Copenhagen Fashion Week smider pelsen

Hvis danske designere vil ses i modebranchens fornemste vindue, bliver det ikke iført pels, jakker eller tilbehør fra mink eller ræv.
Danske tøjfirmaer kan ikke længere vise deres kollektioner ved CPH Fashion Week, hvis de stiller op med pels-design fra vilde dyr. Frakken på CPH Fashion Weeks catwalk er fra Day Birger et Mikkelsens vinterkollektion 2022  og er designet med Toscana-lam. (Foto: Vogue Scandinava).
Danske tøjfirmaer kan ikke længere vise deres kollektioner ved CPH Fashion Week, hvis de stiller op med pels-design fra vilde dyr. Frakken på CPH Fashion Weeks catwalk er fra Day Birger et Mikkelsens vinterkollektion 2022 og er designet med Toscana-lam. (Foto: Vogue Scandinava).

Fremover vil det ikke være muligt for danske modehuse, at vise deres kollektioner ved Copenhagen Fashion Week, hvis pels indgår som en del af virksomhedens design på catwalken.

Så klar er beskeden fra arrangørerne bag den københavnske modeuge, der efter længere tids arbejde med bæredygtighed og FNs verdensmål, endelig tager det afgørende skridt, og retter projektørerne mod dyrevelfærd og en mere dyreetisk mode som en del af de krav, der skal være opfyldt for at være med i det gode selskab.

Dermed følger den danske modeuge i fodsporene på Stockholms, Londons og Melbournes modeuger, der ligeledes har fjernet pels fra catwalken, og det vækker naturlig begejstring hos den globale dyrebeskyttelsesorganisation World Animal Protection:

”Vi er rigtig glade for, at Copenhagen Fashion Week har inkluderet dyrevelfærd i deres bæredygtighedspolitik. Vi har haft en længere dialog med teamet bag modeugen, der endelig har indset, at pels hører fortiden til. Det er en stor sejr for dyrene, når en del af modebranchen vælger at spille en ledende rolle for at stoppe modeindustriens uetiske udnyttelse af pelsdyr,” siger Gitte Buchhave, direktør i World Animal Protection DK.

World Animal Protection udgav for kort tid siden rapporten ’Cruelty is out of Fashion’ sammen med organisationen Collective Fashion Justice.

I den listes designere, som Chanel, Gucci, Armani, Yves Saint Laurent og Balenciaga, samt 20 andre internationale brands, der har droppet pels.

“Det er et godt signal til den globale modeindustri, at CPH Fashion Week fastslår, at det er dårlig stil, at promovere pels fra vilde dyr som mink og ræve, der har haft et elendigt liv i små bure, inden de blev til frakker, jakker og tilbehør,” siger Gitte Buchhave.

Internationalt høster den danske modeuge ros fra forfatterne bag den aktuelle rapport.

“Det er rigtig godt at se, at Copenhagen Fashion Week bruger deres tyngde til at være med til at ændre branchen. Det er på høje tid, at vilde dyr bliver fjernet fra catwalken, både for dyrenes skyld, men også for folkesundheden og planeten. Andre modeuger bør følge Danmarks eksempel,” siger Emma Hakansson, forfatter til rapporten og medstifter af Collective Fashion Justice.

Copenhagen Fashion Week finder sted i København fra tirsdag d. 9. august 2022.

"Det er en stor sejr for dyrene, når en del af modebranchen vælger, at sige stop for modeindustriens uetiske udnyttelse af pelsdyr," siger Gitte Buchhave, direktør i World Animal Protection DK. Foto/WAP DK (Til fri afbenyttelse).
Slut med pelsjakker på række ved Copenhagen Fashion Week. Fremover er  modehusene ikke velkomne på catwalken, hvis pels indgår i deres kollektion. Foto/World Animal Protection (Til fri afbenyttelse)
Slut med pelsjakker på række ved Copenhagen Fashion Week. Fremover er modehusene ikke velkomne på catwalken, hvis pels indgår i deres kollektion. Foto/World Animal Protection (Til fri afbenyttelse)

Om World Animal Protection International:

- Dyrebeskyttelsesorganisationen arbejder i mere end 50 lande på seks kontinenter.

- Organisationen har afdelinger i blandt andet: Australien, Brasilien, Canada, England,              Indien, Kenya, Kina, Sverige, Thailand og USA.

- World Animal Protection har status som velgørenhedsorganisation og er højeste rådgiver      for FN samt rådgiver i Europarådet.