mad med mere

Convenience: Færdigretter hitter i specialbutikkerne

Conveniencebølgen er skyllet ind over specialbutikker som slagtere, fiskehandlere og bagere. Landsdækkende slagterkæde har over tre år øget salget af færdigretter med mere end 50 procent.
Mad med mere har lavet en serie af færdiglavede egnsretter, som varierer alt efter landsdel. Serien fokuserer på gamle, kendte retter, som mormor lavede dem. Foto: PR.

Bøffer, brød og blåfinnede tunfileter er ikke længere det eneste, der ryger over disken i landets specialbutikker. Efterspørgslen på hurtige og nemme madløsninger, der samtidig er sunde og af høj kvalitet, har fået de mange små madbutikker til flerdoble udvalget af færdigretter. De store supermarkedskæder har længe fokuseret på convenienceprodukter, og i de seneste år har specialbutikkerne fulgt trop.

– På det danske marked er det nyt, at specialbutikkerne satser helhjertet på convenience. Specialforretningerne har den fordel, at de både kan lette madlavningsprocessen og samtidig levere mad af en anden kvalitet. Derudover er færdigretterne lavet lokalt af menneskene bag disken og ikke i et stort industrikøkken. Den nærhed og autenticitet vil folk gerne betale for, siger Camilla Birch, der er partner i Birch & Birch, hvor hun rådgiver, skriver bøger og holder foredrag om fødevaretrends.

Convenience med fart på

Hos mad med mere, der er foreningen Danske Slagtermestres egen kæde af slagterbutikker, genkendes tendensen. I de seneste år er sortimentet af færdigretter blevet udvidet kraftigt, og salget er gået i samme retning. I de 43 selvstændige slagterbutikker er salget af convenienceprodukter steget med 51 procent over tre år.

– Billedet af en slagter som en tyk mand med en hugøkse i hånden holder ikke længere. Vores slagtere er madmennesker, der tager udgangspunkt i det gode kød og laver mad, som kunderne efterspørger. Conveniencedelen i butikkerne har taget helt vildt fart i de seneste tre år, og intet peger på, at den aftager igen. Efterspørgslen kommer både fra børnefamilier, der vil spare tid, og fra pensionister, der blot vil have et frisklavet måltid, siger Martin Poulsen, der er uddannet slagter og kok og fungerer som chef for innovation i mad med mere.

Han har ført an i udviklingen af conveniencesortimentet, der udover klassisk smørrebrød indeholder tapas, en serie af egnsretter, bakker med retter, man selv skal tilberede, og som det sidste nye patentglas med færdige gourmetretter som coq au vin, asiatisk kyllingesuppe eller en nordafrikansk lammeret.

Slagtermad uden kød

Ifølge Camilla Birch skyldes convenienceprodukternes succes, at de generelt har bevæget sig i en sundere retning, og forældre nu med god samvittighed kan servere en færdigret for hele familien. Sundhed har også været et fast nøglepunkt i udviklingen af mad med meres færdigretter.

– Vi har fået meget mere fokus på ernæring, og vi bruger masser af grøntsager – nogle af slagterne laver sågar helt kødfrie retter. De fleste af vores butikker har allieret sig med lokale grøntsagsleverandører, både fordi det sikrer gode råvarer, og fordi den lokale forankring er ekstremt vigtig for kunderne. De vil vide, hvor tingene kommer fra, og elsker at høre, når vi for eksempel har braiseret svinekæber i en øl fra et mikrobryggeri rundt om hjørnet, forklarer Martin Poulsen.

Dennis Christensen
Mail: Dch@epicent.dk
Telefon: 6167 7464

Billeder

Download
Det seneste skud på stammen af convenienceprodukter hos mad med mere er klassiske patentglas med gourmetretter, som coq au vin og osso buco. Foto: PR.
Download
Sundhed er kendetegnende for nutidens convenienceprodukter, og slagtermestrene i mad med mere bruger rigeligt med grøntsager i deres færdigretter. Foto: PR.
Download

Information om mad med mere

mad med mere
Poppelvej 83