Copenhagen Pride: Her er 10 anmelderroste film, der hylder mangfoldighed og LGBTQ+

Under Copenhagen Pride bliver København traditionen tro centrum for farverige optog og events, der hylder mangfoldighed og diversitet. I populærkulturen har særligt film og serier undersøgt disse temaer, og Blockbuster giver her sit bud på de 10 største filmoplevelser fra ind- og udland, der hylder kærlighed mellem mennesker.
© 2017 Frenesy Film Company SRL and La Cinefacture SARL. All Rights Reserved.

Copenhagen Pride vil frem til den 18. august indtage København og sætte farver og fokus på identitet, mangfoldighed og kærlighed.

I populærkulturen har netop film og serier haft en helt særlig evne til at fortælle komplekse kærlighedshistorier og til at undersøge grænserne for vores opfattelser af køn, identitet og seksualitet.

”Udover at være god underholdning kan film også være med til at nedbryde fordomme og stereotyper. Vi forstår os selv og hinanden gennem fortællinger, og de gode film formår at gøre de store spørgsmål om identitet og kærlighed mere håndgribelige, hvilket kan være med til at nuancere, hvad der for nogle er meget sort-hvidt,” siger Casper Hald, direktør i Blockbuster.

Blockbusters hylder på sin hjemmeside den regnbuefarvede kærlighed med en hel kategori dedikereret til LGBTQ+, som indeholder både nye og ældre prisbelønnede film. Find hele det store filmudvalg her.

10 film der hylder mangfoldighed og LGBTQ+
Blockbuster har i forbindelse med Copenhagen Pride samlet en liste over 10 fantastiske film, der på den ene eller anden måde skildrer forskellige former for kærlighed, og som alle kan tåle at blive set mere end én gang.

Call Me By Your Name
Filmen tog anmelderne med storm i 2017 og blev belønnet med en Oscar-statuette for bedste filmatisering og nomineringer i hele fire kategorier. I filmen blomstrer kærligheden mellem 17-årige Elio (Timothée Chalamet) og den lidt ældre Oliver (Armie Hammer) under sommersolen i 1980’ernes Italien. Et smukt kærlighedsdrama, der udspiller sig til de blide toner af Sufjan Stevens’ Mystery of Love.

Moonlight
Barry Jenkins’ Oscar-vindende mesterværk Moonlight er fortællingen om den unge Chiron, der kæmper for finde sin plads i tilværelsen. Vold og stofmisbrug hører til dagligdagen, men i forgrunden er der også ømhed, gribende menneskelige relationer og bryderier med den seksuelle identitet. Den tredobbelte Oscar-vinder vandt bl.a. statuetten for ”Bedste Film”.

Carol
I Todd Haynes’ dybt bevægende kærlighedsdrama leverer Cate Blanchett en pragtpræstation som overklassefruen Carol, der i 1950’ernes puritanske Amerika forelsker sig i den unge ekspedient Therese (Rooney Mara). En forsigtig gnist tændes mellem dem, og jo tættere deres forhold bliver, jo tydeligere bliver det, at prisen for at følge deres hjerter er umenneskeligt høj. Carol er baseret på Patricia Highsmiths kontroversielle roman The Price Of Salt fra 1952.

Weekend
Den homoseksuelle Russell ender på en bøsseklub efter en vild aften i byen med vennerne. Her scorer han Glen, som næste morgen efter et engangsknald spørger, om han må interviewe Russell til et kunstprojekt. Som weekenden skrider frem, udforsker Russell og Glen nysgerrigt byen og hinanden. Weekend er instrueret af Andrew Haighs.

Girl
Girl vandt fire ud af fem nomineringer ved Cannes-filmfestivalen i 2018. Historien handler om den 15-årige Lara, der er født i en drengekrop. Det udfordrer hendes drøm om at blive professionel ballerina og passe ind i samfundet.

Brokeback Mountain
Ranch-arbejderen Ennis Del Mar og rodeo-cowboy'en Jack Twist mødes i sommeren 1963 på det majestætiske og ensomme Brokeback Mountain, hvor de skal vogte en stor fåreflok sommeren over. Uventet for dem begge knytter de her en livslang forbindelse. Selvom de gennem livet forsøger at stifte familie og rette sig ind efter samfundets normer, kan de ikke modstå den gensidige længsel. De komplikationer, glæder og sorger, det umulige forhold fører med sig, bliver et vidnesbyrd om kærlighedens enorme kraft.

Adèles liv – kapitel 1&2

Dette prisvindende kærlighedsdrama fra 2013 fortæller historien om den pæne gymnasiepige Adèle, der indleder et passioneret om end specielt forhold til den blåhårede enfant terrible, Emma. Instruktør Abdellatif Kechiche har skabt en kontroversiel og anmelderrost film bl.a. med sine lange, lesbiske sexscener og hudløse skuespil. Dens realisme og skuespil gik rent ind hos juryen i Cannes, der honorerede den med Guldpalmen i 2013.

Love, Simon
Sjov, medrivende og modig high-school-komedie om at finde kærligheden i de svære teenageår. Følg Simon, der har et crush på en fyr, han har mødt på nettet. Simon kender ikke fyrens rigtige identitet, og Simons venner og familie ved ikke, at han er homoseksuel. At få styr på de ting viser sig at være både sjovt, skræmmende og livsomvæltende.

God’s Own Country
Foråret i Yorkshire bliver altafgørende for den unge Johnny, da han ansætter rumæneren Gheorghe på sit fåreopdræt. De to fyre indleder et forhold, og Johnny står ansigt til ansigt med sin seksualitet. Følelserne sidder helt uden på tøjet, men langsomt tvinges kilen indad, og begge de unge mænd, især Johnny, må betragte sig selv i et helt anderledes lys. God’s Own Country er instrueret af den debuterende Francis Lee og er delvist baseret på hans egen livshistorie.

En Soap
Der er også plads til en dansk film på listen, nemlig Pernille Fischer Christensens tragikomiske En Soap fra 2013, hvor Charlotte (Trine Dyrholm) tilfældigvis bliver overbo til den transseksuelle Veronica (Daniel Dencik), hvilket er startskuddet for en en turbulent kærlighedshistorie. En Soap vandt hele to prestigefyldte priser ved filmfestivalen i Berlin. Siden har filmen fået succes hos både biografanmeldere og -publikum.

• Læs mere om filmen her.

© 2017 Frenesy Film Company SRL and La Cinefacture SARL. All Rights Reserved.

Om Blockbuster
På Blockbuster kan du let og enkelt købe, leje og se film – helt uden abonnement. Det betyder, at du som kunde kun betaler for de film, du ser. Blockbuster har et kæmpe udvalg – over 11.000 film (heraf 1.200 danske) og byder på alt fra hæsblæsende action til underholdende komedier, rørende filmperler, hyggelige børne- og familiefilm samt masser af premierefilm – direkte fra biograferne til din stue. Blockbuster udvidede i 2017 til Sverige, Norge og Finland.

Læs mere om Blockbuster og se det store udvalg af film på blockbuster.dk.