen angiver, at de er bekymrede for de fysiske butikkers levedygtighed. 55% af respondenterne over 55 år mener, at lokale butikker er vigtige for deres hjembys tiltrækningskraft. Dette er ikke tilfældet for aldersgruppen 18 til 44 år.

Nøgleord

Kontakter

Stefanie Sohn
Adjunkt,
Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi, SDU
Tlf.: 6550 8913
Mail: sohn@sam.sdu.dk


Oliver Schnittka
Professor,
Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi, SDU
Tlf.: 6550 4230
Mail: oliver@sam.sdu.dk

Information om Syddansk Universitet

Syddansk Universitet
Syddansk Universitet
Campusvej 55
5230 Odense M

https://www.sdu.dk/

Følg pressemeddelelser fra Syddansk Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Syddansk Universitet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye