Ingeniørforeningen, IDA

Cookies irriterer danskerne

Del

To ud af tre danskere er godt trætte af cookies, og specielt videresalg af personlige oplysninger til tredjepart er noget danskerne ikke gider

Personaliserede reklamerer, der klistrer til dig, når du bruger internettet, er til stor irritation for langt de fleste danskere, og samtidig er næsten alle modstandere af, at deres persondata og adfærd gives videre til tredjepart. Det viser resultaterne fra en befolkningsundersøgelse fra Userneeds lavet for Ingeniørforeningen, IDA og Forbrugerrådet Tænk blandt godt 2.000 danskere.

Ifølge undersøgelsen angiver 77 procent, at videregivelse eller salg af oplysninger om deres adfærd til tredjepart er en dårlig idé, og 74 procent er negative omkring personaliserede tilbud fra alle mulige andre websites, de besøger.

Ingeniørforeningens ekspert i it-sikkerhed, Jørn Guldberg kan godt forstå, at et så stort flertal er irriteret over cookies, og han mener, at en forretningsmodel baseret på at forfølge forbrugerne og bruge deres data, ikke er en god idé. Han tror, at brugerne ville reagere endnu mere, hvis de vidste, hvor meget de på denne måde bliver overvåget.

”Hvis du eksempelvis søger efter en konfirmationsgave på nettet, er det svært at holde hemmeligt, hvis det er sket fra en tablet, som hele familien har adgang til, når der konstant poppe reklamer op med tilbud fra den side, du har besøgt,” siger han.

Efter at den nye databeskyttelsesforordning trådte i kraft 25. maj sidste år, må virksomhederne kun bruge cookies, der tracker de oplysninger, der er nødvendige, for at et program kan virke. Hvis de vil bruge cookies ud over det, er de nødt til at spørge brugeren om lov.

”Der er dermed strammet op på kravet til samtykke, og det har betydning for, hvordan cookietilladelser indhentes. Det har uden tvivl fået flere virksomheder til at begrænse de data, de gemmer om brugere, og særligt de data, som deles med tredjeparter. Men det kræver stadigvæk, at man som forbruger rent faktisk læser, hvad der står, og ikke bare accepterer i blinde," siger han.

Her er nogle måder, virksomheder eller myndigheder kan bruge data på ved hjælp af cookies. Hvordan vil du vurdere følgende formål

Meget godt

Godt

Hverken eller

Dårligt

Meget dårligt

Ved ikke

Total

Til at videregive din adfærd til tredjepart.

1%

4%

13%

23%

54%

4%

100%

Til at give dig personaliserede tilbud fra alle mulige andre websites, du besøger

2%

5%

16%

24%

50%

4%

100%

Til at give dig personaliserede priser

2%

6%

15%

17%

54%

6%

100%

Til at give dig personaliserede tilbud fra den pågældende side, du besøger

2%

11%

28%

25%

31%

4%

100%

Kilde: Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA og Forbrugerrådet Tænk (2.019 svar)

Kontakter

Ulrik Frandsen 23 65 09 69

Billeder

Information om Ingeniørforeningen, IDA

Ingeniørforeningen, IDA
Ingeniørforeningen, IDA
Kalvebod Brygge 31-33
1780 København V

33 18 48 48http://ida.dk/

Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum