Aalborg Universitet

Computerspil i skolen kan forbedre elevers motivation og samarbejdsevner

Del
Et netop afsluttet forskningsprojekt viser, at computerspil som Minecraft og Torchlight II kan øge elevers faglige motivation og forbedre deres samarbejdsrelationer. Det er i den forbindelse dog en vigtig forudsætning, at læreren er spilkyndig og er i stand til at udvikle meningsfulde faglige opgaver til spillene.

Det lyder som et drømmescenarie for en elev i 3. klasse at få lov til at spille Minecraft i timen. Men når det viser sig, at computerspil kan have flere læringsmæssige fordele, er der tale om en win-win-situation for både lærere og elever. Forskningsprojektet ”Sæt skolen i spil”, som har undersøgt anvendelsen af computerspil til at fremme social og faglig inklusion i folkeskolen, dokumenterer således, at skolerne bl.a. kan styrke børns samarbejdsrelationer gennem brug af computerspil, der kræver samarbejde, som fx Minecraft eller Torchlight II.

- I projektet har vi taget afsæt i at bruge computerspil til at skabe meningsfulde udfordringer for eleverne, som de har skullet løse i fællesskab. Eleverne har f.eks. spillet action-rollespillet Torchlight II, hvor de har kæmpet mod computeren. De har i den forbindelse spillet på den højeste sværhedsgrad, hvilket har betydet, at de ikke har kunnet komme frem i spillet uden at udfylde bestemte funktioner, dele viden og koordinere deres fælles taktik. På den måde har eleverne oplevet en gensidig afhængighed i deres samarbejde, som ellers kan være svær at skabe i skolen. Derudover viser vores undersøgelse i otte folkeskoleklasser på 3.-6. klassetrin, at især inklusionselever bliver fagligt motiverede til at deltage i undervisningen, fordi de oplever et mindre ydre pres, forklarer lektor Thorkild Hanghøj fra Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, som har stået for projektet i samarbejde med kolleger fra professionshøjskolerne UCC og VIA samt virksomheden Skolen i spil.

Nye undervisningsformer kræver mod af lærerne
Helt konkret har forskningsprojektet især handlet om at udvikle faglige opgaver omkring de fælles udfordringer, som eleverne møder i computerspillene. F.eks. har eleverne kunnet skrive spilguides i dansktimerne, hvor de har skullet kommunikere til andre, hvordan man bliver god til at spille Torchlight II. Eller de har brugt deres matematiske viden om koordinatsystemer til at kunne navigere i et 3D-spil som Minecraft. Derudover har projektet brugt analoge gamification-redskaber til at synliggøre og anerkende elevernes positive sociale adfærd samt deres faglige progression.

- Vores undersøgelse viser, at eleverne er meget begejstrede for brugen af computerspil i undervisningen, men også at brug af spil som Torchlight II kræver, at man som lærer har mod på at kaste sig ud i en anden måde at bedrive undervisning, som både ligger langt fra traditionelle bogsystemer og fra læringsspil, siger Thorkild Hanghøj.

Fakta:

- Sæt skolen i spil-projektet er finansieret af Egmont Fonden og gennemført under ledelse af Aalborg Universitet i samarbejde med Professionshøjskolerne UCC og VIA samt virksomheden Skolen i spil, som har udviklet idéerne bag projektets didaktiske tilgang
- Projektets resultater formidles ved to konferencer d. 10/8 i København og d. 15/8 i Aalborg for lærere, lærerstuderende, spiludviklere og andre med interesse for emnet
- Læs mere om forskningsprojektet Sæt skolen i spil på www.sætskolenispil.dk
- Senere på året udkommer bogen "Sæt skolen i spil", der præsenterer spilredskaber og didaktiske tilgange udviklet i projektet
- Læs mere om virksomheden Skolen i spil på www.skolenispil.dk

Kontakter

Thorkild Hanghøj, tlf.: 51 72 83 67, e-mail thorkild@hum.aau.dk

Billeder

Information om Aalborg Universitet

Aalborg Universitet
Aalborg Universitet
Fredrik Bajers Vej 5, Postboks 159
9100 Aalborg

9940 9940http://www.aau.dk/

Følg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye