Corona baner vej for mere hjemmearbejde hos Topdanmark

Topdanmark havde allerede inden corona ramte iværksat et stort trivselsprojekt i hele virksomheden. Men corona-nedlukningen betød, at over 2.000 medarbejdere på få hektiske dage i marts blev koblet op digitalt med hver sit hjemmekontor. Dette satte alt i perspektiv og har betydet, at Topdanmark har fået øjnene op for værdien af hjemmearbejde. En række interne målinger viste højere trivsel og mere effektivitet på en række opgaver. Samtidig var sygefraværet i april og maj kun 1,9 pct. – et væsentligt lavere tal end tidligere år.
”Coronakrisen har bragt død og ulykke til hele verden, amputeret dansk økonomi og isoleret os. Men den har også åbnet vores øjne for, hvordan vi ser fremtidens arbejdsplads, og hvordan vi arbejder med trivsel i Topdanmark. Det tager vi nu konsekvensen af. Hjemmearbejde er kommet for at blive – ikke alle ugens dage, men i langt højere grad end tidligere,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.
Ikke onesize fits all
Topdanmark lægger stor vægt på at have fokus på den enkelte medarbejder under overskriften ”Mere dig”. Dette er også udgangspunktet i det nye Fremtidens Arbejdsplads, som Topdanmark nu lancerer.
”Det afgørende for os er fleksibilitet med udgangspunkt i den enkelte. Vi ønsker ikke en generel regel om et bestemt antal hjemmearbejdsdage for alle. Det er ikke onesize fits all. Selvom om målet er det samme for alle - mere fleksibilitet, mere effektivitet, mere tillid og mere trivsel – så kan svaret være vidt forskelligt fra person til person. Udgangspunktet bør altid være den enkelte medarbejder og de enkelte arbejdsopgaver”, siger Peter Hermann.
”For nogen fungerer det bedst for både den enkelte afdeling og medarbejder at møde på kontoret hver dag. For andre fungerer det lige så godt at arbejde hjemmefra. Derfor har vi i Topdanmark valgt ikke at pålægge nogen at arbejde hjemme, ligesom vi heller ikke opstiller generelle krav om, hvor mange arbejdsdage den enkelte skal være på kontoret om ugen”, siger Peter Hermann.
Testperiode med 75 pct. på arbejdspladsen
Topdanmark har lagt en overordnet ramme, som fastlægger, at der på ”fremtidens arbejdsplads” højst skal være 75 pct. til stede på arbejdspladsen ad gangen. Det skal kombineres med hjemmearbejde. Den konkrete planlægning aftales ude i de enkelte teams i forhold til de opgaver, der skal udføres.
Resten af året vil Topdanmark køre en testperiode, hvor medarbejderne og lederne afprøver de nye samarbejdsformer, og hvordan de vil fungere bedst muligt på lang sigt.
”Hjemmearbejdet har givet os en vigtig læring om, hvor meget vi faktisk kan løse digitalt og sat kraftigt skub i udviklingen af vores digitale møderedskaber, såvel som vores digitale samarbejdskompetencer. Nu skal vi finde en måde hvorpå vi får det bedste af to verdener. Visse opgaver fx idegenerering, større møder, undervisning mv. fungerer i vid udstrækning stadig bedst, når man mødes fysisk. Medarbejdernes tilknytning til arbejdspladsen, samarbejdet og den sociale relation til kollegaer styrkes ved at være til stede på arbejdspladsen. Derfor er fremtidens arbejdsplads ikke et carte blanche til at blive hjemme hele ugen, men en mulighed for medarbejderne sammen den nærmeste leder mere fleksibelt kan tilrettelægge sit arbejde, så det tager hensyn til den enkelte og de opgaver, som skal udføres, siger Louise Hørdum, HR-direktør i Topdanmark.”
Topdanmark vil løbende igennem efterårets testperiode fokusere på at få de nye samarbejdsformer til at fungere optimalt.
Nøgleord
Kontakter
Simon Tolstrup HolmegaardPresseansvarlig
Tlf:+45 29 99 30 69sth@topdanmark.dkBilleder
Information om Topdanmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Topdanmark køber Dansk Sundhedssikring16.3.2023 09:16:54 CET | Pressemeddelelse
Topdanmark har indgået en aftale om at købe Oona Health A/S og alle datterselskaber, inklusive Dansk Sundhedssikring der er det største og mest kendte selskab. Dansk Sundhedssikring har siden 2012 opbygget en ledende markedsandel på 16 procent på området for sundhedsforsikringer og har i dag omkring 530.000 privatkunder og 15.000 erhvervskunder. Købet vil betyde, at Topdanmark opnår en førende position på markedet for sundhedsløsninger til danske virksomheder og danskere. Det er en position, der flugter med Topdanmarks strategi om at være et fokuseret skadesforsikringsselskab, der skaber lønsom vækst i kerneforretningen. ”Topdanmark og Dansk Sundhedssikring er et helt oplagt strategisk match. At være en markant spiller på skadesforsikringsmarkedet indebærer også at kunne tilbyde attraktive sundhedsløsninger til vores kunder, uanset om man er privatkunde eller erhvervskunde. Den ambition vil købet uden tvivl være med til at indfri,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark. ”Det
Nu får yderligere 20.000 en intelligent alarm – sparer boligejere for skader og vandspild10.3.2023 08:55:05 CET | Pressemeddelelse
En lille robot på vandrøret kan hjælpe husstande med at forebygge alvorlige vandskader og minimere vandspild. På baggrund af positive erfaringer har Topdanmark besluttet at udrulle Leakbot, en intelligent vandalarm, til yderligere 20.000 kunder
Topdanmark styrker populær vejhjælpsservice27.2.2023 12:50:00 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. maj 2023 overtager Viking Assistance ansvaret for at hjælpe Topdanmarks kunder med vejhjælp og tjenester koblet til produktet i Danmark. Vejhjælp er en populær service, som flere end 60.000 kunder i Topdanmark gør brug af årligt, og det er en tilvalgsdækning til bilforsikringen. ”Løsningen fra Viking Assistance giver nye muligheder for både at styrke kundeoplevelsen og understøtte vores arbejde med digitalisering og bæredygtighed. Viking Assistance, der er en af de største og førende aktører på vejhjælpstjenester i Norden, stiller vores kunder og Topdanmark bedre,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark. ”Vi har en stor efterspørgsel på vejhjælp, og derfor skal vi naturligvis også sikre, at vi altid har et attraktivt produkt, som matcher ønsker og behovene hos vores kunder. Derfor ser vi løbende på Topdanmarks leverandøraftale på området, og gennem de seneste måneder har vi haft et større udbud, hvor flere interesserede aktører har budt på vejhjælpsaftalen. Selvom vi
Ny gyllegaspakke skal bekæmpe livsfarlige arbejdsulykker20.2.2023 08:55:00 CET | Pressemeddelelse
Håndtering af gylle er blandt de farligste opgaver i landbruget, og tre store spillere går derfor sammen i en ny alliance og lancerer et tiltag, der skal bekæmpe de livsfarlige situationer hos danske landmænd. Få også en checkliste med ni indsatser til at undgå ulykker med gyllegas.
Topdanmark sender sms-varslinger til 100.000 kunder før stormen Otto16.2.2023 16:30:30 CET | Pressemeddelelse
Stormen Otto er på vej mod Danmark, og det kan betyde nedfaldne tagsten, væltede træer og flyvende trampoliner. Derfor sender Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, nu SMS-varslinger med lokale vejrudsigter og gode råd til at forebygge til selskabets kunder i de berørte områder. “Vi ved af erfaring, at vi kan nå at begrænse omfanget af skader til gavn for både boligejere og os som selskab, hvis vi kommer på banen med gode råd til at sikre ejendele og ejendomme, inden stormen rammer. Derfor udsender vi 100.000 sms’er til boligejere om, at de for eksempel skal være opmærksomme på løse genstande i haven, og at der er lukket af til boligen,” siger Helene Ibsen, boligchef i Topdanmark. “Varslingerne er en central del af vores beredskab, som bliver aktiveret, og som også betyder, at der prioriteres kapacitet på telefonerne til at hjælpe kunder med omfattende stormskader og vandskader, hvor der er akut behov for hjælp. Dem forventer vi, at vi vil få nogle af hen over weekende
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum