Coop og Topdanmark seksdobler ambitioner for Coop Forsikringer

Partnerskabet mellem dagligvaregiganten Coop og forsikringskoncernen Topdanmark forlænges nu efter stærk start, hvor det er lykkes at knække koden til at sælge forsikringer online. Indtægterne skal vokse til et trecifret millionbeløb, og udbetalingen af medlemsbonusser skal runde over 50 millioner kroner.

Peter Hermann, administrerende direktør i Topdanmark (tv.) og Kræn Østergård Nielsen, administrerende direktør i Coop (th.).

Efter lanceringen af otte skræddersyede forsikringsprodukter på få år, årlige vækstrater på 100-200 procent og en kundetilfredshed, der er blandt de højeste i branchen, forlænger Coop og Topdanmark nu samarbejdet om Coop Forsikringer.

De to aktører, der er blandt Danmarks største detailkoncerner og forsikringsselskaber, skruer samtidig signifikant op for vækstambitionerne for det fælles partnerskab.

Målet er, at præmieindtægterne skal seksdobles fra et tocifret til et pænt trecifret millionbeløb.

Kundeløftet bliver derimod ikke ændret. Coops medlemmer skal fortsat tilbydes ekstra tryghed gennem nem og fair adgang til forsikringer til attraktive priser samt førende rådgivning og betjening.

”Enkle, gennemskuelige og trygge ydelser indenfor forsikringer og finansielle ydelser er nogle af de ting, der står øverst på vores 1,9 million ejeres ønskeliste til medlemsfordele,” siger Kræn Østergård Nielsen, administrerende direktør i Coop.

”Vi er lykkedes med på rekordtid at skabe attraktive forsikringstilbud, og tiden er nu moden til, at vi for alvor fortæller om de fordele og unikke forsikringsløsninger, kunder har adgang til gennem Coop,” siger Peter Hermann, administrerende direktør i Topdanmark.

De mest populære produkter

Det er specielt ulykke-, indbo- og bilforsikringer, som er populære produkter. Her adskiller Coops medlemmer sig ikke fra andre kundesegmenter i forsikringsbranchen. Det gør de derimod, når man ser på købsadfærd. De er i langt højere grad vant til at handle online, for eksempel via Coops app med over 700.000 månedlige brugere.

”Ambitionen var blandt andet at knække koden til for alvor at sælge forsikringer online. Her har kombinationen af Coops stærke digitale øko-system og en kvalitetsbevidst kundegruppe, der er vant til, at det meste kan løses nemt og effektivt online, været et perfekt udgangspunkt for at videreudvikle vores løsninger og produkter,” siger Peter Hermann.

”Opskriften på fortsat succes er yderligere at styrke relationen med Coops medlemmer. Det kan være ved proaktivt at aktivere vores eksperter og skadesdata gennem gode råd om forebyggelse, for eksempel om skybrudsskader og klimaforandringer til gavn for kunder, samfundet og os som selskab. Derudover er vi allerede ved at se på, hvordan vi med hjælp fra kunstig intelligens og robotteknologi kan gøre det endnu mere nemmere at være kunde, ligesom vi er lykkes med på vores andre forretningsområder,” siger han.

Parallelt med udviklingen af Coop Forsikringer har detailkoncernen gennem det seneste år udbygget deres medlemsfordele og øget antallet af medlemmer.

”Lige nu er antallet af medlemmer det hidtil største, og derfor bliver vi med at udvikle flere fordele. En vigtig satsning er vores meget ambitiøse fordelsprogram Prime. Vi kan konstatere, at interessen for forsikringer og finansielle ydelser vil vokse, hvis de er enkle og fordelagtige for medlemmerne,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Over 50 millioner i medlemsbonus

Da samarbejdet om Coop Forsikringer blev lanceret i 2018, var det med afsæt i en efterspørgsel fra detailkoncernens medlemmer om at få adgang til “attraktive forsikringer med medlemsbonus”.

Den ambition er indfriet. Der er udbetalt flere millioner kroner i bonus til medlemmer, og Topdanmark og Coop forventer, at medlemsbonusserne de næste fem år vil runde over 50 millioner kroner.

Bonus er kroner og øre, som kunder kan handle for i alle Coops butikker, og de optjenes blandt andet gennem faste bonusser hver måned. Og undgår man skader i et år, får man for eksempel yderligere fem procent tilbage i bonus ved årsskiftet.

Fakta: Coop Forsikringer

• Coop tilbyder en række særligt skræddersyede forsikringer til medlemmer under navnet “Coop Forsikringer”.

• Rådgivning, produktet, salg, servicering og skadebehandling varetages af Topdanmark, som har en dedikeret afdeling, der udelukkende beskæftiger sig med Coop Forsikringer. En stor del foregår online, men der er altid mulighed for personlig rådgivning og betjening, for eksempel når skaden sker.

• Medlemmer har adgang til otte forskellige forsikringer: indbo-, rejse-, bil-, hus-, to x ulykke-, hund- og katteforsikring. Ved de fleste skadestyper kan man vælge selvrisiko ned til nul kroner.

• Medlemmer med en forsikring får op til en procent fast bonus hver måned. På udvalgte forsikringer får kunder desuden bonus ved køb, og undgår man skader i et helt år, får man tilmed yderligere fem procent tilbage i bonus ved årsskiftet. Og får man en mindre skade på sin indboforsikring, kan man vælge at få erstatningen udbetalt som bonus – så får man ti procent højere erstatning, end man ellers ville få. Bonus er kroner og øre, som kunder kan handle for i alle Coops butikker.

Læs mere her:

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Vi er et aktieselskab og blandt de 25 største virksomheder i Danmark målt på omsætning.

Trist rekord: Bølge af GPS-tyverier rammer danske landmænd9.1.2023 13:55:00 CET | Pressemeddelelse

Det seneste år har budt på en dediceret bølge af tyverier af værdifuldt GPS-udstyr fra landbrugsmaskiner. Det viser en opgørelse fra landbrugets største forsikringsselskab. I 2022 er antallet af kunder, som Topdanmark har hjulpet efter et GPS-tyveri, mere end firdoblet (+341 procent) sammenlignet med det årlige gennemsnit de seneste fem år (2017-2021). Der er med andre ord sat rekord for omfanget af anmeldelser af GPS-tyverier på et år, og Topdanmark har udbetalt et rekordstort beløb til erstatning af stjålet GPS-udstyr det seneste år. ”Når vi ser på vores skadestal for 2022 bliver en trist udvikling, vi allerede kender fra politirapporterne, desværre bekræftet, nemlig at ekstraordinært mange danske landmænd har fået stjålet deres GPS-udstyr det seneste år," siger Preben Rasmussen, landbrugschef i Topdanmark. "Der har været rekordmange tyverier, som vidner om, at det er en reel udfordring for branchen, og vi kan se, at tyvene især går efter maskinstationer, hvor der er mange anlæg saml

Topdanmark forventer flere indbrud i julen17.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

De seneste år har der været usædvanligt få indbrud i julen, men nu kan det være slut. Forsikringsselskabet Topdanmark forventer, at der i juledagene i år vil ske en stigning i antallet af danskere, der får besøg af ubudne gæster. ”Vi forventer, at der vil ske flere indbrud hen over julen i forhold til juledagene 2020 og 2021, hvor corona havde stor betydning for indbrudstallene. I år vil vi formentligt se, at flere skal besøge familien, til større arrangementer eller ud at rejse, mens huset står tomt derhjemme,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. En opgørelse fra Topdanmark viser, at antallet af indbrudsanmeldelser i juledagene 2020 og 2021 var 55 og 45 procent lavere end i juledagene 2019, altså før corona. ”Netop fordi, at mange har vænnet sig til at være hjemme, kan man med fordel genopfriske rådene til at sikre sin bolig mod ubudne gæster i højsæsonen for indbrud. Med gode, solide låse, døre og sikrede vinduer gør man det væsentligt mere besværligt for tyven at